Čís. 3850.Dopravní řád železniční.Není třeba, by k reklamaci byl přiložen přijímací list nebo duplikátnákladního listu.Ručení dráhy za škodu, vznícen-li jiskřením len, dopravovaný v uzavřeném voze.(Rozh. ze dne 13. května 1924, Rv I 122/24.)Pohledávka proti dráze na náhradu škody vznícením a hašením lnu,dopravovaného v uzavřeném voze, byla odesílatelem postoupena žalobci. Žalobě na dráhu o náhradu škody bylo vyhověno soudyvšech tří stolic, Nejvyšším soudem z těchtodůvodů:Přisvědčiti jest odvolacímu soudu, že nenastalo podle §u 98 (1)žel. dopr. ř. promlčení nároku žalobkyně na náhradu škody proti železnici za len, za dopravy shořelý. Zjištěno jest, že žalobkyně jako adresátka zbytky lnu, dne 4. května 1921 do stanice určení dopraveného, nepřevzala, ani nákladního listu nepřijala a že téhož dne poslala železničnímu dopravnímu úřadu dopis, došlý dne 5. května 1921, ve kterémžádá náhradu škody, účtem doloženou v sumě 94.525 Kč 20 h za lenve vagonu čís. 148.813 (původně čís. 110.515) jednak požárem zničený, jednak hašením poškozený. Zjištěno jest dále, že žalobkyně podala u téhož úřadu dne 27. května 1921 na tištěném formuláři ještějednu »reklamační ohlášku« téhož náhradního nároku, připojivši postupní listinu ze dne 24. května 1921, opatřenou ověřeným podpisemzástupců odesílající firmy; dále že k nařízení ředitelství státních drahze dne 11. října 1921 reklamantka byla vyzvána, aby předložila přijímací list nebo duplikát nákladního listu; že na zprávu dopravníhoúřadu, podle které tyto doklady jsou v ruce odesílatele, ředitelství státních drah oznámilo reklamantce dopisem ze dne 22. října 1921, žeo reklamaci nelze projednávati, jelikož žádaný přijímací list (duplikát)nebyl předložen; konečně, že reklamantka po té dopisem ze dne 2. listopadu 1921, došlým dne 4. listopadu 1921, přijímací list předložila a žeteprve výměrem ředitelství státních drah ze dne 22. května 1922 bylavyrozuměna, že se jejímu nároku na odškodnění nevyhovuje, protožebylo zjištěno, že požár vznikl samovznícením lnu. I kdyby se připustilo,že žalobkyně, nejsouc odesílatelkou zboží a nepřijavši nákladního listu,vykázala oprávnění k reklamaci (§ 99(1) žel. dopr. ř.) teprve dne 27.května 1921 postupní listinou provoznímu úřadu předloženou, a i kdybyse připustilo, že promlčecí lhůta počala běžeti od 28. dubna 1921, kteréhož dne odesílatelka byla železnicí o požáru zásilky vyrozuměna, uplynul od 28. dubna 1921 do 27. května 1921 teprve jeden měsíc, kdežtoběh další promlčecí lhůty byl reklamací ze dne 27. května 1921 zastaven, protože reklamace formou i obsahem· vyhovovala předpisům§u 98 (3) a §u 99 (3) žel. dopr. ř. Není správným názor dovolatelky,že reklamace stala se účinnou teprve předložením přijímacího listu dne4. listopadu 1921, neboť, pokládal-li železniční úřad za nutné předložení přijímacího listu nebo duplikátu nákladního listu, ačkoliv prvopistohoto nákladního listu ve spisech měl, šlo jen o vadu formální, kterána jeho vyzvání byla napravena. Tím nestala se reklamace ze dne 27.května 1921 bezúčinnou. To uznal i železniční úřad sám tím, že o reklamaci ze dne 27. května 1921 šetření konal a u vyřízení této reklamace náhradu škody jen z toho důvodu odmítl, že prý požár vzniklsamovznícením lnu (§ 863 obč. zák.). Zamítací výměr ze dne 22. května1922 byl reklamantce doručen dne 25. května 1922 a byla tedy jednoroční lhůta promlčecí v době od 27. května 1921 do 25. května 1922zastavena. Protože pak žaloba podána byla dne 6. března 1923, tedyza 9 měsíců a 9 dnů po vyrozumění o zamítnutí ohlášky, neuplynulaani s připočtením shora zmíněného jednoho měsíce promlčecí lhůtav §u 98 (1) žel. dopr. ř. předepsaná. Účelem předpisu §u 98 (3) žel.dopr. ř. o stavení promlčení a písemném vyrozumění reklamantověprávě jest, aby strana v době, dokud o osudu reklamace jest v nejistotě,nebyla vydána nebezpečenství, že její ohlášený nárok mezi tím promlčením zanikne, zvláště když — jako v tomto případě — železnice nedbápředpisu §u 99 (4) žel. dopr. ř., aby co nejrychleji nárok zkoumala a věc vyřídila. Za tohoto stavu věcí netřeba se zabývati otázkou, kterounižší soudy řešily, zda ani od 25. května 1922 promlčecí lhůta dále neběžela, ježto nebyly žalobkyni vráceny doklady její ohlášky (§98 (3)žel. dopr. ř.). Ani ve věci samé není dovolání z důvodu nesprávnéhoprávního posouzení věci opodstatněno. Žalovaná strana namítala původně v souhlasu s vyřízením ředitelství státních drah toliko, že požárvzešel jinak, totiž jiskřením, protože ani krytý vůz nebylo lze tak hermeticky uzavříti zejména u dveří vagonu, aby mezerou mezi dveřmia stěnou jiskra prolétnouti nemohla; ale jedním dechem namítala dále,že odesílatel, který si len sám nakládal, naložil zásilku vadně, protoženeucpal nebo nezalepil ohnivzdorně všech skulin vozu. Podle toho to,co železnici provésti nebylo možno, mělo býti možno provésti odesílateli. Nižší soudy však zjistily, že samovznícení jest úplně vyloučeno,že naložení bylo bezvadné a že požár povstal asi jiskřením. Tím bylyzákonné domněnky čís. 3 a 4 §u 86 (1) žel. dopr. ř. vyvráceny. Úvahydovolatelky o tom, jaké by bylo její ručení, kdyby zásilka byla bývaladopravována v otevřeném voze, a zda by byl zásilku postihl týž osudjako v zavřeném voze, jsou bezpředmětné, protože len v otevřeném vozedopravován nebyl a předpis §u 86 (2) žel. dopr. ř. nepřichází tu v úvahu.Tvrdí-li dovolatelka konečně, že šlo o náhodu, jejíž následky nese podle§u 1311 obč. zák. ten, v jehož jmění se přihodila, přehlíží, že tu nelzepoužíti předpisu občanského zákona, nýbrž obchodního zákona a železničního dopravního řádu (čl. 395 obch. zák. § 84 žel. dopr. ř.), žedráha ručí za škodu, vzešlou na zboží, k dopravě jí svěřeném, od přijetí až do vydání, leda že by dokázala některý z vyviňovacích důvodů§u 84 žel. dopr. ř. Žádného z těchto důkazů železnice neprovedla av prvé stolici na »vyšší moc« se ani neodvolávala. Bylo by třeba přesného důkazu, takže pouhé domněnky o tom, jak asi pravděpodobněpožár vznikl, tu nestačí.