Č. 1279.Policejní věci trestní (Slovensko): I. * Neodporuje předpisu § 24 uh. polic. trest. řádu (nař. uh. min. vnitra a sprav. č. 65000/1909), když policejní trestní soudce nesdělí úřednímu fiskálovi návrh podaný státním poz. úřadem pro přestupek § 9 vlád. nař. ze dne 9. ledna 1920 č. 61 sb. z. a n. a nepřivolá-li ho k líčení. — II. * Uh. polic. trestní řád (č. 65000/09) nepřevzal zásadu § 315 zák. čl. XXXIII. z r. 1896, dle níž se žalobce nemá vyjádřiti o výši trestu, jejž jest uložiti. — III. K platnému vyhlášení vlád. nařízení stačí — i když jde o občany státního jazyka neznalé — zařadění jeho do sbírky zákonů a nařízení. — IV. Není dostatečnou omluvou pro nesplnění soupisové povinnosti dle vl. nař. z 9. ledna 1920 č. 61 sb. z. a n., že nebyly v čas vydány potřebné tiskopisy. Rovněž není k přičítatelnosti deliktu třeba zlého úmyslu u osoby soupisem povinné.(Nález ze dne 4. dubna 1922 č. 3332.)Prejudikatura: nál. č. 1183.Věc: Arpád S. v R. proti županskému úřadu župy Gemer-Malohontské v Rimavské Sobotě stran trestního nálezu pro nesplnění soupisové povinnosti.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: K návrhu stpú, aby Arpád a Elemer S. byli potrestáni pro přestupek § 9 vlád. nař. ze dne 9. ledna 1920 č. 61 sb. z. a n. a § 18 d) zákona ze dne 11. března 1921 č. 10 sb. z. a n. a aby jim byla uložena pokuta 5000 K, zavedl hlavní služný v Tornale trestní řízení. Rozsudkem z — odsoudil pak st-le pro svrchu uvedený přestupek k pokutě 5000 K, v případě nedobytnosti k uzavření na 250 dnů na základě přiznání, že nepodal soupisu ve lhůtě zákonem stanovené. Nař. rozhodnutím potvrdil žal. úřad rozsudek I. instance s tím, že v případě nedobytnosti uložené pokuty nastupuje trest uzavření v trvání 30 dnů.O stížnosti do rozhodnutí toho podané uvážil nss toto: Bezdůvodný jsou předem námitky vznesené se stanoviska práva procesního, neboť pokud st-l vytýká, že se líčení konalo bez účastenství zmocněnce státního zástupce, je patrno z 1. odst. § 20 nař. uher. min. vnitra a spravedlnosti č. 65000/09, že účastenství orgánů těch není bezvýjimečně nutno. Byť i podle § 23 měly právo zakročiti v zájmu veřejném v zastoupení žaloby ohledně kteréhokoliv přestupku stihatelného z úřední povinnosti, musí jim podle § 24 býti sděleno trestní oznámení z úřední povinnosti pouze v případech v odst. 1. cit. §, kdežto v případech jiných sdělení to jest podle odst. 2. a 3. téhož §u závislo na přání úředního fiskála, případně na úvaze policejního trestního soudu. Že ostatně přítomnosti a účastenství úředního fiskála při líčení vždy třeba není, je patrno i z posl. odst. § 104 a § 106, odst. 2 cit. polic. tr. řádu.Podle § 9 nař. ze dne 9. ledna 1920 č. 61 sb. z. a n. přestupek, o nějž jde, jest ohrožen peněžitou pokutou neb vězením, a úřad použil trestu peněžité pokuty. Jestliže tudíž žal. úřad nesdělil trestní oznámení z úřední povinnosti fiskálovi a nepřivolal-li ho k líčení, vycházeje z právního názoru, že není zde případ odst. 1. č. 1 cit. § 24, majícího na mysli pouze přestupky, při nichž je trest vězení obligatorní, nelze podle výše uvedeného ustanovení policejního trestního řádu tomuto postupu