Čís. 2577.Jetelové odpadky tarifují stejně jako jetel dle třídy C.(Rozh. ze dne 2. května 1923, Rv II 486/22.)Žalobkyně zaslala v květnu 1920 dráhou zboží, jež označila jako»jetelové odpadky« a zaplatila dopravné dle třídy A. Tvrdíc, že bylovyměřiti nižší dopravné, stanovené pro jetel, domáhala se na drázevrácení přeplatku. Oba nižší soudy žalobě vyhověly, odvolací soud z těchto důvodů: Odvolatelka uvádí, že první soud nesprávně posoudil věc po stránce právní, uznav, že označením zbožív nákladním listu slovy: »jetelové odpadky« bylo zcela přesně udáno,že zásilka obsahovala odpadky jetele a že nebylo toto označení hromadným, při kterém by bylo pochybno, zda jde o jetel čerstvý, sušený, nebo některý jiný druh zboží jetelového, uvedený v klasifikaci zboží jmény:»Klechiilsen, Kleesaaten, Kleeschalen, Kleesaathülsen«, nebo že zejména jde o odpadky jetelového semene. Odvolatelka dovozuje, žev tehdy platném rak.-uh. a bos.-herc. žel. tarifu pro zboží I В není označení »jetelové odpadky«, že v tarifu onom jest uveden pouze: »jetelčerstvý, sušený, Kleehülsen, Kleesaaten, KIceschalen, Kleesaathülsen«,nikoliv však »Kleeabfälle«. Ve smyslu téhož tarifu díl I. odst. A § 56prováděcí ustanovení V (1) a (2), pak dle dílu 1. oddělení В III. »Všeobecné ustanovení o počítání dovozného« čís. g) 1. nestačí, by obsahbyl označen hromadným názvem, jsou-li v předpisech o klasifikacizboží určité předměty vyznačeny hromadným názvem. Nemá-li býti dlezmíněných předpisů započítáno dovozné I. třídy, nutno vedle hromadného označení nebo místo něho označiti zboží tak, jak jest specielněoznačeno v »klasifikaci zboží«. Pro případ, že v této klasifikaci není onendruh zboží označen, nutno vedle označení, obvyklého v obchodnímstyku, uvésti hromadné označení tak, aby bylo prokázáno, že zboží patří pod onu příslušnou rubriku. Dle shora zmíněného tarifu pro zbožídíl I., oddíl B, část A IlI-b, jest použíti dovozních sazeb I. třídy, je-lipředepsána pro ono zboží I. třída, — jak jest ve sporném případě zmíněný tarif oddíl B, část С »klasifikace«, písmeno A-l — nebo není-liani v předpisech o klasifikaci zboží, ani v části В ani jinak tarifních předpisů. Mohla tudíž dle názoru odvolatele dráha vzhledem k uvedeným předpisům а k §u 57 žel. dopr. ř. počítati sazbu bez ohledu na to,co bylo skutečným obsahem zásilky, dle I třídy, po případě dle výjimečného tarifu 3 b), ačkoliv počítala sazbu pouze dle třídy II. a).Avšak prvním soudem bylo zjištěno, že sporná zásilka obsahovala odpadky pouhého jetele, které odpadnou po odstranění jetelového semene, nebo-li jetelové plevy, jichž se užívá jako náhražky krmiva, abylo dále zjištěno na základě posudku znalce, že takové jetelové plevyjsou úplně rozdílné od odpadků jetelového semene, vypadajících při čištění a prosévání jetelového semene. Bylo dále prokázáno posudkemznalce, že odpadky pouhého jetele (jetelové plevy) tarifují jako jetelsám dle třídy С sazbou 1080 Kč 30 h, kdežto dráha tarifovala v tomtopřípadě dle sazby pro jetelové semeno, kterážto sazba činí 2397 Kč60 h, ježto pro odpadky, pro které není v klasifikaci zboží zvláštnísazby, platí sazba stanovená pro zboží, o jehož odpadky jde. Správněproto rozhodl první soud, že označení »jetelové odpadky« v nákladnímlistu jest zcela přesné, protože odpadky jetelového semena jsou od pouhých jetelových odpadků (jetelových plev) naprosto rozdílny a tudížtímto označením mohou býti míněny toliko odpadky jetele, dle povahyvěci přirozeně jetele sušeného. Název »jetel sušený« jest však obsaženv předpisech o klasifikaci zboží pod H 