Čís. 2575.Přeplnění vykládací stanice jinými zásilkami nesprošťuje dráhuz ručení za škodu z překročení dodací lhůty.(Rozh. ze dne 2. května 1923, Rv II 468/22.)Žalobce odevzdal 31. listopadu 1919 dráze vagon jeteliny k dopravědo Brna, kamž jetelina došla dne 23. prosince 1919 zapařená a plesnivá. Jelikož adresát zásilky nepřijal, bylo zkažené seno drahou veřejně prodáno a výtěžek 674 Kč 90 h uschován. Žalobě o náhraduškody 3025 Kč 90 h vyhověl procesní soud prvé stolicejen co do 674 Kč 90 h. Odvolací soud uznal dle žaloby. Důvody: Jest zjištěno, že stanice brněnská byla od počátku listopadu1919 až do měsíce ledna 1920 náklady tak přeplněna, že přistavovánívozů ke skladišti bylo úplně znemožněno. Bylo místo pro 52 vozů, od1. prosince do 13. prosince 1919 bylo však každodenně průměrně vícenež 70, ano, od 19. prosince 1919 počínajíc, více než 100 vagonů na nádraží brněnském, jež se měly skládati, kromě denně průměrně 25 nepostavených vozů s uhlím. Musely tedy vlaky býti zadržovány ve stanicích před Brnem a vlaky již do Brna došlé byly vraceny do jinýchstanic, by se uvolnily koleje. Také vůz se senem, o který v tomto sporujde, dne 30. listopadu 1919 z Pohořelic vypravený musel býti někde zadržen, neboť došel dle vyhledávacích spisů železničních do Horních Heršpic teprve dne 7. prosince 1919. Dle svědectví Jana K-a byl tentovůz již dne 9. prosince 1919 v Brně, musil však býti poslán zpět a stálv Horních Heršpicích do 17. prosince 1919. Téhož dne byl vůz se senem podruhé v Brně, protože však nemohl býti dopraven ku složení,byl poslán do Chrlic, odkud teprve 19. prosince 1919 se vrátil po třetído Brna. Je tedy jasno, že toto ohromné přeplnění nádraží brněnského,jež patrně přivodilo překročení lhůty dodací, trvalo delší dobu. Počaloťjiž začátkem listopadu 1919 a trvalo až do ledna 1920. Takové, mnohdypřímo katastrofální přeplnění nádraží může zvýšeným provozem nastatibez zavinění dráhy a je známo, že za války v Haliči při chvatném provozu válečném takové zatlučení železničních stanic vozy bývalo dostičasté, ale sluší zkoumati, zdali ještě v době poválečné na konci roku1919 takové dlouho trvající přeplnění nádraží náklady možno ještě nazvati událostí, která při překročení lhůty dodací dle §u 94 (4) žel. dopr.ř. ručení železnic vylučuje. Zákon vyžaduje, by událost, vylučující dle§u 94 (4) žel. dopr. ř. ručení železnic za překročení lhůty dodací, aninebyla přivoděna dráhou samou ani nebyla odvratitelná. Onen předpoklad možno i v tomto případě připustiti. Neuvěřitelno je však, že byrok po skončené válce, kdy už spořádaná správa železniční nebyla ovládána nezbytnostmi válečného provozu, takové ohromné přeplnění stanice brněnské muselo trvati přes celé dva měsíce. Nahodile nastavšípřeplnění velkého nádraží brněnského náklady mohlo na konci roku1919 býti neodvratitelným pouze několik dní. Při náležité péči řádnéhoobchodníka, které dráha povinna jest šetřiti jako povozník, nebylo potřebí, vůz se senem dopravovati z blízkých Pohořelic do Brna plných23 dnů a vydati jej po celou tuto dobu dešťům a nepohodám sněhovým.Dráha věděla přece již počátkem listopadu 1919 o povážlivém ucpánínádraží brněnského, mohla tedy již během měsíce listopadu 1919 učinitiopatření, by čeleno bylo tomuto přeplnění, jež pak zavinilo překročenísamo o sobě dlouhé lhůty dodací. Mohlať dráha zajisté zastaviti přijímání nákladů do Brna, k čemu §em 63 žel. dopr. ř. byla oprávněna,mohla užíti i jiných opatření méně radikálních, ale zajisté při náležitépéči by byla mohla v několika týdnech, nejdéle v jednom měsíci totopřeplnění velké stanice odvrátiti. Nebylo tedy počátkem prosince 1919toto přeplnění stanice brněnské při náležité péči neodvratitelným a nemůže dráha překročení dodací lhůty, teprve dnem 18. prosince 1919nastalé, omluviti ustanovením §u 94 (4) žel. dopr. ř. Ale dráha byla dle§u 74 (2) dopr. ř. kromě toho také povinna, uvědomiti odesílatele o překážce, která v dopravě zboží nastala, by se zbožím po případě mohldisponovati. Jelikož seno stálo na stanici v Horních Heršpicích od 7.prosince do 17. prosince 1919, bylo by adresátu bylo snadno možnodovézti po případě seno odtud povozem do Brna. Údaj svědka JosefaP-а, že vyrozumění odesílatele