Vyhledávání přípravné (v řízení trestním).


I. Pojem.
Přípravné vyhledávání tvoří stadium řízení trestního a obsahuje kroky, jež trestní úřad a státní zástupce má podniknouti, jakmile jeden nebo druhý zvěděl o trestním činu, za tím účelem, aby zjištěny byly okolnosti rozhodné pro zavedení trestního řízení proti určité osobě nebo pro odložení oznámení (§ 88 tr. ř.).
II. Zásady platné pro přípravné vyhledávání.
1. Státní zástupce jest povinen zkoušeti všechna jeho došlá oznámení o trestních činech, jež sluší stíhati z moci úřední, a sledovati stopy takových trestních činů, o nichž zvěděl.
2. Státní zástupce má dále pátrati po důvodech podezření a tak přispívati k objevení neznámých pachatelů. Vyhledávání přípravné.
3. Obsahují-li nepodepsaná oznámení nebo oznámení pocházející od osob úplně neznámých určité okolnosti trestný skutek hodnověrně označující, buďtež tyto okolnosti sice rovněž vyšetřeny, avšak staniž se tak pokud možno nenápadně a s pečlivým šetřením cti osob obviněných.
4. Pronikne-li k státnímu zástupci pověsť o trestném činu, jehož stíhání nezávisí jedině od žádosti účastníka, má státní zástupce dáti vyslechnouti osoby, jimiž pověst’ o trestném činu byla rozšiřována, původ pověsti za spolupůsobení bezpečnostních úřadů zjistiti a o důvodnosti nebo bezdůvodnosti její se přesvědčiti (§ 87 tr. ř.).
5. Bylo-li vyšetřujícímu soudci oznámení ústně podáno, budiž o tom sepsán protokol a ten, kdo oznámení učinil, vyslechnut takovým způsobem, aby byl zjednán potřebný základ k dalším úředním úkonům. Úřední úkony, jež nedopouštějí odkladu, mohou býti předsevzaty i před sepsáním protokolu.
6. Vyšetřující soudce, zvěděl-li během svých úředních úkonů o okolnostech, z nichž lze souditi na spáchání trestního skutku nebo na jeho pachatele, jehož státní zástupce posud nezná, má státního zástupce o tom ihned vyrozuměti.
7. Vyšetřující soudce u sborového soudu I. instance má bez návrhu státního zástupce předsebráti jenom ty výkony, kterých nelze odložiti, ač nemá-li účel jejich býti vydán v nebezpečí nebo nemá-li zákonná lhůta býti překročena; o tom, co vykonal, má zpraviti státního zástupce a vyčkati potom dalších jeho návrhů (§ 89 odst. 1 tr. ř.)
8. Naproti tomu okresní soud má sice rovněž, jakmile zvěděl o zločinu nebo přečinu stíhaném z úřední povinnosti, státního zástupce ihned o tom zpraviti, zároveň však, nečekaje návrhů státního zástupce, má přípravné vyhledávání zavésti a v plném rozsahu konati. Pouze takové výkony vyšetřovací, jimiž by známky spáchaného činu trestného byly setřeny, tak že by jich nebylo lze znova ohledati, má předsebráti jen tehdy, když by hrozilo nebezpečí v prodlení; jinak má jen v oznámení, jež učiní, připomenouti, že takového vyšetřovacího výkonu jest potřebí, a má o to pečovati, aby známky činu byly zachovány, až by přišel buď vyšetřující soudce nebo žádost’ jeho, by vyšetřovací výkon byl předsevzat (§ 89 tr. ř.), Trestní řád ukládá okresním soudům povinnosť, aby o trestných činech, o nichž nabudou vědomosti, státnímu zástupci učinili oznámení, zároveň však, aniž by vyčkávali jeho návrhu, aby zavedli přípravné vyhledávání. Ovšem nelze přesně zachovati hranici mezi přípravným vyhledáváním a přípravným vyšetřováním a může se tudíž státi, že okresní soudy provádějí přípravné vyhledávání způsobem rozsáhlejším, než jak toho vyžaduje účel jeho. Tím není však vůbec žádný zájem poškozen; věc sama nemůže tím trpěti, poněvadž, oč ve větší míře bylo vedeno přípravné vyhledávání, o to se zmenší pak přípravné vyšetřování; rovněž není tím poškozeno státní zastupitelství, poněvadž toto dle výsledků přípravného vyhledávání může zcela svobodně další kroky zaříditi; obviněný konečně může tím z pravidla jen získati, když již před přípravným vyšetřováním byla konána zevrubnější šetření. Jedině pro ten případ, když obviněný jest ve vazbě, muselo býti učiněno opatření, aby bylo zabráněno přílišnému protahování soudního přípravného vyhledávání. V tomto případě musí totiž okresní soud nejdéle do 8 dnů po uvěznění podezřelého spisy o přípravném vyhledávání předložiti státnímu zástupci, jenž pak nejdéle do 3 dnů má za- Vyhledávání přípravné.
tčeného ze stíhání propustiti nebo návrhy své co do osoby podezřelého i co do řízení učiniti u vyšetřujícího soudce. Podezřelý může býti ponechán ve vazbě u okresního soudu; žádá-li však podezřelý za to, musí býti do 48 hodin dodán k vyšetřujícímu soudci (§ 178 tr. ř.).
