Č. 11306.Občanství státní (Podk. Rus): Čsl. státní občanství osoby narozené na území náležejícím nyní k čsl. republice, jejíž předek pocházel z Haliče a usadil se na zmíněném území, leč nebyl svého času přijat do domovského svazku obce pobytu?(Nález ze dne 26. května 1934 č. 17818/32.)Prejudikatura: srov. Boh. A 4586/25, 5275/26, 7415/28.Věc: Burech R. v J. (adv. Dr. Otto Bergmann z Prahy) proti okresnímu úřadu v Rachově a proti ministerstvu vnitra o státní občanství, o vydání osvědčení o státním občanství a o domovskou příslušnost.Výrok: Rohodnutí okresního úřadu v Rachově z 8. dubna 1930 o vydání osvědčení o státním ob- čanství a o domovské příslušnosti zrušuje se pro vadnost řízení, jinak se stížnost zamítá pro bezdůvodnost.Důvody: Min. vnitra vyslovilo nař. rozhodnutím, že st-l není čsl. státním občanem podle § 1 odst. 1 zák. č. 236/20 Sb., ježto neměl nejpozději od 1. ledna 1910 domovského práva v tuzemsku; k tomu uvedlo min. vnitra, že příslušnost se řídí podle příslušnosti st-lova otce Feivela R., jenž pocházeje z Haliče, byl v době, kdy nabyl účinnosti zák. čl. XVIII:1871 na území, na nějž se tento zák. článek vztahoval, cizincem a nemohl, nejsa státním občanem uherským, nabýti samočinně domovského práva podle § 7 cit. zák. článku v obci J., pod jejíž pravomoc spadal v den vyhlášení uvedeného zák. článku, a nemohl jej v této domovské příslušnosti sledovati ani jeho syn Burech R. Že by z jiného důvodu nabyl domovského práva v tuzemsku, případně státního občanství býv. Uherska není ani tvrzeno ani ze správních spisů patrno. Ježto Burech R. není čsl. státním občanem, nemohly jej v tomto státním občanství sledovati podle § 16 zák. č. 236/20 Sb. jeho legitimní děti.Okr. úřad v Rachově sdělil st-li toto rozhodnutí min. vnitra výměrem z 8. dubna 1930 a dodal k tomu (bez bližšího označení) dále toto: »A ježto jmenovaní nejsou čsl. státními občany, jsou jejich žádosti o průkaz státního občanství bezpředmětnými a přílohy žádosti současně se jim vracejí. Současně nařizuje se obci J., aby jmenované vyškrtla ze seznamu svých příslušníků a domovské listiny jim vystavené se ruší, neboť co cizí státní příslušníci nemohou míti příslušnost do žádné obce na území čsl. republiky, tedy také nikoli do J.«O stížnosti do tohoto rozhodnutí uvážil nss toto:Stížnost směřuje podle označení svého proti rozhodnutí okr. úřadu v Rachově z 8. dubna 1930, avšak podle obsahu svých námitek obrací se též a to hlavním svým obsahem proti rozhodnutí min. vnitra ze 14. února 1930.Výměr okr. úřadu v Rachově jest podle shora vylíčeného jednak intimátem rozhodnutí min. vnitra o čsl. státním občanství st-lově, jednak jest vlastním rozhodnutím okr. úřadu o vydání osvědčení o tomto občanství, dále o domovské příslušnosti st-le a příslušníků jeho rodiny a o zrušení domovských listů vydaných st-li a příslušníkům jeho rodiny.Stížnost především vytýká jako vadu řízení, že v nař. rozhodnutí schází poučení o opravném prostředku. — — — —Zbývá ještě zabývati se stížností, pokud směřuje do rozhodnutí min. vnitra o státním občanství st-lově; v tom směru vytýká stížnost jednak vadnost řízení jednak nezákonnost. Vadu řízení spatřuje stížnost v tom, že se úřad po názoru stížnosti neměl omeziti na zkoumání, zda st-l jest čsl. státním občanem podle zák. čl. XVIII:1871, nýbrž že měl zkoumati, zda st-l není jím případně podle jiného pozdějšího zákona. — Námitka ta není důvodná.Kdo jest čsl. státním občanem, ustanovuje ústavní zákon z 9. dubna 1920 č. 236 Sb. Bylo tedy jedině povinností úřadu zjistiti, zda u st-le podmínky tohoto zákona jsou dány, a tu z nesporných skutkových okolností přicházely v úvahu podmínky, resp. ustanovení § 1 bodu 1 tohoto zák.; mohla se tudíž činnost a úsudek úřadu obmeziti pouze na zkoumání, zda st-l nejpozději dne 1. ledna 1910 získal a od té doby nepřetržitě má domovské právo v obci na území někdejšího mocnářství Rak.