Č. 7545.Církevní věci: * Náboženská daň židovská nemůže po zákonu býti uložena israelitovi, který v obvodu náboženské obce nemá svoje bydliště, leč jde-li o případ podle § 23 odst. 2 zák. č. 57/1890 ř. z.(Nález ze dne 12. listopadu 1928 č. 3496/27.)Věc: Náboženská obec židovská v J. proti ministerstvu školství a národní osvěty o změnu stanov náboženské obce.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: Stěžující si náboženská obec zažádala podáním z 31. července 1926 u zsp-é v Brně za schválení změny stanov v tom smyslu, že do § 2 má býti vložen dodatek: »K plnění náboženských příspěvků jsou povinni také spoluvěřící, nebydlící v obvodu náboženské obce židovské, kterým však v obvodu náboženské obce z pozemků jim patřících a tam ležících přímá státní daň jest předepsána anebo, kteří z těchto pozemků, budov, provozování živností anebo jiných pramenů, příjem nebo výtěžek nabývají. Při dočasně daněprostých nemovitostech má státní daň, která by se měla platiti, pro vyměření příspěvků platiti jako měřítko.«Zsp v Brně rozhodnutím z 11. srpna 1926 žádosti nevyhověla z důvodu, že navržená změna stanov odporuje výslovnému ustanovení § 2 zák. z 21. března 1890 č. 57 ř. z., kde se praví, že příslušníky náboženské obce židovské jsou židé, kteří mají v obvodu této obce své řádné bydliště.Proti tomuto rozhodnutí podala náboženská obec rekurs, kterému žal. úřad nař. rozhodnutím nevyhověl z těchto důvodů: § 2 zák. z 21. března 1890 č. 57 ř. z. stanoví, že každý žid, který má své řádné bydliště v obvodu náboženské obce, jest jejím příslušníkem. Tato zákonná zásada nesmí býti zvrácena ustanovením obecných stanov, nýbrž mohla by býti změněna jedině novým ustanovením zákonným a to samozřejmě ustanovením zákona, upravujícím poměry žid. náb. společnosti, a nikoli snad zákonem, týkajícím se jiných nábož. vyznání. Nepadá tu proto nijak na váhu, že u evangelíků byly náboženské poměry novým zákonem jinak upraveny, jak se ve stížnosti uvádí, nýbrž rozhoduje jedině, že cit. zákon o úpravě vnějších právních poměrů žid. nábož. společnosti je doposud v platnosti. Navržený dodatek k § 2 obecných stanov odporuje však § 2 tohoto zákona a je tudíž zřejmě protizákonný anebo při nejmenším praeter legem. — — —O stížnosti do tohoto rozhodnutí podané uvážil nss takto:Nař. rozhodnutí opírá se o předpis § 2 zák. o úpravě zevních právních poměrů náboženské společnosti židovské z 21. března 1890 č. 57 ř. z., který po názoru žal. úřadu dopouští uložení dávek k účelům náboženské obce jenom židům majícím v obvodu náboženské obce své řádné bydliště.Cit. zákon nemá sice výslovného předpisu o tom, komu možno ukládati povinnost platiti náboženskou daň. Avšak § 2 cit. zák. stanoví, že každá náboženská obec zahrnuje území místně omezené, že v témže území může býti jen jedna náboženská obec a že každý israelita přísluší k oné náboženské obci, v jejímž obvodu má své řádné bydliště. Při změnách řádného bydliště a při změně příslušnosti k nábož. obci s tím spojené, počíná podle § 23 téhož zák. povinnost k dávkám vůči náboženské obci nového bydliště příštím rokem správním, kdežto příspěvky pro běžný rok správní jest platiti nábož. obci dřívějšího bydliště. Avšak podle 2. odstavce téhož § trvá příspěvková povinnost vůči poslednější obci dále, opomenul-li zúčastněný oznámiti změnu bydliště představenstvu této obce aspoň měsíc před uplynutím správního roku. Podle § 28 odst. 1 téhož zák. upraví se zařízení, okruh a působnost náboženské obce stanovami v mezích zákonem tímto vytčených. Stanovy tyto, k jichž platnosti a změně vyžaduje § 29 zák. státní schválení, musí podle § 28 odst. 2 bodu 7 — mimo jiné — obsahovati způsob opatřování prostředků nutných pro hospodářské potřeby obce s přesným udáním plnění, která mají býti uložena a s označením maximální výše jejich jakož i způsobu rozvrhu. Konečně stanoví § 19 zák., že plnění k účelům kultovým, zejména dávky a poplatky lze ukládali jen způsobem stanoveným stanovami a nikoliv nad nejvyšší míru stanovami určenou.Z těchto ustanovení jde, že židovské náboženské obce jsou organisovány jako nucené svazy s určitou výlučnou kompetencí místní, která se vztahuje jen na židy, kteří mají řádné bydliště v obvodě jejím, dále že členství v určité náboženské obci je závazné pro ony židy, kteří mají v obvodu té které náboženské obce svoje řádné bydliště. Jelikož pak dále (podle § 23) změnou řádného bydliště nastává ex lege a ihned změna v příslušnosti jednotlivého člena náboženské společnosti židovské k určité obci náboženské, a jelikož zákon na uvedeném místě zřejmě jako výjimku ze zásady stanoví za podmínek v § 23 uvedených povinnost býv. příslušníka určité náboženské obce k dávkám pro tuto bývalou obec jeho, ač se již stal příslušníkem jiné obce, je zřejmo, že zákon v zásadě — mimo výjimky v § 23 uvedené — počítá s tím, že dávkami pro určitou náboženskou obec je povinen jen její příslušník podle § 2.Nutno-li předpisy zákona vyložiti ve smyslu právě uvedeném, pak odepřel žal. úřad právem schválení navrhované změny stanov (bez ohledu, zda by změna byla pojata do § 2 nebo 64 stanov) již proto, poněvadž by navrhovaný předpis stanov odporoval zákonu č. 57 ř. z. z r. 1890, což podle shora cit. § 28 odst. 1 zák. není přípustno, a možno pak již ponechati stranou další vývody nař. rozhodnutí, poukazující na rozpor navrhované změny stanov s jinými některými předpisy platných stanov.Na zákonitosti nař. rozhodnutí nemůže ovšem taky nic měniti poukaz stížnosti na — domnělou nebo skutečnou — nevhodnost shora zmíněného stanoviska zákona, poněvadž nevhodnost taková by mohla míti význam jedině de lege ferenda; stejně nemá významu poukaz na předpis § 6 nové ústavy německo-evangelické církve v Čech., na Mor. a ve Slez., poněvadž ovšem právní poměry stěžující si obce nutno posuzovati podle předpisů platných pro ni, nikoliv podle předpisů platných pro jiné právní subjekty.