Č. 10 666.Matriky: Rodiče dětí narozených v cizozemsku a tam do matriky nezapsaných nemají právního nároku na to, aby děti ty byly dodatečně zapsány do matriky vedené pro osoby bezkonfesní okresním úřadem jejich nynějšího bydliště v tuzemsku.(Nález ze dne 30. června 1933 č. 12 354/31)Věc: Josef a Antonie Š. v P. proti ministerstvu vnitra o zápis dětí do matriky.Výrok: Stížnost se zamítá pro bezdůvodnost.Důvody: Podáním ze 6. prosince 1928 požádali st-lé zem. úřad v Praze o zápis do civilní matriky narozených u osp-é v P. svých dítek, jež se narodily v R. v Rusku, kde žadatelé před válkou bydleli. V žádosti uvedeno, že st-lé jsou čsl. státními příslušníky a oddáni byli v katolickém chrámu v R. Dítky pak jsou vesměs bez vyznání a narodily se r. 1914, resp. 1916 a 1919. Dítky nebyly pokřtěny ani do matriky narozených zapsány. Ježto pak katolická fara v R. byla bolševiky spálena a jiných zápis se nenašlo, nemají dítky ani rodiče dokladů o jejich narození, poněvadž při revoluci veškeren svůj majetek musili na místě zanechati. Jako svědky sňatku a narození svých dítek uvedli st-lé Josefa K., Zdeňku K., Viléma H. a Štěpána J. v P., kteří v kritických dobách bydleli rovněž v R. a s rodinou se stýkali. Žadatel omlouval to, že zápis do matriky dosud nemohl dáti provésti, svým neustálým pobytem v cizině.Výměrem z 22. ledna 1929 zem. úřad nevyhověl žádosti s poukazem na ustanovení § 3 zák. z 9. dubna 1870 č. 51 ř. z., neboť dítky ty se narodily mimo území čsl. republiky resp. mimo obvod okr. úřadu v P.Odvolání proti tomu podanému nevyhovělo min. vnitra nař. výměrem z toho důvodu, že okresní úřad v P. vzhledem k § 3 zák. č. 51/1870 ř. z. nemá možnosti zapisovati do své matriky a ověřovati narození osob bez vyznání, které se nenarodily v jeho okresu a pro požadovaný zápis schází vůbec zákonný podklad.O stížnosti uvažoval nss takto:Předmětem sporu v řízení správním byla otázka, je-li možno děti st-lů, narozené v Rusku, bez vyznání, zapsati do rodné matriky v Čechách, vedené okresním úřadem nynějšího bydliště rodičů pro osoby, nenáležející k žádné státem uznané církvi nebo náboženské společnosti. Na tuto otázku dlužno se pak omeziti i v řízení před nss, a to přes poukaz stížnosti na to, že jedno z dítek bylo katolicky pokřtěno, ježto tato skutečnost nebyvší uvedena v odvolání st-lově, nestala se předmětem úvah nař. rozhodnutí a nemůže tudíž s hlediska § 5 zák. o ss ani dnes státi se předmětem úvah nss-u, který jest ve smyslu § 6 odst. 1 svého zák. vázán na skutkový stav přijatý poslední instancí správní.Nař. rozhodnutím byla pak shora uvedená otázka zodpověděna záporně a to z toho důvodu, že okr. úřad vzhledem k § 3 zák. č. 51/1870 ř. z. nemá možnosti zapisovati do své matriky a ověřovati narození osob bez vyznání, které se nenarodily v jeho okresu a dále, že pro požadovaný zápis schází vůbec zákonný podklad. Stížnost, poukazujíc na účel matričních předpisů, který vyžaduje, aby do matrik provedeny byly všechny zápisy o příslušnících státních, byť i události zakládající zápisy přihodily se mimo státní území a vycházejíc při tom z názoru, že jednotlivec má nejen povinnost s hlediska zápisu do matriky, ale i nárok na tento zápis, dovozuje z 2. odst. § 3 zák. č. 51/1870 a z § 1 nař. č. 128/1870 ř. z., že žal. úřad měl použiti, a to i v důsledku §§ 6 a 7 o. z. o., obdoby stížností specielně uváděných předpisů vydaných pro uznané církve a náboženské společnosti.Stížnost takto formulovanou bylo by pak, a to již s hlediska sporné otázky samé, předem zkoumati se zřetelem k § 2 zák. o ss. Podle tohoto předpisu rozhoduje nss v každém případě, kdy někdo tvrdí, že protizákonným rozhodnutím nebo opatřením některého správního úřadu bylo porušeno jeho subj. právo. Vzhledem k tomuto zákonnému ustanovení jest tedy předpokladem úspěšné stížnosti, aby konkrétním rozhodnutím správního úřadu porušeno bylo právo určitého subjektu, založené platným právním předpisem.Nař. rozhodnutí opírá se o § 3 zák. č. 51/1870, z něhož také i stížnost v prvé řadě vychází. V odst. 1 tohoto § je pouze uloženo vésti matriky narozených osob, uvedených v § 1 zák. (jež nenáležejí k žádné zákonem uznané církvi nebo náboženské společnosti) těm okresním úřadům (případně obecním, pokud jsou pověřeny vedením politických záležitostí), v jejichž obvodě se případ narození stal. Jest zde tudíž vyslovena zásada teritoriální, kterou se také řídí příslušnost úřadu. Vzhledem k této teritoriální zásadě nemohou tudíž st-lé, kteří by jinak byli povinni ke hlášení matričního případu ve smyslu §§ 4 a 5 cit. zák., z onoho předpisu nic vyvozovati, co by svědčilo o jejich nároku na zápis dítek v Rusku narozených. Nárok stran, který by byl korelátem jednak povinnosti uložené v odst. 1 § 3, podobně jako i v § 6 odst. 2 okresnímu úřadu, jednak povinnosti