Sociální revue. Věstník Ministerstva sociální péče, 5 (1924). Praha: Ministerstvo sociální péče, 620 s.
Authors:
K § 12, odst. 2., věta 3, n. z. ve znění zák. z 22./12. 1920, č. 689 Sb. z. a n.
Zřízení zeměd. pokladny nemůže býti činěno závislým na tom, zdali za zřízení její žádá více než 50% zájemníků obou skupin. Podle tohoto ustanovení činí zákon zřízeni zeměděl. pokladny závislým na splnění určitých podmínek, které jsou jednak rázu materielniho, jednak formelního, Materielní předpoklady, které patrně mají pojišťovati prosperitu zřizovaných nových pokladen a brániti snahám po zřizování jich, není-li jejich úspěšná činnost dostatečným počtem členstva již předem zaručena, určuje zákon sám. Zkoumání, zdali v tom kterém okresu materielní podmínky jsou splněny, zákon, neukládá však úřadu, do jehož působnosti zřízení takové nemocenské pokladny spadá, jako povinnost, jíž by úřad z moci úřední měl vykonávati, nýbrž činí zakročení úřadu závislým na fortnelní podmínce, totiž, že za zřízení zemědělské pokladny okresní žádají zájemníci obou skupin, O tom, kdy lze podání takové považovati za žádost ve smyslu cit. ustanovení, od koho a od jakého počtu osob obou skupin musí pocházeti, zákon úplně mlíčí; všude tam, kde zákon o nem. poj. přisuzuje právní význam projevu vůle mnohosti zájemníků, stanoví určité předpisy, které mají za předmět jednak organisaci osob přicházejících v úvahu, jednak úpravu, jakým způsobem se vůle organisované mnohosti tvoří a za jakých podmínek projev její se za platnou vůli kolektivity uznává. Stačí tu poukázati na §§ 16 a násl. cit. zák. ve znění z r. 1919 a 1920, která upravují organisaci členstva okr. n. pokladny a podrobně stanoví způsob, jakým se dospívá k projevu jejich kolektivní vůle. Zejména tu poukázati k předpisům § 16 b), z něhož patrno, že tvoření vůle neúčastní se veškeří pojištěnci, nýbrž jen omezený okruh jejich, z něhož jsou vyloučeni na př. pojištěnci, kteří nedokonali 20. rok věku, dále kteří zůstali členy pokladny dle § 13, č. 2 a kteří jsou vyloučeni z voleb, práva do obec, zastupitelstva. Třeba tu dále poukázati k okolnosti, že při volbě delegátů do valné hromady v § 16f, dochází výrazu i zásada poměrnosti na základě kand. listin, k níž hledí pak i § 17b, při volbě náměstka starostova. Jestliže tedy zákon o nem. poj. tvoření vůle pojištěnců k dosažení určitých cílů podrobnými předpisy zvlášť upravuje, pro účely § 12 však ani přímo, ani nepřímo obdobného předpisu vůbec nestanoví, rak lze z toho vyvoditi toliko důsledek, že žádosti zájemníků, o níž je řeč v § 12, nelze přikládati význam, jak činí žal. úř., že nelze na ni hleděti jako na projev kolektivní vůle všech zájemníků, zejména pak projevený nadpoloviční většinou, nýbrž že žádost ta znamená toliko projev vůle blíže neurčeného počtu zájemníků obou skupin bez ohledu na jeho percentuelní poměr k celkovému počtu, jenž sám o sobě již poskytuje úřadu nezbytný podnět, aby zahájil řízení ve smyslu § 12, zkoumal, zdali jsou splněny materielní podmínky pro zřízení zvláštní okresní pokladny pro pojištěnce zeměděl. a lesní a o žádosti pak rozhodl. (Nález nejv. správ. soudu ze 7.12.1924, č. 2092/24.)
495
Citace:
K § 12, odst. 2., věta 3. n. z. ve znění zák. z 22./12. 1920, č. 689 Sb. z. a n.. Sociální revue. Věstník Ministerstva sociální péče. Praha: Ministerstvo sociální péče, 1924, svazek/ročník 5, s. 511-511.