9, nemůže tedy o nějakém označení hromadném býti řeči. Neúplnost řízení spatřuje odvolatelka v tom,že prvým soudem nebyl proveden důkaz znalcem z oboru tarifnictvío tom, že dle označení zásilky byla dráha oprávněna tarifovati dle I.třídy po případě dle výjimečného tarifu 3 b). Tento důkaz by měl všakvýznam pouze tehdá, kdyby první soud nebyl dospěl k přesvědčení, žeoznačení jetelových odpadků bylo ve smyslu předpisů tarifových zcelapřesné.Nejvyšší soud nevyhověl dovolání.Důvody:Dovolání, v němž se uplatňují dovolací důvody §u 503 čís. 4 a 2c. ř. s., a v podstatě opakují vývody odvolacího spisu, není opodstatněno. Poukazujíc ke správným důvodům napadeného rozsudku připomíná se ještě toto: Jest zjištěno, že šlo o odpadky jetelové, nikoliv o odpadky jetelového semena. Jetelové odpadky nejsou sice v roztříděnízboží zvláště jmenovány, ale poněvadž pro jetel —- čerstvý i sušený —jest v roztřídění zboží stanoveno tarifování (K 18, H 9) a to při množství nejméně 10.000 kg — jako v tomto případě — třída C, tarifují jetelové odpadky dle poznámky k položce A 1.) roztřídění zboží stejnějako jetel, tedy dle třídy C. Nelze se tudíž důvodně odvolávati na ustanovení §u 57 žel. dopr. ř., dle něhož odesílatel ručí železnicí za správnost i úplnost údajů a prohlášení, pojatých v nákladní list, a nese všechny důsledky, jež vzejdou z nesprávných, nepřesných nebo nedostatečných záznamů; neboť označení »jetelové odpadky« v nákladním listě nebylo ani nesprávné, ani nepřesné, ani nedostatečné, nýbrž odpovídalo plně roztřídění zboží. Neodůvodněna jest proto též výtka, že prýodesílatel, označiv zboží jinak, než měl učiniti dle příslušného tarifního předpisu, jednal zcela libovolně a musí nésti následky tohoto svévolného označení zboží. Není-li však pochybností o tom, že jetelové odpadky tarifují dle třídy C, nemůže žalovaný erár odvozovati právo, počítati dovozné dle vyšší třídy, z předpisu odstavce b) všeobecnýchustanovení o výpočtu dovozného za zboží nákladní A 111. dílu I., oddělení В železničního tarifu nákladního (platného od 1. ledna 1918), že»se sazeb třídy I. použije pro zboží, pro které jest stanovena třída I.nebo pro které není ani v roztřídění zboží, ani v oddílu В ani nikdejinde stanoveno tarifování.« Pokud žalovaný erár odvozuje zmíněnéprávo z prováděcího ustanovení V k §u 56 žel. dopr. ř. ve spojení s předpisy odst. g 1. všeobecných ustanovení o výpočtu dovozného za zbožínákladní A III., dílu I., oddělení В železničního tarifu nákladního, jednajícími o předmětech, které jemu zařaděny pod společný hromadnýnázev, stačí připomenouti, že nejde vůbec o takový předmět, a ostatněžalovaná strana si nevšímá toho, že dotčená ustanovení, jak výslovněuvedeno na příslušném místě, platí jen pro doložky, které jsou v roztřídění zboží označeny zvláštním znamením — kroužkem s tečkou— ale žádná z položek, která by přicházela v úvahu (A 1, K 18, H 9,S 39), není takto označena, tak že již z toho důvodu nebylo by lze užítitěch ustanovení. Nemají-li místa tato ustanovení, jest veškerý podkladodňat návrhu, by připuštěn byl znalecký důkaz o tom, že dle nichbyla by železnice oprávněna počítati dovozné podle vyšší třídy. Nesejde konečně na tom, zda mohla železnice při stanovení dovoznéhozjistiti, zda se zboží srovnává s údajem v nákladním listě, čili nic. Nebylo-li jí to možno — bez viny odesílatele, jako v tomto případě —a předepsala-li vyšší dovozné, než dle pravé povahy zboží a platnéhotarifu předepsati měla, má to právě dle §u 70 žel. dopr. ř. v zápětí, žemusí oprávněnému vrátiti, oč bylo více zaplaceno.