Č. 1575.


Dohled k obcím: * Z práva finanční komise kontrolovati veškeré obecní hospodářství (§ 9 fin. nov. obecní) plyne její oprávnění nahlížeti do veškerých spisů obecních, tedy i do spisů městské rady, pokud se týkají obecního hospodářství.
(Nález ze dne 16. října 1922 č. 7336.)
Věc: Finanční komise obce hlavního města Olomouce proti zemskému výboru moravskému v Brně o nahlédnutí do spisů obce.
Výrok: Naříkané rozhodnutí se zrušuje pro nezákonnost.
Důvody: Žádosti finanční komise hlavního města Olomouce, aby jí byly předloženy spisy o usnesení městské rady v Olomouci, týkajícím se propůjčení stěn městského domu k vyvěšení reklamních skříní za za roční plat uznávací, nevyhověla městská rada v Olomouci.
Stížnost do toho podanou zemský výbor moravský nař. rozhodnutím zamítl jako nepřípustnou.
O stížnosti nss-u podané uvažoval tento soud takto: Nař. rozhodnutí odmítlo žádost st-lky za předložení spisů jako nepřípustnou, ale z důvodů jemu připojených vychází na jevo, že zamítlo žádost tu jako bezdůvodnou, vycházejíc z právního náhledu, že finanční komise obecní má jen tenkráte právo nahlížeti do spisů obce, má-li také právo podati stížnost do toho kterého usnesení obce.
Nss má však za to, že otázku, má-li finanční komise právo na předložení spisů, dlužno řešiti bez zřetele na to, zda v konkrétním případě finanční komise má právo stížnosti či nikoliv. Zákon zřídil finanční komisi jako, zvláštní orgán nadaný právem kontrolovati veškeré hospodářství obecní (§ 9, odst. 3 fin. nov.).
Staví-li takto zákon veškeré obecní hospodářství pod dozor a kontrolu finanční komise, leží zajisté v jeho intenci, aby finanční komisi bylo umožněno kontrolu tu vykonávati a jedním z hlavních prostředků k výkonu tohoto práva jest nezbytně oprávnění nahlížeti do spisů obce, pokud se odnášejí k obecnímu hospodářství. Zákon neposkytuje žádné opory pro náhled, že právo: kontroly obecního hospodářství a tedy i oprávnění z něho nutně plynoucí, t. j. oprávnění nahlížeti do spisů, hospodářství obecního se týkajících, má býti obmezeno jen na případy, ve kterých finanční komisi přísluší právo se odvolati, tedy na případy, kde dozorčí právo obecní komise je posíleno zvláště vydatným prostředkem, který z pojmu dohledu o sobě by se nepodával. Žal. úřad ve svém rozhodnutí sám uznává, že opatření městské rady, o které tu jde, jest rázu finančně hospodářského a odporuje tedy zákonu, když přes to odepřel finanční komisi nárok na nahlédnutí do spisů tohoto opatření se týkajících.
Opačný náhled žal. úřadu nesrovnává se tudíž se zákonem, pročež bylo nař. rozhodnutí zrušiti po rozumu § 7 zák. ze dne 22. října 1875 ě. 36 ř. z. z r. 1876.
Citace:
č. 1575. Sbírka nálezů Nejvyššího správního soudu ve věcech administrativních. Praha: Právnické vydavatelství v Praze, 1924, svazek/ročník 4/2, s. 178-179.