Č. 5528.Zdravotnictví. — Administrativní řízení: * Správní úřady nejsou kompetentní rozhodovati ve sporech o náhradu ošetřovacích útrat, vzniklých mezi soukromou nemocnicí a domovskou obcí ošetřovaného.(Nález ze dne 27. března 1926 č. 1124).Věc: Obec B. (adv. Dr. Oldřich Duda z Prostějova) proti zemské správě politické v Brně o náhradu ošetřovacích výloh.Výrok: Nař. rozhodnutí se zrušuje pro nekákonnost.Důvody: Nař. rozhodnutím uznána byla stěžující si obec v pořadí stolic správních povinnou podle ustanovení § 24 zák. z 3. prosince 1863 č. 105 ř. z. nahraditi vojenské posádkové nemocnici v O. částku 5332 Kč 50 h za ošetřování jejího příslušníka, četnického strážmistra ve výslužbě Josefa S.Stížnost na toto rozhodnutí podaná hájí v prvé řadě právní názor, že v tomto případě, kde jde o nárok voj. nemocnice vůči obci na náhradu útrat vzniklých za ošetřování jejího příslušníka, správní úřady k rozhodování povlány nejsou.Nss uznal námitku tu důvodnou.Cit. zákon, o nějž se nař. rozhodnutí opírá, přikazuje do kompetence politických úřadů zásadně spory, které se týkají dom. práva (§ 36). Pokud i v těchto záležitostech se vyskytují sporné otázky práva soukromého, jakož i pokud obce vznášejí nároky na náhradu ošetřovacích útrat vůči osobám, které jsou k opatření ošetřovanců povinny podle práva soukroméha, odkazuje zákon rozřešení sporů těchto před řádné soudy (§§ 37 a 38). Z ustanovení těchto jde jasně na jevo, že kompetence politických úřadů rozhodovati v záležitostech upravených dom. zákonem z r. 1863 určena jest, podle zásady tkvící ve všeobecných pravidlech právních, veřejnoprávní povahou sporné otázky. Potvrzuje to i další ustanovení § 39, který polit. úřadům vyhrazuje rozhodování o náhradních nárocích obcí vůči osobám, které jsou k opatření ošetřovanců povinny podle jiných zákonů nežli podle práva soukromého. I tu jde o nároky, které mají svůj právní základ v předpisech práva veřejného (na př. §§ 28—30 zák. dom.). Nenáleží tedy podle cit. zákona před polit. úřady nároky na náhradu ošetřovacích útrat, které ve veř. právu základu nemají.O nárok povahy takové právě jde. Není sporu o tom, že voj. posádková nemocnice v O. není nemocnicí veřejnou, která by podle veřejnoprávních předpisů byla povinna vzíti Josefa S. v ošetřování. Učinila-li tak přece, vzešel jí vůči ošetřovanému nárok na náhradu ošetřovacích útrat podle práva soukromého. Povahy této nárok její na náhradu řečených útrat in abstracto nepozbývá a pozbýti nemůže tím, že se náhrady domáhá na dom. obci ošetřovaného. Obec domovská jest podle cit. zákona povinna poskytnouti ošetření v nemoci svému příslušníku (§ 24) a nahraditi obci pobytu případné náklady za nemoc, ošetření, jež tato jemu byla poskytla (§ 28); zákon ten ani jiný předpis práva veřejného neukládá obci dom. povinnost takovou vůči nemocnici, která povahy veřejné nemá. Není-li však mezi nemocnicí takovou a dom. obcí ošetřovaného veřejnoprávního poměru se vzájemnými právy a povinnostmi, pak může se jednati toliko o nárok podle § 1042 o. z. o., tedy o nárok práva soukromého, o němž rozhodovati náleží řádným soudům. — — —