Čís. 2570.Ochrana §u 10 nař. ze dne 14. září 1854, čís. 238 ř. zák., netýká sepředmětů, jež jsou přechodně v blízkosti dráhy.Nevztahuje se jmenovitě na vůz stojící na nádraží vedle koleje azboží na něm naložené ani na zboží ze železničního vozu dosud nevyložené. Dráze nelze přičítati za vinu, že odstavila vůz na blízkou kolej,souhlasil-li s tím příjemce (zasílatel nebo povozník jako jeho zástupce).(Rozh. ze dne 2. května 1923, Rv I 1572/22.)Pro žalobce došel na stanici určení vagon konopí, jejž dráha odstavila na vážní kolej. Při vykládání zboží, jež speditér V. předsevzal navážní koleji, prohlásiv, že si nepřeje, by vagon byl odsunut na vzdálenější kolej, zalétla z lokomotivy, jedoucí po vedlejší koleji, do konopíjiskra a zapálila je. Žalobě proti dráze o náhradu škody procesnísoud prvé stolice vyhověl. Důvody: Zboží bylo, když vzniklpožár, příjemcem již převzato, dráha neručí tudíž již na základě převzaté dopravy (čl. 395 obch. zák., § 76 žel. dopr. ř. ze dne 13. května1921, čís. 203 sb. z. a n.). Dráha ručí však na základě všeobecnýchustanovení §u 1293 násl. obč. zák. (min. nař. ze dne 14. září 1854,čís. 238 ř. zák. § 10). Požár vznikl nesporně zaletováním jisker z lokomotivy, která jela po sousední koleji, kdežto vůz stál na hlavním nádraží na koleji, kde jest váha. Zaletování jisker z lokomotivy nelze považovati za vyšší moc (§ 1311 obč. zák., čl. 395 obch. zák.). Žalovanáje tudíž povinna škodu nahraditi. Odvolací soud žalobu zamítl.Důvody: Právem dolíčil prvý soud, že dráha ze smlouvy dopravníneručí, poněvadž požár vznikl až při vykládání konopí z vagonu, kdyžbyla zásilka odebrána a dovozné zaplaceno, tedy když nárok ze smlouvy nákladní podle §u 97 (1) žel. dopr. ř. již zanikl. Po názoru odvolacího soudu neručí dráha ani podle §u 1293 a n. obč. zák. ani podle§u 10 min. nař. ze dne 14. září 1854, čís. 238 ř. zák., neboť chybí před-poklady i toho i onoho. Vinu dráhy (§ 1294 obč. zák.) shledává žalobkvně v tom, že nepřistavila vůz na kolej lokálky, nýbrž na kolej, kterábyla vydána nebezpečí, čímž prý porušila i smluvní povinnost. Jest všakzjištěno, že spediter, který zásilku pro adresátku přijímal, prohlásil,že si nepřeje postavení vozu na lokálku, že si jej vyloží na koleji, nakteré stál a že proto tam vůz zůstal. Vyhověla tedy dráha disposici,kterou ji dal k tomu oprávněný a věci znalý příjemce zboží a proto ji vinili nelze. Jiskření samo o sobě nezakládá viny dráhy, neboť jeznámo, že mu posud žádným technickým zařízením úplně zabrániti nelze(§ 269 c. ř. s.). Je tedy účinek jeho náhodou a mohla by žalobkyněz tohoto důvodu podle §u 1311 obč. zák. žádati náhradu, jen kdybydokázala, že dráha svou vinou k této náhodě dala podnět, nebo že přestoupila zákon, který ji má zameziti. Toho však žalobkyně netvrdí, obmezujíc se, jak již řečeno, neprávem na výtku, že dráha přistavila vagonna nebezpečné místo. Předpisu §u 10 min. nař. ze 14. září 1854, čís. 238ř. zák., zde nelze užiti, ježto nebyl poškozen mezující soused, nýbrž příjemce zboží po dráze došlého na nádraží samém a sice v místě, kteréke skládce sám určil. Železniční správa neporušila povinnosti ani zákonné ani smluvní, pouhá přípověď zřízence, které neschválila, ji nezavazuje. Je-li zde vina, dopustila se jí příjemkyně a ne dráha.Nejvyšší soud nevyhověl dovolání.Důvody:Dovolatelka má za to, že ochrany podle §u 10 min. nař. ze 14. září1854, čís. 238 ř. zák. požívá i vůz, stojící na nádraží vedle koleje, azboží, na něm jsoucí, po případě i zboží ze železničního vozu ještě nevyložené. Náhled ten odůvodňuje tvrzením, že nařízení to chrání všechenmajetek soukromý bez ohledu na to, že jde o věci movité. Předpisu tohonelze však užíti v tomto sporu. Nařízením tím přikázána byla železniciopatření bránící tomu, by ani později, t. j. po skončené stavbě dráhy nemohly hraničící pozemky, stavení atd. býti poškozeny. Nejde tu zajistéo výpočet taxativní, a jest ochranu tu vztahovati i na jiné věci soukromého majetku, nejen pozemky, budovy, nýbrž na př. na úrodu na sousedních pozemcích, anebo na movité věci v budovách, ale vždy na věcijsoucí trvale poblíž dráhy, nikoli však na předměty, jež náhodně nakrátkou dobu přijdou v sousedství dráhy. O takové věci šlo, jak je patrnoz předchozích vývodu, i v tomto sporu, a je proto náhled dovolatelčinnesprávný. Další zavinění dráhy shledává dovolání v tom, že přistavilavůz na nebezpečnou kolej poblíž lokomotiv ještě za trvání dopravnísmlouvy a že přestoupila tím výslovně ujednání s adresátem. Že se taknestalo za trvání smlouvy, nýbrž po jejím splnění, dovodil odvolacísoud správně poukazem na § 97 dopr. ř. žel., aniž jsou tu podmínkyodstavce druhého tohoto §u. Pro další je rozhodilo skutkové zjištění,že adresát poslal si pro zboží speditéra V., jenž prohlásil, že si nepřeje, by vůz postaven byl na kolej lokálky, nýbrž že si vyloží vůz nakoleji, na které stál. Dovolatelka tvrdí sice, že povozník nebyl oprávněn k tomuto prohlášení, jsa pouze poslem bez plné moci. Ve sporunebylo zjištěno, v jakém poměru byl V. k adresátovi, ale ať byl povozníkem, jak ho označuje dovolání, nebo spediterem, jak předpokládáodvolací soud, v každém případě šlo o osobu, jež byla pověřena, bypřevzala zboží pro adresáta a mu je na vlastním povoze odvezla, nikolivšak o posla, jehož úkolem bylo sděliti projev cizí vůle. V. jednal tudížjako zmocněnec adresátův, a projev jeho má účinek jako projev adresátův (§ 1017 obč. zák.). Souhlasil-li proto s postavením vozu namístě, kde později vznikl oheň, neměla dráha důvodu nevyhověti jehopřání, a nestíhá ji proto zodpovědnost za škodu vzniklou ohněm.