III. Policejní přípravné vyhledávání. Bezpečnostní úřady jsou povinny, zejména ku příkazu státního zástupce, nepřísežně vyslýchati osoby, které jsou s to podati o trestním činu vysvětlení. Ohledání a prohledání domu mohou z nařízení státního zástupce předsevzíti jen tenkráte, když by tu nebylo osoby soudní k takovému výkonu oprávněné, a když by se ukázala potřeba, aby se jednalo neprodleně. Státní zástupce může býti přítomen těmto výkonům, při nichž sluší vůbec šetřiti formálností předepsaných pro úkony soudní. Protokolů o těchto výkonech sepsaných může býti pod zmatečností použito jako průvodních prostředků jen tenkráte, když byly neprodleně zaslány soudci vyšetřujícímu, který má jich formu a úplnosť zkoušeti a, jeli třeba, naříditi, by jednání bylo doplněno nebo opakováno (§ 88 odst. 3 tr. ř.).
Státní zástupce jest oprávněn v bezprostřední spojení s úřady bezpečnostními a jinými úřady státními a obecními vstoupiti a podpory jich si vyžádati; úřady bezpečnostní a jim podřízení orgánové jsou povinni příkazů jeho uposlechnouti. Dle těchto ustanovení jest státní zástupce povinen k účelům přípravného vyhledávání soudní policie použíti a ji v tomto směru říditi. Následkem toho stojí bezpečnostní úřady ve příčině svých výkonů pod vlivem odborného úředníka a s druhé strany předcházejí takto před vlastním trestním řízením kroky přípravné, které nemají ještě rázu řízení soudního a konají se způsobem, který nedotýká se cti a osobní svobody podezřelého tou měrou, jako řízení soudní; v pravdě má policejní přípravné vyhledávání představovati to, čím měla býti dle původní své myšlénky generální inkvisice, čím však tato ve skutečnosti nikdy býti nemohla, poněvadž při ní postupoval z úřední moci vyšetřující soudce.
Přihlíží-li se pak k účinkům, které zavedení soudně policejního přípravného vyhledávání stojícího pod vlivem státního zástupce míti musí, jest především jasno, že jím jest netoliko soudní přípravné vyšetřování značně obmezeno, nýbrž i že přípravná vyšetřování zavedená na základě policejního vyhledávání jistěji a rychleji mohou býti k cíli přivedena. Kromě toho má zavedení policejního přípravného vyhledávání ještě další prospěšné účinky:
a) Právo a povinnosť státního zastupitelství navrhovati zavedení přípravného vyšetřování nabylo teprve nyní pravého významu, kde tento návrh není již tak snadno pouhou bezobsažnou formulí.
b) Osobní svoboda neméně získá tím, že se pošine moment, kdy státní zástupce musí navrhovati zavedení vyšetřování; neboť policejní přípravné vyhledávání, se musí konati způsobem osobní svobodu vůbec neobmezujícím. Tím okamžikem, kdy podezřelý má býti vzat do vazby, jest působnost soudní policie obmezena lhůtou 48 hodin. Koncem této lhůty musí býti podezřelý postaven před vyšetřujícího soudce, a tím okamžikem přechází pak další řízení do rukou soudu. Čím prospěšnější jest tudíž policejní přípravné vyhledávání, tím méně se bude doporučovati zaměňovati je, vyjímajíc nutné případy, řízením soudním. Lépe než positivními policejními předpisy bude tímto zařízením tudíž o to postaráno, aby, jako v Anglii, soudní policie v tichosti svoje pátrání zavedla a důvody Vyhledávání přípravné.
podezření prozkoumala prve, než vůbec osoby podezřelého bylo se dotknuto. Tím se též ve většině případů vazba kolusní buď vůbec stane zbytečnou nebo se alespoň značně obmezí.
Zbývá toliko ještě uvážiti, zdali se tímto policejním přípravným vyhledáváním řízeným přímo státním zastupitelstvím neohrožuje právní bezpečnosť podezřelého, jelikož má tak veřejný žalobce rozhodný vliv na průvodní materiál. Avšak v tom směru sluší především poznamenati, že policejního výslechu osob, kteréž o trestním činu zprávu mohou podati (osob přezvědných) z pravidla nelze při hlavním přelíčení použíti jako prostředku průvodního, jelikož dle § 252 tr. ř. předčítání takových protokolů při hlavním přelíčení jest vázáno přesnými podmínkami.
Policejní přípravné vyhledávání jest vůbec velice obmezeno tím, že zeměpanské policejní úřady se nacházejí toliko v nečetných místech, obecní policie pak k tomuto účelu z pravidla užíti nelze již z toho důvodu, že působnosť její jest nutně obmezena na obvod obce. Bylo tudíž již z té příčiny jakož i vzhledem ke zkušenostem nabytým dle tr. ř. z r. 1850 nutno svěřiti přípravné vyhledávání též soudům (mot. k tr. ř.). Srv. Prof. Dr. Storch, Řízení trestní rakouské, díl II, str. 142 a n.
Citace:
VESELÝ, František Xaver. Vyhledávání přípravné. Všeobecný slovník právní. Díl pátý. Tabák - živnost zlatnická. Příruční sborník práva soukromého i veřejného zemí na radě říšské zastoupených se zvláštním zřetelem na nejnovější zákonodárství a poměry právní zemí Koruny české. Praha: Nákladem vlastním, 1899, svazek/ročník 5, s. 534-537.