se nemohlo státi pro přetížení personálu,jest výmluvou, kterou nelze bráti vážně, ostatně byla vyvrácena svědectvím Karla H-a, který seznal, že uvědomění strany bylo možné. Anidruhá okolnost, svědkem Josefem P. uvedená, že stranu nebylo možnouvědomiti o překážce, protože se situace stále měnila a že v okamžiku,kdy strana by byla bývala o překážce uvědomena, již vůz, o který jde,stál zase jinde, nemůže padati na váhu. Dráha prostě měla učiniti opatření, by uvědomění §em 74 (2) žel. dopr. ř. předepsané mohlo býtiúspěšné. Opomenula-1i to, ručí za škodu z toho povstalou. Škoda,vzniklá žalobci tím, že seno dlouhou dopravou z Pohořelic do Brna, přikteré lhůta dodací neoprávněně překročena byla o 6 dní, namoklo, sezapařilo a zkazilo, zjištěna byla prvním soudem ve výši 3025 Kč 10 h.Z toho zažalovaného nároku přiznáno bylo žalobci prvním soudempouze 674 Kč 90 h, vytěžených za zkažené seno v dražbě, ohlednězbytku 2350 Kč 20 h byla žaloba zamítnuta. Jelikož však dolíčeno, žežalovaný erár ručí dle §u 94, 95 žel. dopr. ř. za celou škodu, bylo odůvodněnému odvolání vyhověti.Nejvyšší soud nevyhověl dovolání.Důvody:Uplatňuje dovolací důvod §u 503 čís. 4 c. ř. s., napadá žalovanýerár právní názory odvolacího soudu, a) že přeplnění brněnské stanicebylo lze odvrátiti při náležité péči železnice, pročež dráha nemůžeomlouvati překročení dodací lhůty ustanovením §u 94 (4) žel. dopr. ř.,a b) že železnice byla povinna, dle §u 74 (2) žel. dopr. ř. uvědomitižalobce jakožto odesílatele o překážce, která nastala v dopravě, bymohl po případě jinak disponovati se zbožím. V jiných směrech žalovaný erár nenapadá odvolací rozsudek po stránce právní, i lze protodle §§ 506 odstavec druhý, 504 odstavec prvý c. ř. s. přezkoumati tentorozsudek jen potud, zda je oprávněna výtka, že sborový soud druhé stolice v tomto případě nesprávně vyložil a mylně použil na zjištěný skutkový děj předpisů §§ 94 (4) a 74 (2) žel. dopr. ř. Výtka ta není odůvodněna a lze žalovaný erár v podstatě odkázati na podrobné a správnédůvody napadeného rozsudku, jež nebyly vyvráceny vývody dovolacího spisu. Nesprávnost tvrzení, že pouze pro neodvratitelné události(vyšší moc) nebylo lze dodržeti dodací lhůty, plyne již ze zjištěné skutečnosti, že byly zásilky, podané později k přepravě, stranám vydány dříve, pokud byly zařazeny tak, že mohly býti přistaveny. Záleželo tedy na tom, aby sporný vůz byl náležitě zařazen, a že se tonemohlo státi pro neodvratitelné události (vyšší moc), žalovaný erárani netvrdil. Neprávem odvolává se žalovaný erár na nařízení ministerstva železnic ze dne 26. července 1914, čís. 173 ř. zák., jímž bylo —patrně vzhledem k poměrům válečným — stanoveno, že když následkem úplného nebo částečného zastavení dopravy civilního zboží na železničních tratích po ruce jsoucí personál jest přetížen jinými dopravními výkony, a proto pro vyšší moc není možno, učiniti zadost povinnosti, naznačené v §u 74 (2) žel. dopr. ř. a požádati odesílatele o příkaz, lze upustiti od tohoto vyrozumění. Jednak nebylo tu vyšší moci,znemožňující vyžádání příkazu od žalobce, zvláště když odvolací soudna základě výpovědi svědka Karla H-a zjistil, že bylo možno uvědomiti stranu; jednak žalovaný erár sám v dovolacím spisu připouští, žeodesilatel měl býti zpraven. Pokud nadhazuje otázku, z které stanicemělo se tak státi, a vyslovuje pochybnosti o tom, zda by bylo vyrozumění odesílatele mělo praktický výsledek, stačí připomenouti, že železnice a to především stanice, na které byla zjištěna přepravní překážka, měla se na všechen způsob pokusiti o vyrozumění odesílatele —po případě telegrafické — a dáti mu takto možnost, by jinak disponoval se zbožím, což by bylo v tomto případě bývalo velice snadným. Teprve kdyby odesílatel nebyl použil poskytnuté mu možnosti, byla byželeznice bývala prosta ručení. Hrubého zavinění se dle ustanovení§u 86 (3) žel. dopr. ř. — které přichází v úvahu — nevyžaduje; stačíjakékoliv zaviněni, i pouhé nedopatření, jež vylučuje právo železnice,použíti předchozích předpisu §u 86 žel. dopr. ř., by se od ručení osvobodila. Příčinné souvislosti mezi zaviněním (dle §§ 74 a 94 žel. dopr.ř.) a nastalou škodou, a výši škody žalovaný erár v dovolacím řízení nepopírá.