-uher., jež nyní náleží Čsl. republice. Poněvadž otázka domovského práva mohla býti řešena jedině (což stížnost také uznává) podle domovské příslušnosti otce st-lova, přicházely tu v úvahu jedině okolnosti u tohoto se vyskytující, t. j. zda otec st-lův před 1. lednem 1910 získal domovské právo v území nahoře uvedeném, a tu — uvažuje po této stránce — vycházel úřad právem z předpisu zák. čl. XVIII:1871, který podle dat v daném případě daných, mohl přicházeti v úvahu. Není tedy uvedená námitka vadnosti řízení důvodná.Ve věci samé namítá stížnost v uvedeném směru nezákonnost dovozujíc, že otec st-lův, a s ním st-l sám, se stal státním občanem (vlastně nabyl příslušného domovského práva) podle § 7 zák. čl. XVIII:1871. Leč neprávem:Paragraf 7 cit. zák. ustanovuje, že každý státní občan přísluší ve svazek té obce, pod jejíž pravomocí v čas vyhlášení tohoto zákona stál. Mohli tedy podle tohoto ustanovení reklamovati právo domovské v obci jen státní občané (sc. uherští). Otec st-lův však v době podle tohoto ustanovení rozhodné státním občanem uherským nebyl, jsa státním občanem rakouským. Nemohl tedy nabýti domovského práva v uherské obci, ve které v rozhodný čas bydlel a nenabyl ho od něho ani st-l.Stížnost dále tvrdí, že otec st-lův nabyl domovské příslušnosti v J. podle § 19 cit. zák. článku. Taktéž neprávem.Článek ten stanoví, že »takoví cizinci, kteří dvě léta trvale v zemi bydlí, stále daně platí a nejsou poddanými jiného státu, mohou býti obcemi do svazku obecního přijati«, když vyhoví podmínkám §§ 12, 14 a 15.Jest tedy podmínkou nabytí domovského práva u takových osob jejich přijetí do svazku obce se strany obce, a nestačí pouhá okolnost, že osoby ty po případě vyhověly podmínkám cit. paragrafů, nebyly-li do svazku obce přijaty. Z toho se tudíž podává, že nemůže se zde jednati o přijetí, které by snad se stalo mlčky, jak stížnost tvrdí, nýbrž naopak jest zřejmo, že tu musil býti výslovný akt obce, přijetí toto uskutečňující; existenci takovéhoto aktu přijímacího však stížnost netvrdí.Stížnost dále tvrdí, že st-l jest státním občanem čsl. podle odst. 2 § 48 zák. čl. L:1879. Ani tato námitka není důvodná.Nss již v nál. Boh. A 5275/26 a 7415/28 a v mnoha jiných vyslovil a odůvodnil právní náhled, že cizinec, nabyvší státního občanství uherského podle § 48 zák. čl. L:1879, nenabyl současně ipsa lege domovského práva v některé obci bývalého státu uherského. Na náhledech těch trvá nss i v tomto případě. I kdyby tedy st-l, resp. jeho otec byl svého času nabyl státního občanství uherského podle § 48 zák. čl. L:1879, není tím založeno jeho státní občanství čsl., poněvadž býv. státní občanství uherské se po převratu nepřeměnilo samo sebou ve státní občanství čsl., toto státní občanství však podle § 1:1 úst. zák. č. 236/20 Sb. je podmíněno domovským právem v obci nyní čsl. od 1. ledna 1910, takovéto domovské právo však u st-le podle shora uvedeného dáno nebylo.St-l dovolává se konečně pro své čsl. státní občanství ustanovení § 2 úst. zák. č. 236/20 Sb.; avšak ani v tomto směru není stížnost důvodná. Nss již v nál. Boh. A 4586/25 vyslovil a odůvodnil právní názor, že právní domněnka podle cit. paragrafu neplatí o osobách, jichž státní příslušnost může podle positivního předpisu zákona býti určena. V daném případě však, jak plyne z hořejších vývodů, mohla státní příslušnost st-lova, resp. jeho otce (býv. rakouská eventuelně uherská) v době rozhodné býti zjištěna a proto u st-le předpis cit. § 2 úst. zák. č. 236/20 Sb. v úvahu při jiti nemohl.