— 286 —Zasáhnutí do pravomoci soudní zemským výborem; ono ne-může připravili strany o pořad právní, jde-li o věc soukromoprávní ani v případu nepřímé immisse a nemůže vymykali se ani instančnímu pořadu úřadů správních.Obecní starosta v Š. zakročil u zems. výboru moravského o vyslání komise na místo samé za účelem vyřízení sporu ohledně prosakování lužovky z jámy na řízky manželů C. do stavení domkařky Z. Zemský výbor žádosti té vyhověl a komise, sestávající ze sekretáře zems. výboru a zems. staveb, rady, jíž uloženo bylo, aby šetření konala a o urovnání věci se pokusila, sepsala protokol, jejž obě sporné strany podepsaly a jenž obsahuje passus, že jeví se nutnost, shora zmíněnou vadu odstraniti a zároveň technický návod, jak by se to docíliti dalo, obecnímu představenstvu pak uložen dohled na provádění těchto prací.Zemský výbor vzal »docílené porovnání« na vědomí a nařídil obecnímu představenstvu, aby ujednání dotyčná přesně provedlo a o kollaudaci sepsalo příslušný protokol.Rok na to podala Z. na manžely Č. žalobu na vyzdění oné řízkové jámy.Žalovaní namítnuli nepřípustnost právního pořadí a první soudce námitce té vyhověl s odůvodněním, že věc zahájena jest již u stavebních úřadů a žalobkyni náleží, aby obecním představenstvem, co úřadem stavebním, provedení nařízených opatření zaříditi nechala, jelikož nepatří do pravomocnosti soudů, nýbrž úřadů stavebních, jakým způsobem jáma řízková vyzděna býti má.Na rekurs Z-ové zems. soud v Brně naříkané usnesení zrušil a okr. soudu nařídil, aby o žalobě jakožto na pořad práva patřící jednal.Důvody:První soudce posuzuje záležitost tuto s hlediska stavebního řádu, stotožňuje řízkovou jámu patrně s žumpou ve smyslu § 85. řádu toho. To však neprávem.Pod žumpou vyrozumívá § ten surrogat domovní stoky pro odvádění výkalů ze záchodů, chlévů a pod., nikoliv však jámy pro us chování řízků, řepy, zemáků a zeleniny vůbec, jak se na venkově často vyskytují, nahražujíce účelem svým sklepy. Jistotně takováto jáma ještě nikdy a nikde, pokud stavební řád u nás platí, nebyla předmětem řízení stavebního úřadu.To však, jak ze spisů zem. výboru souditi lze, ani v tomto konkrétním případě nebylo zjevno.Neboť starosta obce Š., přišed si k zems. výboru o radu a požádav o vyslání komise, slovem se o tom nezmínil, že by se stavební úřad jámou tou již byl zabýval, nýbrž udal pouze, že věc tato se několik let táhne a nemožno dojiti žádných konců. Zdali intervenoval u zems. výboru jménem jedné neb druhé z nynějších procesních stran neb jen jako obecní starosta v zájmu odklizení svárů a nepořádků, není zjevno.Rozhodně však nebylo se dovoláváno zems. výboru jakožto nejvyšší stolice ve věcech stavebních a proto týž nebyl oprávněn do věci zasáhnouti (§ 136. odst. 2. stav. ř.). Uvádí-li se v přípravném spise žalovaných i v naříkaném usnesení, že si žalobnice stěžovala do opatření obecního starosty u zems. výboru, tož se to jednak neshoduje se zmíněnými spisy zems. výboru, jednak by se to příčilo i instančnímu postupu, poněvadž odvolání proti nálezům obecního představeného dle cit. § 136. odst. 1. nejde k zemskému, nýbrž k obecnímu výboru.Proto nelze též komisionelní protokol a nařízení v něm učiněná považovati za definitivní vyřízení záležitosti této poslední instancí, nýbrž