Všehrd. List československých právníků, 14 (1933). Praha: Spolek českých právníků „Všehrd“; Český akademický spolek „Právník“, 368 s.
Authors:
F. Smrček: Námořní pojištění. Nákladem vydavatelstva časopisu »Československý plavební list« v Praze, 1932. Stran 210, cena Kč 4°·—· V posledních letech jeví se přece jen potěšitelný vzrůst naší domácí literatury ve věcech plavebních. Souvisí to nesporně s tím faktem, že máme již několik vlastních svobodných pásem v cizích přístavech, svoje námořní lodi obchodní (z poslední doby Baťova obchodní loď »Morava« v domovském přístavu Gdyni). Kniha Smrčková 'tvoří II. svazek Knihovny »Námořní společnosti čsl.«, jíž patří veliká zásluha o to, že veřejnost je informována o plavebních otázkách. Moderní literatura je velmi bohatá a dává pro celé dílo široký podklad. Nás nejvíce zaujme z literatury (něm., ital.) literatura naše, jež i na naše poměry je vskutku dosti obsáhlá. Pro zajímavost budiž tu citován: Prof. Dr. Hermann-Otavský: Abandon v čsl. právu námořním, týž: Soukromé pojišťovací právo čsl., týž: Úvahy k námořnímu pojištění, Ibrst: Základy pojišťování, Malkovský: Sbírka předpisů, platných na území Č. S. R. o soukromém pojišťování, Dr. Miřička: Čsl. právo námořní, Smrček: Transportní pojištění, Dr. Iv. Svoboda: Historický vývoj pojišťovnictví, Dr. Voneš: Všeobecný zákoník obchodní. — Autorova činnost jako prokuristy Riunione adriatica di sicurtà v Terstu podává již. sama záruku odborného a současně praktického zpracování.
Dílo jest rozděleno na XXIII. kapitoly. Jako přílohy jsou připojena York-antverpská pravidla 1924 a všeobecné podmínky pro pojišťování zboží při dopravě po moři. —: Úvodem vykládá autor podstatm námořního pojištění, hospodářský jeho význam a historický vývoj. Seznamuje se základními a původními normami zákonnými. Jest to obchodní zákon námořní ze dne 17. VII. 1808, zákon o pojišťovací smlouvě z 23 XII. 1917 č. 501 ř. z. a některé zákony říšskoněmecké. Ježto· Anglie má vyspělé námořní pojišťování, přihlíží se v knize pťo úplnost i k tomuto zákonodárství. V dalším je podán vyklad pojmu pojistný zájem; autor stotožňuje se s názorem, vysloveným prof. Dr. Hermannem-Otavským. Lze pojistiti: loď, zboží, zisk, provisi, dopravné,, nájemné z lodi, zápůjčku na loď atd.
Následující pojednání týkají se výkladu pojišťovací smlouvy, cojest to pojištění na cizí účet, doby, po kterou pojištění trvá, o pojistné hodnotě a sumě, co jest ta dvojné a množné pojištění, soupojištění а dopojištění. Důležitou jest kapitola o pojistném a jeho platnosti. Značnou část knihy zaujímá přesné vytýčení zásad rozsahu ručení. Při na- stalé pojistné příhodě má pojistník povinnost: 1. oznamovací, 2. odvrátiti a zmenšiti škodu, 3. opatřiti listiny, 4. zjistiti rozsah škody, 5. povinnost dáti vysvětlení.
Předpisy o vyšetření škody při částečném poškození o abandonu, kde autor se dovolává publikace, sepsané prof. Dr. Hermannem-Otavským, tvoří přechod ke kapitolám posledním, týkajícím se výplaty a splatnosti odškodného, postihu, promlčení a soudní příslušnosti. Po stránce praktické činí ještě autor zmínku o zámořském a hospodárném balení a tarifní technice.
Význam díla spočívá nejen v tom, že vyplnilo dosud zející mezeru mezi otázkami, spadajícími do oboru plavby po stránce jak právní, tak praktické, tedy čistě obchodní, nýbrž že podalo i přehledný souhrn toho, co již po různu o tomto tématě, často jen některých specielních otázek se týkajícího, bylo již napsáno. Dr. Reichert.

Citace:
F. Smrček: Námořní pojištění. Všehrd. List československých právníků. Praha: Spolek českých právníků „Všehrd“; Český akademický spolek „Právník“, 1933, svazek/ročník 14, číslo/sešit 9-10, s. 380-381.