Č. 5519.Obecní zaměstnanci (Podkarpatská Rus): I. Předpisy § 13 vl. nař. č. 171/1923 o úpravě právních poměrů obecních úředníků a zřízenců měst Užhoroda a Mukačeva neodporuje zákonu. — II. Na potvrzení ministrem vnitra podle § 23, odst. 4. cit. vl. nař. není právního nároku.(Nález ze dne 25. března 1926 č. 3192).Věc: Viktor P. v Užhorodě (adv. Dr. Filip Ackermann z Užhorodu) proti ministerstvu vnitra stran služebního postavení.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: St-l, který byl od 1. června 1922 zaměstnán jako provisorní exekutor, byl v zasedání správního výboru hl. města Užhorodu z 12. října 1922 zvolen většinou hlasů za měst. archiváře v X. hodn. třídě na základě veř. konkursu, vydaného župním úřadem s tím, že toto postavení jest doživotní. Tato volba byla potvrzena výnosem civilní správy Podk. Rusi z 15. prosince 1922. Dne 21. září 1923 podal st-l žádost, aby na základě §u 23 vl. nař. ze 7. srpna 1923 č. 171 Sb. byl ve své službě potvrzen. Min. vnitra nař. rozhodnutím této žádosti nevyhovělo.O stížnosti do tohoto rozhodnutí podané uvážil nss:Stížnost především namítá neplatnost vl. nař. ze 7. srpna 1923 č. 171 Sb. a dovolává se v tomto směru zdejšího nálezu Boh. 3922 adm. V dalším dovozuje, že ve smyslu § 3 úst. listiny jest Podk. Rusi zabezpečena autonomie a že podrobnosti, zvláště o právu voliti a o volitelnosti, do sněmu, upravují zvláštní ustanovení; takovým ustanovením může však prý býti jen zákon, nikoliv pouhé vl. nař., a nebyla vláda oprávněna, aby župní a obecní zřízení, platné pro Slov., rozšířila i na Podk. Rus.Tomuto názoru nebylo lze přisvědčiti. Dovolaný nález nss-u pouze vyslovil, že §§ 11 a 13 vl. nař. č. 171/23 nejsou kryty zákonem, netýká se však § 23, o který se nař. rozhodnutí opírá; nelze proto z tohoto nálezu ničeho pro dnešní případ dovozovati. Vl. nař. č. 171/23 se opírá nejenom o odst. 8. úst. listiny, nýbrž také o § 16. zák. z 31. března 1920 č. 233 Sb., který ustanovuje, že působnost tohoto zákona může býti nařízením rozšířena prozatím až do další úpravy zcela nebo z části na území Podk. Rusi. Použila-li vláda — tedy orgán dle §§ 31 a 34 úst. listiny k vydávání nařízení nepochybně příslušný — tohoto zákonného zmocnění k vydání vl. nař. č. 171/23, jednala úplně v rámci zákona a nelze tvrditi, že by cit. nařízení odporovalo zákonu a bylo proto neplatné. Ze by pak ustanovení § 23 resp. §§ů 18—20 nebyla kryta zákonem č. 233/20, stížnost netvrdí a také nss toho shledati nemohl. Pokud stížnost v dalším tvrdí, že i zákon č. 233/20 odporuje ústavě, dlužno poukázati k nálezu Boh. 1097 adm., ve kterém vysloven byl právní názor, že k rozhodování o tom, zda nějaký zákon republiky čsl. se příčí ústavě, jest výlučně příslušný ústavní soud a že každý zákonný předpis dlužno pokládati za ústavní, dokud jej ústavní soud neprohlásil za protiústavní a nález o tom nebyl uveřejněn ve sbírce zákonů a nařízení. Ve věci samé byl nss veden těmito úvahami:Stížnost namítá, že ustanovení § 23 odst. 4. se nevztahuje na zřízence, kteří po převratu byli jmenováni a které čsl. vláda resp. vládní orgány potvrdily, a dovolává se § 18 vl. nař. č. 171/23 a § 5. zákona č. 233/20, v nichž prý jest vysloveno, že definitivně po převratu jmenovaní úředníci nemusí podati žádost za přijetí do státní služby. Nehledě ani k tomu, že citované §§ se týkají pouze úředníků ustanovených při magistrátech v Užhorodě a v Mukačevě resp. úředníků měst s regulovaným magistrátem, kteří vykonávají práce do kompetence magistrátu spadající resp. službu označenou v § 1 zákona, a jen při postupu stran potvrzení jest obdobně použíti dle § 23 vl. nař. těchto ustanovení, nikoliv také při posuzování služ. poměru, určují tyto §§, že i definitivní úředníci, nejenom prozatímně ustanoveni nebo prozatímně potvrzení, jsou povinni podati žádost za přijetí do státní služby a nečiní žádného rozdílu, zda byli ustanoveni před nebo po převratu.Okolnost, že st-l byl ve svém služ. postavení civ. správou Podk. Rusi před účinností zákona potvrzen, jest pak zcela nerozhodnou. Pro tento názor mluví jasné znění § 23 odst. 4. nař. č. 171/23, kde jest řečeno, že úředníci a zřízenci měst Užhorodu a Mukačeva, kteří v den, kdy zákon nabude účinnosti (totiž kdy působnost zákona č. 233/20 bude na území Podk. Rusi rozšířena, t. j. dnem 18. srpna 1923), jsou již při městech ustanoveni podle uh. zákonů, nařízení a měst. statutů, musí býti ve svém úřadě potvrzeni min. vnitra a musí o to žádati. Že by st-l takovým zaměstnancem nebyl, stížnost nepopírá a netvrdí, že by byl jmenován na základě zákonů čsl.Citovaný § 23 stanoví, že jmenovaní úředníci musí býti ve svém úřadě potvrzeni min. vnitra, nepropůjčuje však zřízenci právní nárok na potvrzení; že tomu tak jest, vyplývá již ze znění § 7 zákona č. 233/20 a jemu korespondujícího § 20 nař. č. 171/23, které dopouštějí, aby úředník, i když včas podá žádost za přijetí do služeb republiky čsl., úřadem k přijímání ze zákona povolaným převzat nebyl. Z toho se nesporně podává, že převzetí a tedy i potvrzení úředníka ponecháno jest volné, ničím neomezené úvaze úřadu a že naň není nároku právního. Nebyl proto žal. úřad povinen žadateli sděliti důvody, ze kterých žádost zamítl a není tudíž také vadou, když tak neučinil.Je-li tomu tak, pak nař. rozhodnutím nebylo zasaženo do subj. práv st-lových ve smyslu § 2 zák. o ss a bylo stížnost proto zamítnouti jako bezdůvodnou.