Právník. Časopis věnovaný vědě právní i státní, 66 (1927). Praha: Právnická jednota v Praze, 740 s.
Authors:

Vyučování základů právních a národohospodářských nauk na školách středních.


Kritika dnešní střední školy zahrocována bývá často v odmítavý a odsuzující úsudek: Naše střední škola učí neužitečnému, neučí užitečnému, přetěžuje žáky učivem а k životu nepřipraví jich přece dostatečně. I kdybychom se pokusili utíti hrot tomuto generalisujícímu tvrzení, i kdybychom připustili, že nezáleží tak na osnově učebné jako spíše na učitelích, nepopřeme, že dnešní střední škola nebezpečně je vzdálena životu, nepopřeme, že žák její neuslyší téměř ničeho o mnohých věcech pro život právě nejvýznamnějších, o mnohých otázkách v denní praxi stále přicházejících.
Tak i z řad právníků a národohospodářů bylo již několikráte poukázáno, jak chabé jsou poznatky, jež odnáší si žák střední školy o právním řádu svého státu a o základních zákonech národohospodářských. Principy soudní kompetence pro absolventa střední školy jsou mystériem; jistý vysokoškolský profesor právem říká, že maturant neví z národního hospodářství ani tolik, co hokyně nebo prodavačka na ovocném trhu.
»Neznalost zákona neomlouvá« — ale jak absurdní je chtíti a vynucovati detailní znalost zákona na občanech, neumožníme-li jim, aby osvojili si alespoň základní pojmy právní, aby schopni byli porozuměti alespoň částečně právnímu názvosloví. Vytýkáme občanstvu, že žene se často za nesmyslnými utopiemi, za blouznivými chimérami, za ohňostrojem hesel zcela odporujícím primitivním poučkám národního hospodářství — jak můžeme však požadovat správné hospodářské myšlení, když k němu nevychováváme?
Na středních školách — hovořím o gymnasiích a reálkách, ne odborných školách — jsou poměry jiné, vyučuje se sice tak zvaná občanská nauka v rámci přednášek dějepisných a zeměpisných — v občanské nauce však věnována je pozornost téměř jen ústavě republiky a předmětu učí odchovanec fakulty filosofické, ne právník, takže exkurse učitelova od osnovy pravidelně je vyloučena.
A přece, jak bylo by žádoucno, aby ve všech třídách vyšší střední školy věnována byla alespoň hodina, dvě hodiny týdně výlučně pozornosti základům nauk právních a národohospodářských!
Obchodní akademik je vyučován kupecké právní nauce. obchodní nauce a národnímu hospodářství; na školách hospodářských také se přihlíží k naukám právním a ekonomickým, o absolventech gymnasií a reálek jako by se soudilo, že znalosti právního a hospodářského řádu nebudou potřebovat!
Nepodceňuji významu klasického studia, ale jsem pevně přesvědčen, že není správné, ví-li absolvent gymnasia o právním řádu starého Říma víc než o právním řádu vlastního státu! Ústava garantuje spoluúčast živlu občanského při správě státu a školství téhož státu, státu s ústavou nejdemokratičtější, věnuje tak málo (pozornosti výchově právního citu v občanech!
Popularisace práva a národního hospodářství měly by býti heslem všech opravdu demokratických stran a prvním krokem k této popularisaci mělo by být povinné vyučování základů právních a národohospodářských nauk na všech středních školách republiky.
Citace:
Vyučování základů právních a národohospodářských nauk na školách středních. Právník. Časopis věnovaný vědě právní i státní. Praha: Právnická jednota v Praze, 1927, svazek/ročník 66, číslo/sešit 4, s. 149-150.