ČSP jako obchodní podnik se projevila vůči naší redakci v tomto názorném příkladě: redakce zasílá pravidelně svým spolupracovníkům korektury к nahlédnutí. Že redakci našeho měsíčníku je každý den 1 hodina drahá, rozumí se samo sebou. A proto před necelými dvěma léty zavedli jsme obálky podle vzoru známé pražské tiskárny Orbis se zpáteční adresou, t. j. dělenou obálku v půli se zřejmým tiskem »Tam« a »Zpět«, s tištěnou adresou na vedoucího redaktora i s upozorněním, aby spolupracovník vracející korekturu škrtl silným křižem jasně původní adresu a nalepil zpáteční známku. Protože se stává, že korigující nemá doma potřebné známky, vkládali jsme ji v průhledném sáčku ke korektuře. Nepochybně a jistě i pro poštu zcela vhodné opatření, dobře fungující nota bene v Praze u Orbisu a nadto u nás téměř dvě léta. Ale chyba lávky! Předešlý měsíc celou zásilku nám poštovní úřad Brno 2 vrátil, nic se neohlížeje, že zdržuje naši práci. Vskutku také jsme se zdrželi o celé tři dny. Ale protože na ty právníky, kteří přece jsou kde komu nepříjemní, musí se jít úředně, šlo se na nás s paragrafy. A tak jsme dostali tento výnos: »Zpět! 1. Úprava adresní strany obálky jest dle § 4 odst. 4. lit. a. b. listovního sazebníku nepřípustná. — 2. Dle téhož sazeb. § 5 odst. 3. a) nesmějí se v otevřené obálce zasílali neuražené (podtrženo!) nebo oražené pošt. známky. Podpis nečitelný, razítko Brno 2, 23. XI. 33. — 22. — 10.« (Dokladem na požádání posloužíme.) Pochopitelně, že redakce úplně zmlkla, když se dozvěděla, jaký delikt páše už 2 léta. Když jsme se vzpamatovali, podivili jsme se, proč revisní orgán nedostal úřední »nos«, že tohle trpí dvě léta, a pak zjistili jsme si: ad 1. že § 4 odst. 4. lit. a, b nic nepřikazuje, nýbrž jen doporučuje připiš zpáteční adresy, ad 2. že je zcela notorické, že tu nešlo o zasílání poštovních známek, tedy cenin podle § 5 odst. 3. lit. a, neboť je samozřejmé, že těch 30 hal. není úplata za korigování. Ale mýlil by se, kdo by myslil, že jsme podali stížnost. Co by nám totiž bylo platné, i když by nám nadřízená instance pošt. úřadu Brno 2 dala za pravdu. Udělá-li nám nějaký poštovní zřízenec tuto věc zase, můžeme si stěžovati znovu, ale nikdo nám nenahradí, ani obchodní podnik ČSP. ztrátu času, leda že by nám zaplatil náhradu škody nákladem celého čísla. A tak majíce s poštou zkušenosti i jiné, na příklad pokud jde 0 expedici v administraci, kde málem už si to budeme vozit sami, a pošta bude vybírat jen poštovné, příště to uděláme s korekturami složitěji, aby na nás nikdo z tohoto obchodního podniku nemohl. Divte se pak, že skutečný obchod nerekuruje. Je to také jeden důvod jejich deficitního hospodářství. Red.