toliko za radu, resp. dobrozdání zems. výboru, na jaký způsob by se stížnostem Z-ové vyhověti mohlo. Nelze proto protokolu tomu žádného konstitutivního významu přikládati.Protokol ten neobsahuje ale též žádného »narovnání«, jak se mylně ve vyřízení jeho, ano i v naříkaném usnesení praví. Výrazu toho ani podobného, ba vůbec žádného vyjádření stran, z něhož by vysvítalo srozumění se způsobem úpravy jámy, jak v protokolu tom intervenujícím zems. staveb, radou byl naznačen, v něm není. Pouhý podpis stran na protokole srozumění takové, neřku-li narovnání, nedokazuje. Dokonce pak ze spolupodpisu J. Z-ové nedá se aovozovati, že by se tím vzdala práva, domáhati se svého nároku na neprosakavé upravení jámy manželů Č-ových pořadem soudním.Věc tato nespadajíc, jak řečeno, pod řád stavební, náleží však výlučně na pořad soudní, jelikož jde zřejmě o nárok ze škodlivé immisse, žádným zákonem politickým neupravené (§ 364. ob. z. obě.).Je-li ale nárok Z-ové, touto žalobou uplatňovaný, čistě soukromoprávním, pak důsledně jeví se zakročení zemského výboru zmatečným. Neboť záležitosti soukromoprávní jsou vyhraženy soudům a všeliký jinou cestou dosažený nález považuje se za vylouděný a tudíž neplatný (dv. dekr. z 8./11. 1795 č. 212 sb. z. s.) a tak jako navzájem nemůže nikdy rozsudek ve věci na pořad právní nepatřící nabýti moci právní (dv. dekr. z 28./10. 1815 č. 1187 sb. z. s.), tak nemůže právní bezpečnost naopak ohrožována a tudíž straně v soukromém právu dotčené odnímána býti možnost, pořadem práva žalobou vystouplti z příčiny té, že úřad správní do věci se vmíchal, aneb třebas ji i rozhodnul. Vždyť není vyloučeno, že immisse v případě tomto potrvá i když vyzdění jámy dle návrtu: zems. stav. rady bude provedeno.V případu tomto není třeba provokovat! rozhodnutí konfliktu kompetenčního, poněvadž, jak výše řečeno, zde žádného náležitéhořízení správního vůbec nebylo. — 288Důvodnému rekursu bylo proto vyhověti.Ve svém dovolacím rekursu hájí žalovaná, odvolávajíc se na Randu, Eigentumsrecht, str. 118—121, 133, Mages, Nachbarsrecht, str. 53, Krainz, Privatrecht I., str. 714, názor, že spory o immissi nepřímou náležejí před úřady správní.Nejv. soud. dvůr dovolací stížnosti nevyhovělvzhledem k tomu,že naříkané usnesení věcně pokládati dlužno za usnesení změňující a v ten smysl znějící, že se jím zavrhuje namítka nepřípustnosti pořadu právního a to z případných v podstatě důvodů soudu rekursního, podotýká se však při tom, že ohledně otázky příslušnosti nesluší zkoumati, dlužno-li zápis obsažený v protokole zems. výboru ze dne 11./11. 1909 pokládati za narovnání čili nic, i klade se dále oproti vývodům stížnosti důraz na to, že v případě přítomném na váhu padá především okolnost, že žaloba nese se k ochraně soukromého vlastnictví, otázku opodstatnění žaloby a oprávněnosti petitu však zůstaviti dlužno projednávání rozepře a s druhé strany ta okolnost, že vůbec není zahájeno stavební řízení řádem stavebním upravené, jelikož zakročení zems. výboru mělo za účel pouze upraviti cestu ku smírnému urovnání věci a ve vyřízení záležitosti ani přímo ani nepřímo nebylo vysloveno, že jde o stavební záležitost, spadající do výhradně kompetence samosprávného úřadu správního.(Rozh. z 22./3. 1911, č. j. — R III 92/11/2 .)J. B. V.