Č. 11935.


Samospráva obecní: Předmětem dozorčího zákroku podle § 102 obec. zříz. čes. může býti také úřední činnost starosty obce co do stanovení pořadu jednání pro schůzi obecního zastupitelstva a co do projednání jeho.
(Nález ze dne 23. května 1935 č. 16081/35.)
Prejudikatura: srov. Boh. A 8561/30.
Věc: Město P. proti zemskému úřadu v Praze o zákaz jednati o předmětu daném na program schůze městského zastupitelstva.
Výrok: Stížnost se zamítá pro bezdůvodnost.
Důvody: Výměrem ze 14. července 1932, adresovaným starostovi města P., zakázal okr. úřad v Děčíně podle § 102 ob. zř., aby ve schůzi městského zastupitelstva dne 15. července 1932 projednán byl třetí bod programu: »Porada a usnesení o nedávných událostech v sudetskoněmeckém území«, poněvadž by v tomto případě obecní zastupitelstvo překročilo meze své působnosti.
Nař. výměrem zamítl zem. úřad v Praze odvoláni starosty města P. jako bezdůvodné a zároveň opravil podle § 73 vl. nař. č. 8/1928 Sb. německé znění výměru, pokud jím byl zakázán »výkon tohoto usnesení«, v tom směru, že se zakazuje »projednání tohoto bodu programu«.
Výměr ten odůvodněn je takto: »K vývodům odvolání opravil zem. úřad právě zmíněnou nesprávnost ve výměru. Ze srovnání se zněním výměru v jazyku státním, které je rozhodným (čl. 53 vl. nař. č. 17/26 Sb.), i z logické úvahy ostatně nemohlo býti pochybnosti o pravém významu opatření okr. úřadu, a jak patrno z odvolání, ani obec nebyla nijak vzdálena od správného výkladu. V odvolání, pokud již spočívá na právě zmíněném správném výkladu opatření, se dále namítá, že podle § 102 obec. zříz. lze zakázati jen výkon učiněného již usnesení obecního zastupitelstva, nikoli však zakázati předem, aby k usnesení vůbec došlo. Zde stížnost nesprávně chápe dosah napadeného zákazu, který nesměřuje proti usnesení, jež ještě není učiněno, nýbrž proti stanovení pořadu jednání jakožto přípravnému aktu starostovu. Podle § 102 odst. 1 obec. zříz. v souvislosti s odst. 1 čl. XVI zák. č. 18/1862 ř. z. může totiž politický úřad zakročiti u výkonu své dozorčí moci proti opatření všech orgánů, jež jsou povolány obec zastupovati nebo za ni jednati, nikoliv jen proti usnesení obecního zastupitelstva. Že by pak zmíněným opatřením nebyl porušen zákon, nebo nebylo vybočeno z mezí obecní působnosti, stížnost netvrdí.«
Do tohoto rozhodnutí stěžuje si k nss-u obec města P. Podle enunciátu nař. rozhodnutí zakázal žal. úřad starostovi města projednání sporného bodu programu. Ježto zákazem takovým může býti zasaženo do práv obce na projev vůle její prostřednictvím orgánů po zákonu k tomu povolaných, přiznal nss obci legitimaci ke stížnosti do rozhodnutí svědčícího jejímu starostovi.
O stížnosti uvážil nss toto:
Stížnost namítá, že dozorčímu zákroku podle § 102 obec. zříz. je podroben jen výkon usnesení obecního zastupitelstva, nikoli však přípravné akty takovému usnesení předcházející, jako stanovení programu schůze obecního zastupitelstva a jeho projednání.
Názoru tomu nemohl nss přisvědčiti. Podle 1. odst. § 102 obec. zříz. přísluší státní správě vykonávati právo dohlédací k obcím, aby z mezí působnosti své nevystupovaly a nečinily ničeho, co by bylo proti zákonům (čl. XVI zák. z 5. března 1862). V nál. Boh. A 8561/30 dovodil nss, že oprávnění k výkonu dohlédacího aktu podle cit. zák. z 5. března 1862 č. 18 ř. z. vztahuje se na všechny orgány, které jsou povolány obec zastupovati a za ni jednati. Recipovalo-li obecní zřízení české toto ustanovení říš. zák., dlužno míti za to, že i podle odst. 1 § 102 česk. obec. zříz. vyhrazeno je státní správě právo dohledu nad obcemi vůbec, tedy vůči veškerým jejím orgánům. Na tomto rozsahu dohlédacího práva nebylo změněno nic předpisem 2. odst. cit. § 102, neboť obsahem jeho je jen úprava způsobu, kterým se vykonává dozorčí právo státní správy vůči jednomu z orgánů obce, t. j. vůči obecnímu výboru (zastupitelstvu). Dlužno proto míti za to, že i úřední činnost starosty obce co do stanovení pořadu jednání a jeho projednání mohou býti zásadně předmětem dozorčího zákroku dle § 102 obec. zříz. Opak neplyne z toho, že starosta obce je za předpokladů §§ 3 a 4 nov. č. 76/19 Sb. povinen dáti určitý předmět na program schůze, neboť všeobecné znění § 102 obec. zříz. nevylučuje z dozorčího zákroku státní správy podle § 102 obec. zříz. ani akty orgánů obecních, k nimž došlo v důsledku členských práv, jež uplatnili členové obecního zastupitelstva.
Citace:
Č. 11935. Sbírka nálezů Nejvyššího správního soudu ve věcech administrativních. Praha: JUDr. V. Tomsa, právnické vydavatelství, 1936, svazek/ročník 17/1, číslo/sešit 1, s. 1021-1023.