vytýkati, že by se příčil zákonu.St-l vytýká však se stanoviska procesního také, že žalobce rozšířil svůj návrh i na výši trestu a určil v trestním oznámení obnos pokuty, již jest žalovanému uložiti. St-l má na mysli patrně ustanovení § 315 zák. čl. XXXIII. z r. 1896, dle něhož se nesmí žalobce ve svém návrhu vyjádřiti o výši trestu. Ve směru tom však poukazuje žal. úřad správně ve svém odvodním spisu, že polic. tr. řád č. 65000/09 tuto zásadu nepřijal, a že tudíž názor, že zásada ta platí i v oboru policejně trestního soudnictví, nenalézá opory v právní normě upravující výlučně právě obor tohoto soudnictví (§ 282 cit. nař.).Jak z výnosu 2. instance patrno, hleděla táž, ukládajíc trest, nejen k sazbě nařízení č. 61/20 stanovené, nýbrž uvažovala a hodnotila i polehčující okolnosti žalovaným v odvolání k platnosti přiváděné a je tudíž bezdůvodná výtka, jako by se byl úřad dal vésti pouze oním návrhem stpú. Pokud jde o věc samu, nutno předem uvésti, že se nss nemohl zabývati námitkou promlčení vznesenou teprve v dodatku k stížnosti, a to již proto, že tento stižný bod povahy nejen právní, nýbrž také skutkové, uveden byl teprve po uplynutí lhůty v § 14 zák. o ss stanovené. St-l nepopírá skutkové podstaty žal. úřadem zjištěné, že soupisu svého movitého majetku ve lhůtě stanovené cit. nař. č. 61/20 nepodal, broje proti rozsudku pouze vývody, jimiž se snaží dokázati, že povinnosti soupisové neměl, případně tvrdí okolnosti vylučující dle jeho názoru trestnost onoho skutku.Nss shledal však námitky tyto bezdůvodnými. Pokud jde o soupisovou povinnost, ukládá ji § 1 cit. nař. každé fysické a právnické osobě, jež jest vlastníkem nebo spoluvlastníkem nebo při vázaném majetku uživatelem zabraného majetku pozemkového, při čemž se nařízení odvolává na §§ 2 a 3 zák. ze dne 16. dubna 1919 č. 215 sb. z. a n. St-l opírá svoji námitku o to, že nemovitého majetku, o nějž jde, užívá odděleně se svým bratrem a že na každého z nich nepřipadá 250 ha, čímž chce patrně říci, že tu nejde vůbec o majetek pozemkový po zákonu zabraný. St-l však nepopírá okolnosti žal. úřadem zjištěné a nalézající oporu v knihovním výtahu ke spisům přiloženém, že ono tvrzené faktické rozdělení majetku knihovně provedeno není a rovněž nepopírá, že majetek ten, pokud dle knihovního stavu náleží st-li společně s jeho bratrem, přesahuje výměru 150 ha půdy zemědělské nebo 250 ha půdy vůbec (§ 2 zábor. zák.). Jestliže úřad za tohoto stavu věci dospěl, řeše pro účel svého rozhodování otázku, zda jde o majetek zabraný, k závěru, že st-l byl jako spoluvlastník majetku toho, dle své výměry záboru podléhajícího, soupisem povinen, neodporuje závěr tento ani spisům ani svrchu uvedeným předpisům zákonným, když, jak nss vyslovil a odůvodnil již v nálezu ze dne 10. listopadu 1921 č. 14646 (Boh. č. 1011 adm.), k němuž se st-l dle § 44 jedn. řádu odkazuje, je v případě takovém nerozhodno, zda z celkové výměry takového ve spoluvlastnictví se nalézajícího majetku připadá na každého ze spoluvlastníků výměra 150 ha půdy zemědělské nebo 250 ha půdy vůbec.Vývody, jimiž se st-l snaží doložiti svou beztrestnost, možno shrnouti ve tři body, že