Č. 1260.Úředníci státní: I. Ani jednotlivý člen vlády o sobě ani úředník určitého ministerstva nemůže svým slibem poskytnouti uchazeči o místo právní nárok na jmenování, když toto po zákonu spadá do kompetence vlády samé (§ 81 úst. list.). — II. Právní věta jako u č. 1255 pod I.(Nález ze dne 27. března 1922 č. 4384.)Věc: Dr. Jan S. v Brně proti vládě republiky Československé stran jmenování radou sociální péče.Výrok: Stížnost dílem odmítá se jako nepřípustná, dílem zamítá se jako bezdůvodná. Důvody: V lednu 1920 podal st-l — tou dobou advokátní kancipient v Brně — na presidium ministerstva sociální péče žádost za udělení místa ředitele zemského úřadu pro péči o válečné poškozence na Moravě a ve Slezsku v Brně.Usnesením vlády z 24. června 1920 (intim. min. předsednictva z 2. července 1920 čj. —) jmenován byl prozatímním radou sociální péče v 7. h. tř. a usnesením vlády z 25. srpna 1921 (intim. min. předsednictva z 29. srpna 1921 čj. —) jmenován definitivním radou sociální péče v 7. h. tř. ve stavu konceptního úřednictva zemského úřadu pro péči o válečné poškozence v Brně.Stížnost podaná k tomuto soudu shledává usnesení vlády z 24. června 1920 a z 25. srpna 1921 nezákonným proto, že nebylo jimi provedeno definitivní jmenování st-le v 7. hodn. tř. se zpětnou platností od 14. dubna resp. od 14. května 1920, jak mu bylo prý zaručeno, a po případě že nebylo navrženo jmenování jeho do 6. h. tř. s platností od 15. května 1921.Pokud stížnost směřuje proti usnesení vlády z 24. června 1920, nemohl se jí nss zabývati již z toho důvodu, že v tomto směru je opožděna; neboť toto usnesení, intimované st-li dekretem z 2. července 1920 čj. —, bylo mu podle spisů známo dojista aspoň již 13. července 1920, kdy proti němu podal rozklad, stížnost na nss podána však teprve 27. října 1921 a tedy zřejmě po uplynutí stižní lhůty stanovené v § 14 zák. o ss. Vzhledem k tomu odpadla také možnost zabývati se námitkou stížnosti, že v době tohoto provisorního jmenování do státní služby st-l jako účetní oficiál bývalého ministerstva obchodu byl již definitivním státním úředníkem a nemohl tedy býti v státní službě ustanovován provisorně. Neboť tato námitka čelíc toliko proti tomu, že jmenování bylo jen provisorní, může se týkati pouze usnesení vlády z 24. června 1920, a je tedy opožděná. Ostatně st-l neodvozoval nárok na definitivní jmenování v řízení správním předcházejícím obě naříkaná usnesení ze své povahy jako dříve již ustanovený definitivní úředník státní, úřady také o nároku z tohoto titulu nejudikovaly a byla by proto námitka ona také již vzhledem k § 5 zák. o ss nepřípustnou.Pokud se týká stížnosti do usnesení vlády z 25. srpna 1921, nss především uvážil, že nejde o stížnost proti jmenovacímu aktu ve smyslu § 3 lit. f) zák. o ss, která by ovšem byla nepřípustnou, nýbrž že st-l uplatňuje jí určité nároky ze svého jmenování dříve již provedeného, tvrdě, že usnesením tímto nezákonně byly porušeny, takže soud po rozumu § 2 cit zák. je povolán zkoumati meritum věci.Usnesení z 25. srpna 1921 vytýká stížnost především po stránce formální, že vychází z předpokladu, jakoby st-l neměl praktické zkoušky. Je sice pravda, že usnesením tím st-l jmenován definitivním radou sociální péče »s prominutím praktické zkoušky«, ač prokázal, že praktickou zkoušku politickou v dubnu 1921 s prospěchem složil. Ze spisů je však patrno, že vláda, činíc usnesení ono, byla si této skutečnosti vědoma, a že zamítnutí návrhu na jmenování st-le ředitelem 6. hodn. tř. nestalo se snad proto, že nemá praktické zkoušky, nýbrž proto, že nebyly splněny předpoklady ohledně směrných lhůt stanovených zásadně pro povyšování úředníků. Z dodatku »s prominutím praktické zkoušky« nelze tedy dovozovati, že by nař. usnesení spočívalo na vadném skutkovém podkladě; klausule ta ostatně nemá také žádného významu a nečiní proto usnesení ono vadným.Ve věci samé shledává stížnost usnesení ono nezákonným především proto, že nebyla st-li udělena definitiva se zpětnou platností od 14. dubna, resp. 14. května 1920, jak na to měl prý nárok. Tento nárok st-l neopírá však o nějaké ustanovení zákona, nýbrž dovozuje jej toliko z různých projevů jednak ministerstva sociální péče samého, jednak jednotlivých jeho funkcionářů. Nss neshledal potřebu zabývati se blíže otázkou, zda z projevů oněch lze vůbec vyčísti slib, že bude st-l jmenován definitivně do 7. hodn. tř. již od termínu jím požadovaného, neboť podle § 81 ústavní listiny přísluší jedině vládě ve sboru rozhodovati o jmenování státních úředníků od 8. třídy nahoru, a nemůže tedy jednotlivý člen vlády o sobě, tím méně pak ovšem některý úředník jemu přidělený svým projevem poskytnouti uchazeči právní nárok na jmenování, které po zákonu spadá výhradně do kompetence vlády samé. Nemůže tedy st-l již z tohoto důvodu z dovolaných jím výnosů ministerstva sociální péče a projevů jednotlivých jeho funkcionářů dovozovati nějaký nárok na to, aby od určitého termínu byl jmenován definitivním úředníkem 7. hodn. tř.Z téhož důvodu nemůže však vytýkati důvodně ani porušení nějakého práva svého proto, že vláda usnesením z 25. srpna 1921 nenavrhla jeho jmenování do 6. hodn. tř. s platností od 15. května 1921, neboť podání takového návrhu spadá rovněž výlučně do kompetence vlády, a nemůže proto žádný jiný orgán nárok na podání takového návrhu poskytnouti. Z pouhého fakta však, že úředník má určité požitky nebo zastává fakticky určitou funkci, neplyne ovšem ještě nárok na to, aby mu udělena byla hodnost, oněm požitkům nebo funkcím odpovídající, a stejně nelze vyvozovati právního nároku na povýšení ze zvyklostí, které se při povyšování úředníků fakticky vyvinuly.Bylo proto stížnost zamítnouti.