ohlašovací ve smyslu §§ 4 a 5 zák., jest stále totiž omezen na onen úzký rámec teritoriální příslušnosti okr. úřadu a to s hlediska případu matričního.Výjimka z této zásady, obsažená v odst. 2 § 3 cit. zák. — jíž se stížnost dovolává — jest jenom zdánlivou, neboť jde tu pouze o zápis zatímní do té doby, než příslušnost úřadu bude bezpečně stanovena; ustanovení odst. 2 § 3 cit. zák. platí také jen na případy, v nichž je příslušnost úřadu pochybná, tedy nikoliv na případy, kdy je nepochybná nepříslušnost úřadu. Tato příslušnost podle odst. 2 § 3 řídí se ovšem opět onou teritoriální zásadou vyslovenou již v odst. 1 téhož §, a v jejích mezích je také třeba posuzovati nutnost potřebných šetření, takže není-li příslušnost ta na sporu, resp. nepřipouští-li ona teritoriální zásada jiného východiska, pak není třeba vůbec šetření prováděti. Platí zde tudíž totéž, co řečeno bylo o odst. 1 § 3 cit. zák. a to nejen s hlediska nároku materielního, ale i s hlediska nároku procesního.Podle § 7 cit. zák. měli pak vydati ministři pověření prováděním zákona nutná prov. nař. a zvláště předpisy pro vnitřní zařízení a vedení matrik. Již z gramatického výkladu tohoto ustanovení jest zřejmo, že ony prováděcí předpisy, které zde zákonodárce měl na mysli, měly se pohybovati opět jen v rámci daném zákonem samým, tedy také v rámci oné teritoriální příslušnosti, a že tudíž ustanovení to neobsahovalo snad nějakého zmocnění k event. změně předpisů zákona, zejména předpisů zákona o teritoriální příslušnosti. Spíše dlužno souditi, že při zachování této zásady týkalo se ono provádění vlastně jen formální stránky úřadování vnitřního, nikoliv snad materielních změn zákona prováděného.Z tohoto rámce nutno pak posuzovati i ustanovení § 1 prov. nař. č. 128/1870 ř. z., jehož se stížnost zvláště dovolává; z něho plyne, že analogie, uvedená v odst. 1 tohoto §, týkala se opět jen formelní stránky úřadování (jak tomu svědčí i odst. 2), a že tudíž na materielní změny zákona, zejména s hlediska v něm vyslovené teritoriální zásady, nebylo vůbec pomýšleno, a to již vzhledem k poukazu na § 3 zák. v § 1 cit. nař. Nedovoluje-li však tato analogie jakékoliv změny oné teritoriální zásady v zákoně vyslovené, pak jest zřejmo, že i aplikační možnost předpisů pro matriční úřady uznaných církví a náboženských společností zásadně vychází z této teritoriální příslušnosti s hlediska matričního případu; nemohou tudíž st-lé ani po této stránce pro sebe nějaké nároky vyvozovati.Avšak i v tom případě, kdyby snad za určitých předpokladů i ona analogie dovolovala materielní změny uvedené teritoriální zásady, pak dlužno uvážiti, že i tato analogie musila by se pak omeziti na ony specielní, v příslušných normách uvedené případy (na př. doplnění poškozených a obnovení ztracených matrik civilních, t. j. příslušného úřadu v tuzemsku), nemohla by však býti rozšiřována o případy jiné, a to ani na základě §§ 6 a 7 o. z. o., poněvadž by tyto paragrafy nepřišly vůbec v úvahu, když by specielní norma obdobné použití normy jiné sama předpisovala.Stížnost ovšem ještě uvádí, že zákrok min. zahr. u úřadů sovětských zůstal bez odpovědi. V tomto poukazu, i když stížnost sama nečiní z něho patrných konklusí, dala by se snad vyčisti námitka s hlediska otázky, jak dlužno postupovati v případech, jako je daný, tehdy, když strana doloží, že o opatření dokladů se marně pokoušela nejen sama, ale i úřední cestou. Leč otázkou tou nemohl se již nss zabývati, poněvadž námitka tato - nehledě k tomu, že není ani doložena nijakým potvrzením min. zahr. (§ 18 zák. o ss) — nebyla uplatňována v odvolání a jeví se tudíž již s hlediska §§ 5 a 6 zák. o ss nepřípustnou.Z uvedeného tedy plyne, že z předpisů stížností dovolaných nikterak neplyne nárok st-lů na to. aby dítky jejich, narozené za jejich pobytu v Rusku, bez vyznání a nezapsané do matriky tamtéž, zapsány byly bez písemných dokladů a pouze na základě nabízených výpovědí svědků do civilní rodné matriky, vedené u okr. úřadu v P. Není-li tu však takového nároku a jemu odpovídající povinností státní správy, pak nemohou st-lé důvodně tvrditi, že nař. rozhodnutí, kterým jim byl žádaný zápis odepřen, je zkrátilo na jejich subj. právech a tím méně mohou pak důvodně vytýkati i nějakou vadu řízení, poněvadž není-li tu vůbec povinnosti státní správy k takovému zápisu, není pak ani povinnosti k provádění nabízených svědeckých výslechů o faktickém narození dítek.Za tohoto právního a skutkového stavu, kdy není zákonné normy, z níž by se dal subj. nárok st-lů dovoditi, nemohl pak nss shledati nějakou nezákonnost v rozhodnutí žal. úřadu, který nemůže býti k nahražení takového nedostatku v konkrétním případě nucen nss-em, omezeným pouze na zkoumání rozhodnutí s hlediska jeho zákonitosti, nikoliv však s hledisek ekvity a účelnosti.