Č. 1755.Čelední věci (Slovensko): Rozhodování o náhradních nárocích hospodářských čeledínů pro bezdůvodné propuštění ze služby náleží, když nárok převyšuje 100 K, soudům (§ 62 zák. čl. XLV : 1907).(Nález ze dne 15. prosince 1922 č. 19257.) Věc: S-ká banka, akciová společnost v S. (adv. Dr. Fr. Březina z Prahy) proti ministerstvu zemědělství, exposituře v Bratislavě, stran nároků ze služebního poměru.Výrok: Naříkané rozhodnutí se zrušuje pro nezákonnost.Důvody: Josef B. vznesl u hlavního služného v Turč. Sv. Martině žalobu na stěžující si společnost, jíž domáhal se náhrady za to, že byl, jak tvrdí, dne 1. listopadu 1920 jako hospodářský sluha beze vší příčiny a bez náležité výpovědi propuštěn. Požadovanou náhradu ocenil sám na 1600 K. Hlavní služný provedl sám ve věci šetření se stranami, prohlásil se však po té za nepříslušného ve věci rozhodovati a odkázal B-e, aby se domáhal uznání svého, nároku na okresním soudě. Župan turčanské župy rozhodnutím ze dne 4. března 1921 č. — k odvolám J. B. onen výrok I. stolice zrušil a prohlásil hlavního župana za kompetentního.Odvolání S-ské banky z tohoto rozhodnutí pak žal. úřad zamítl a to pokud se týče otázky kompetence k rozřešení vzneseného sporu s odůvodněním, že nepříslušnost administrativních úřadů nelze vyvozovati z ustanovení §§ 62 a 63 zák čl. XLV/1907, »poněvadž požadavek náhrady mzdových požitků při neoprávněném propuštění (§ 48) za nedodrženou lhůtu výpovědní nelze považovati za náhradu škody ve smyslu §§ 62 a 63 cit. zák. článku a jsou k rozhodování o těchto nárocích příslušné administrativně vrchnosti i když přesahuje částku 100 K«.Nss rozhoduje o stížnosti S-skou bankou do rozhodnutí III. stolice podané, musil nejprve zkoumati důvodnost námitky stížnosti popírající příslušnost administrativních úřadů rozhodovati věcně ve sporu svrchu označeném.V té příčině pak shledal, že právní názor žal. úřadu, uznávající správní úřady k rozhodování takovému za příslušné, nemá v zákoně opory.Zákonný čl. XLV z r. 1907 vstoupil podle § 69, pokud jde o právní poměry mezi hospodářem a hospodářskými čeledíny (»medzi gazdou a gazdovskými — vonkajšími sluhami«) na místo zák. čl. XIII. z r. 1876 a jest tedy i daný případ — ježto mezi stranami není o tom sporu, že o takový právní poměr jde — posuzovati podle zák. či. prve citovaného. Tento, zák. čl. přikazuje v § 62 řízení ve věcech tímto zákonem upravených působnosti úřadů správních tam vyjmenovaných a tuto jejich příslušnost vztahuje zvláštním výslovným ustanovením také na rozhodování o náhradních nárocích, které na osobu 100 K nepřevyšují. Výslovný předpis § 63 pak rozhodování ve věcech náhrady převyšující na osobu 100 K vyhrazuje soudům.Nárok J. B-e. jenž dal podnět k nař. rozhodnutí, opíral se o tvrzení, že jako hospodářský čeledín byl neoprávněně ze služby propuštěn. Jde tedy zjevně o případ, na nějž přiléhá ustanovení § 48 uved. zák. článku, podle něhož použíti jest na případy neoprávněného propuštění sluhy (čeledína) obdobně § 17.Že tento § upravuje také nároky náhradní mezi hospodářem a čeledínem, jest podle obsahu jeho odst. 1 a 2 mimo veškeru pochybnost, jest však mimo to i výslovně naznačeno v odst. 3, jenž v patrné souvislosti a v souhlase s obsahem předcházejících dvou odstavců rozeznává trojí způsob zakročení pro porušeni závazků ze služebního poměru, t. j. potrestání podle § 57, povinnost k náhradě škody a přímé donucení. Že by však na nároky náhradní podle těchto ustanovení předpisy kompetenční §§ 62 a 63 neplatily, nýbrž, že by o nich rozhodovaly úřady administrativní bez rozdílu i když převyšují sumu 100 K, ze znění zákona nikterak vyvoditi nelze. Kompetenční předpis §§ 62 a 63, týkající se náhradních nároků, jest zcela jasný; právě tak jasného předpisu bylo by třeba, aby ze zásady v oněch paragrafech vyslovené stanovena byla výjimka. Takového výjimečného předpisu však zákon neobsahuje.Jestliže tedy žal. úřad uznal administrativní úřady za příslušné rozhodovati o náhradním nároku J. B., nesporně 100 K převyšujícím, založil svůj výrok na nesprávném názoru právním a nař. rozhodnuli musilo býti zrušiti jako nezákonné, aniž měl nss možnost zabývati se ostatními námitkami stížnosti, týkajícími se oprávněnosti sporného nároku jmenovaného čeledína.