totiž 1. nevěděl o onom vládním nařízení č. 61/20, poněvadž nebylo vyhlášeno také v jazyku maďarském, 2. že stpú neposlal mu potřebných tiskopisů k tomu, aby mohl soupisové povinnosti vyhověti a 3. že neměl zlého úmyslu.Nss nemohl však uznati důvodnost ani těchto námitek, neboť ad 1. vyhlašují se jak zákony tak nařízení, vydávaná ústředními úřady a tudíž i nařízení vládní podle zák. z 13. března 1919 č. 139 sb. z. a n. ve Sbírce zákonů a nařízení státu čsl. a postačuje uveřejnění jich v této sbírce podle §§ 2 a 4 k jich účinnosti, aniž třeba nějakého dalšího jich vyhlašování. Podle § 4 vztahuje se pak účinnost zákonů a nařízení takto vyhlášeních, pokud není v nich jinak ustanoveno, na celé území státu čsl. Vzhledem k těmto předpisům je nepochybno, že vl. nař. ze dne 9. ledna 1920 č. 61 sb. z. a n. již zařaděním do sbírky té bylo platně publikováno a nabylo dle svého § 10 dnem 18. února 1920 působnosti v celém území státním. Potom však se nemůže st-l podle zásady vyslovené v § 12 zák. čl. XL : 1879 a v § 21 zák. čl. V : 1878 omlouvati jeho neznalostí.Námitka druhá byla by na místě, kdyby cit. nařízení vyslovujíc soupisovou povinnost zároveň stanovilo, že jest k tomu cíli použíti tiskopisů, jež za tím účelem budou úřadem vydány. Předpisu takového však nařízení to neobsahuje, označujíc výslovně formuláře k příslušné částce sbírky zákonů a nařízení připojené jako pouhé vzory, dle nichž tomu kterému jednotlivci soupisovou povinností postiženému jest postupovati. Nelze tudíž z doslovu nařízení toho dovozovati, že by st-l musil použíti určitých tiskopisů, tím méně ovšem, že byl úřad byl povinen tiskopisy ty vydati a stranám je poslati, nebo že by splnění oné povinnosti bylo na tak dlouho odloženo, dokud se tak nestalo. Jest tudíž i tato námitka bezdůvodná právě tak, jako námitka ad 3., neboť skutková povaha přestupku, o nějž jde, jest tu podle § 9 cit. nař. již tehdy, jakmile soupis nebyl předložen ve lhůtě předpisem tím stanovené.Potom však jest pro posouzení otázky, zda st-l čin jemu za vinu daný spáchal, také lhostejno, zda v jiných případech předpisům zákonným vyhověl a svoji povinnost splnil.Namítá-li posléze st-l nepřiměřenost uloženého mu trestu, poněvadž prý úřad nehleděl k polehčujícím okolnostem, jež přiváděl k platnosti, stačí poukázati na znění nař. rozsudku, jenž právě výměru pokuty pod sazbu cit. nař. stanovenou odůvodnil tím, že ony polehčující okolnosti vzal v úvahu. Poněvadž pak názor st-lův, že ono nařízení stanovilo maximum pokuty ve výši 50000 K právě se zřetelem na to, že majetek záboru podléhající v častých případech má výměru 50000 ha a že tedy při majetku 500 ha měla by býti uložena pokuta pouze 500 K, nenalézá opory v zákoně, z něhož naprosto nelze vyčísti, že by byl měl v úmyslu stanoviti takovouto trestní jednotku 1 K z každého nepřihlášeného ha, a protože posléze nss-u po rozumu §§ 6 a 7 zák. o ss nenáleží vůbec přezkoumávati vnitřní hodnotu závěru formálních vad nevykazujícího a zákonu neodporujícího, k němuž úřad hodnotě všechny rozhodné okolnosti dospěl, nebylo možno vyhověti stížnosti ani v tomto směru.Bylo tedy stížnost zamítnouti jako bezdůvodnou.