Č. 7436.Závodní výbory: * Předpis § 30 vl. nař. č. 2/1922, pokud stanoví, že nedostaví-li se členové rozhodčí komise ve složení zákonem předepsaném, rozhodne o věci znalec spolu s předsedou, odporuje zákonu a jest neplatný.(Nález ze dne 24. září 1928 č. 26043/27).Věc: Firma »Bergmannwerke, Elektrizitätsgesellschaft m. b. H.« v P. proti rozhodčí komisi dle zákona o závodních výborech v Děčíně o propuštění člena závodního výboru Adolfa B.Výrok: Nař. rozhodnutí se zrušuje pro nezákonnost.Důvody: Dělnický závodní výbor ve st-lčině závodě žádal rozhodčí komisi dle zák. o záv. výb. v Děčíně, aby uznala, že člen záv. výboru Adolf B. byli neprávem propuštěn z práce, a že má býti znovu do práce přijat. Poněvadž k líčení ustanovenému o této věci na den 16. srpna 1927 ani k jednání na den 23. srpna téhož roku nedostavil se potřebný počet přísedících rozh. komise, bylo v základě § 30 prov. nař. č. 2/1922 ustanoveno, že v novém řízení bude vydáno rozhodnutí bez ohledu na to, zda přísedící členové rozh. komise té neb oné skupiny k řízení se dostaví či nikoliv. Nové toto řízení konáno bylo dne 6. září 1927, a poněvadž i k němu dostavili se pouze tři přísedící, a kromě toho i v osobě předsedově nastala změna, ustanoveno, aby celé jednání bylo provedeno znovu, a aby dle § 30 prov. nař. rozhodování účastnil se pouze předseda a přísedící znalec. Takto složený senát rozhodl pak nař. nálezem o žádosti záv. výboru v tom smyslu, že odmítl pro nepříslušnost rozh. komise rozhodovati o návrhu, aby propuštěný Adolf B. byl znovu do práce přijat, v ostatními však uznal příslušnost komise, a vyhověl návrhu, aby bylo uznáno, že jmenovaný člen záv. výboru neprávem z práce byl propuštěn.O stížnosti uvážil nss takto:Dle § 26 odst. 2 zák. o záv. výb. skládá se rozh. komise ze 6 členů a sice z předsedy a pěti přísedících. Poněvadž dle odst. 3 cit. § mají stejně složeny býti i jednotlivé rozhodující senáty, musí i každý jednotlivý senát, ježto zákon, žádné výjimky z řečené zásady nepřipouští, skládati se v každém případě z předsedy a 5 přísedících. Zákon ovšem zmocňuje v posledním odstavci § 26 vládu, aby řízení před rozh. komisí upravila nařízením. Než tímto zmocněním svěřuje nařizovací moci pouze úpravu řízení před rozh. komisí, složenou způsobem v zákoně předepsaným, to jest před komisí složenou podle odst. 2, 3 a 4 § 26, nezmocňuje však moc nařizovací, aby stanovila výjimky z předpisů o složení rozh. komise zákonem samým daných. Pokud vl. nař. č. 2/1922 v § 30 výjimku takovou stanoví a připouští jednání a rozhodování před senátem jinak složeným, nelze ustanovení jeho uznati za platné, ježto odporuje zákonu (§ 55 úst. list.).V daném případě je mimo spor, že rozhodující senát nebyl složen tak, jak předpisuje zákon, bylo proto jeho rozhodnutí již z tohoto důvodu a bez ohledu na to, odpovídalo-li složení senátu cit. vl. nař. či nikoliv, zrušiti dle § 7 zák. o ss, aniž bylo se zabývati ostatními námitkami stížnosti.