Smlouva nákladní (i železniční) je smlouvou námezdní ve smyslu § 1151. obč. z. a pohledávky z ní tudíž vyňaty z ustanovení o přivodí.Jistá firma vídeňská, byvši žalována na dopravné v obnosu 208 K 50 h, namítala dočasné vyloučení žalovatelnosti pro vydané příročí. Námitce té první stolice vyhověla, druhá ji zamítla a nejvyšší soud rozhodnutí její potvrdil. — 18 —Důvody III. stolice:Citace §§ 1151.—1163. obč. z. v § 2. cís. naříz. ze dne 13. srpna 1914 č. 216 ř. z.1 má jen ten význam, že se příročí stanovené v § 1. cit. cís. nařízení nevztahuje na pohledávky ze smluv, které dle hlediska a terminologie obč. zák. pokládati sluší za smlouvy služební a námezdní. Železniční smlouva nákladní je zvláštním případem smlouvy nákladní vůbec. Smlouva nákladní pokládá se však ve smyslu obč. zák. za smlouvu námezdní (srv. definici čl. 390. obch. z. a § 1151. obč. z.). Že nákladní smlouvě železniční dostalo se v obch. zákoníku a v dopravním řádě železničním zvláštní úpravy, nemění ničeho na její povaze jako smlouvy námezdní, jakož i na příklad práva obchodních pomocníků zvláštním zákonem zcela odchylně od ustanovení §§ 1151. nn. obč. z. byla upravena, a přece pochybovati nelze, že pohledávky obch. pomocníků ze smluvního poměru k zaměstnavateli důvodem § 2. cit. cís. naříz. z příročí jsou vyňaty.(Rozh. c. k. nejv. soudu intim. c. k. okr. soudem Margarethen Vídeň 7. října 1914 č. Z V 1256/14 / 9) Dr. Peka.Pozn. zas. I v příročích dalších.