Č. 11 870.Obecní dávky: Ukládati stranám pořádkové pokuty pro ne- placení dlažebného nelze, neni-li ani v povšechné normě ani v pravidlech o vybírání dlažebného stanovena výše přípustných pokut.(Nález ze dne 25. dubna 1935 č. 15 058/35.)Věc: Město Trnava proti okresnímu úřadu v Trnavě o pořádkovou pokutu.Výrok: Stížnost se zamítá pro bezdůvodnost.Důvody: Starosta města Trnavy vyměřil platebními rozkazy z 19. a 25. června 1931 na základě pravidel města Trnavy o vybírání dlažebného firmě Autoimport, spol. s r. o. v Bratislavě, dlažebné v celkové částce 4 Kč a současně uložil pořádkovou pokutu v úhrnné částce 80 Kč, poněvadž tato firma ve dnech 20. a 30. dubna, 31. května a 7. června 1931 vjela osobním automobilem na území města a nezaplatila výběrčímu dlažebné.Odvolání firmy zamítlo obecní zastupitelstvo města Trnavy usnesením z 30. ledna 1932. K dalšímu odvolání firmy zrušil okr. úřad v Trnavě výměrem z 9. září 1932 onu část usnesení obecního zastupitelstva z 30. ledna 1932, kterou byla společnosti Autoimport uložena pořádková pokuta ve výši 80 Kč, a jmenovanou společnost od placení uložené pořádkové pokuty osvobodil v podstatě z důvodu, že pravidla o dlažebném v Trnavě — v rozporu s předpisem § 43 bod 7 ob. fin. nov. č. 329/1921 Sb. — nemají ustanovení o tom, jakými pořádkovými pokutami přestupky pravidel mají býti trestány.O stížnosti města Trnavy, do tohoto rozhodnutí podané, uvážil nss:Platební rozkazy, jimiž byla firmě Autoimport uložena pořádková pokuta v úhrnné částce 80 Kč, odvolávají se na pravidla města Trnavy o vybírání dlažebného. Tato pravidla, schválená usnesením vlády ze 7. listopadu 1930, obsahují v § 13 odst. 2 ustanovení, že bude potrestán pořádkovou pokutou, kterou ukládá obec ve vlastním oboru působnosti, ten, kdo přestupků uvedených v odst. 1 se dopustí bez úmyslu vyhnouti se placení poplatků, nebo jiným způsobem jedná proti ustanovením pravidel, nemají však žádného ustanovení o tom, jakými pořádkovými pokutami tyto přestupky mají býti stíhány.Poukazujíc k tomu, že vzorcová pravidla připojená k vl. nař. č. 143/22 také nemají ustanovení o výšce pořádkových pokut a že pravidla o dlažebném, pro něž vzorná pravidla vydána nebyla, vypracovalo min. vnitra, dovozuje stížnost, že slova § 43 bod 7 zák. č. 329/21 Sb. jakými pořádkovými pokutami« nemohou se vykládati tak, že by pravidla musila obsahovati číselnou výšku pokut, poněvadž o tom, jaké pořádkové pokuty může obec ukládati, rozhodují obecní zákony a statuty, a o tom, jaké pořádkové pokuty se mohou ukládati ve finančních věcech, obsahují ustanovení fin. zák. Stížnosti nemohl nss dáti za pravdu.Z principu zákonitosti správy plyne a v § 111 odst. 2 úst. listiny co do trestů vyslovena jest zásada, že úřad může v konkrétních případech ukládati pokuty a jiné tresty jenom potud, pokud je k tomu zmocněn generelní trestní normou. V souhlasu s touto zásadou a stanově obsah, jaký musí míti pravidla vydaná o vybírání obecních dávek a poplatků, nařizuje § 43 ob. fin. nov. č. 329/1921 Sb. v bodu 7, že pravidla musí obsahovati ustanovení o tom, »jakými pořádkovými pokutami a jinými tresty se stíhají ti, kdo podniknou něco, aby se placení poplatku (dávky) vyhnuli, nebo ti, kdo nešetří pravidel o vybírání poplatku (dávky) vydaných«. Zákon vyslovuje tu tedy jasně požadavek, aby druh trestů a výše pořádkových pokut a jiných trestů — ať už určitými sazbami, neb alespoň určitým maximem a minimem — byly determinovány generelně v pravidlech. Teprve na základě takovéto generelní trestní normy může příslušný úřad ukládati pokuty a tresty pro nezachování nebo přestoupení dávkových pravidel v konkrétních případech. Jenom tehdy nebylo by třeba takové generelní trestní normy v pravidlech samých, kdyby tu byla všeobecná norma o výši trestů a pořádkových pokut, kterými se stíhají přestupky pravidel o vybírání obecních dávek. Takové normy není však ani v zák. čl. XXII:1886, ani v jiných zákonech obecních. Předpisů zákonů finančních o státních daních a dávkách nelze pak bez výslovného ustanovení zákonného použiti pro obor dávek obecních.Pravidla o vybírání dlažebného v Trnavě, schválená usnesením vlády ze 7. listopadu 1930, dovolují sice v § 13 trestati pokutami kontravenci pravidel, nemají však ustanovení o výši těchto pokut.Stížnost poukazuje ovšem na to, že výše pořádkových pokut, jež mohou ukládati obce ve vlastním oboru působnosti, není stanovena nikde ani ve vzorcových pravidlech vl. nař. č. 143/1922 Sb. Při tom však přehlíží, že tato pravidla veskrze určují sazbou od 2—100 Kč pokuty ukládané pro přestoupení pravidel úřady finančními (odst. 1 přísl. §§), a tím implicite vymezují i výši pokut pořádkových, jež pro menši kontravence může ukládati obec ve vlastním oboru působnosti. Ve shora uvedených pravidlech o dlažebném v Trnavě chybí však i toto vymezení trestů, ukládaných úřady finančními, takže v nich není vůbec žádné normy, kterou by výše pořádkových pokut aspoň nepřímo byla vymezena. Okolnost, že pravidla o dlažebném v Trnavě byla vypracována min. vnitra, není ovšem s to, aby tento nedostatek sanovala.Za tohoto stavu úřad právem uznal, že ukládání pořádkových pokut pro nezachování nebo přestoupení pravidel o dlažebném v Trnavě nemá zákonného podkladu.