Čís. 989.K vykonatelnosti zákonnitě povolených obecních přirážek jest třeba, by byla berní správou potvrzena vykonatelnost předpisu přímé daně, na jejímž základě byla vyměřena přirážka. Věsti exekuce pro obecní a školní přirážky není oprávněna obec,nýbrž jen finanční prokuratura (berní úřad).(Rozh. ze dne 29. března 1921, R 1 376/21.)Soud prvé stolice povolil exekuci, již navrhla obec k vydobytí obecních a školních přirážek ku dani výdělkové. Rekursní soud návrh zamítl. Důvody: V tomto případě jedná se o nezaplacené obecní a Školní přirážky, které se vybírají dle výše přímých státních daní přirážkami. Předpisy o dobývání daní a jiných dávek k veřejným účelům, dále jiných povinností, zákonem daním ohledně dobývání na roven postavených, článkem 3. uvoz. zák. k ex. ř. byly výslovně v platnosti ponechány. Dle § 91 zákona ze dne 16. dubna 1864, čís. 7 z. zák. mají přirážky k daním býti vymáhány týmiž vyměřovacími orgány a týmiž prostředky jako daně samé. Obecní a školní přirážky mají se tedy vymáhati politickou exekucí a když tato se vede podle exekučního řádu, úřadem, k tomu povolaným, a to dle §§ 1,2 min. nař. z 9. března 1898, čís. 41 ř. zák. finančníprokuraturou po případě dle nařízení min. sprav, a financí ze dne 24. dubna 1871, čís. 50 ř. zák. a ze dne 14. května 1878, čís. 76 ř. zák. a ze dne 18. ledna 1898, čís. 28 ř. zák. berním úřadem (čl. 4. uvez zák. k с. ř. s.). Dle těchto předpisů není obec sama oprávněna vymáhati zadrželé obecní a školní přirážky soudní exekucí. Z ustanovení § 1 čís. 13 ex. ř. nelze dovozovati, že zařízení politické exekuce ohledně obecních a školních přirážek bylo zrušeno. Vymáhající věřitelka (obec) předložila dva výkazy nedoplatku, jí samou sdělané, v nichž sama potvrdila jejich vykonatelnost, a berní úřad pouze potvrdil, že obnos státní daně, ve výkazu vyznačený, je správný a že obec sama přirážky vybírá. Dále předložila výměry zemské správní komise, jimiž povoleno bylo, aby obec přirážky k daním přímým vybírala. Tento vymáhající věřitelkou předložený exekuční titul není dostatečným exekučním titulem, na jehož základě by mohla býti povolena žádaná exekuce ku dobytí dlužních obecních a školních přirážek. Dle § 1 čís. 13 ex. ř. lze povoliti exekuci pro dlužné přirážky podle rozkazů platebních a výkazu o nedoplatcích, ovšem jen příslušnými úřady vyhotovených a dle platných předpisů vykonatelných.Nejvyšší soud nevyhověl dovolacímu rckursu.Důvody:Rozhodnutí rekursního soudu odpovídá úplně zákonu a jest případné odůvodněno, pročež, stačí na odůvodnění to poukázati. Názor dovolací stížnosti, že ustanovením § 1 čís. 13 ex. ř. dána byla obcím možnost, by si samy přirážky obecní a školní vymáhaly exekucí, není správným. Až do doby, kdy vstoupil v platnost nynější exekuční řád, bylo dle dvor. dekr. ze dne 26. února 1789, čís. 977 a 10. února 1832, čís. 2548 sb. z. s. 26. února 1789, čís. 977 a 10. února 1832, čís. 2548 sb. z. s. vymáhání daní a dávek, jim na roveň postavených, pravidelně vyhraženo exekuci politické a pouze v určitých případech, zejména nevedla-li exekuce politická z nějakého důvodu k cíli, mohlo se vymáhání jich státí též exekucí soudní. Tento stav byl změněn ustanovením § 1 čís. 13 ex. ř. tak dalece, že vymáhání přímých daní, jakož i zemských, okresních a obecních přirážek usnadněno bylo tím, že platební rozkazy na takovéto dávky, nebo výkazy o jich nedoplatcích uznány byly, pokud jsou dle platných předpisů vykonatelnými, za tituly exekuční, na základě nichž lze je vymáhati exekucí soudní přímo. Předpisy platící dosud v tom směru, kdo jest k vedení těchto exekucí Oprávněn, zůstaly ustanovením § 1 čís. 13 ex. ř. nedotčeny.Dle těchto předpisů jsou, jak správně uvádí napadené rozhodnutí, oprávněny vésti exekuci buď finanční prokuratury nebo berní úřady, nikoliv však obec a jest proto zamítnutí návrhu exekučního pro nedostatek legitimace navrhovatelky odůvodněným. Nelze přisvědčiti názoru dovolací stížnosti ani v tom, že výkaz o nedoplatcích přirážek, sdělaný úřadem obecním, dlužno považovati za exekuční titul po rozumu § 1 čís. 13 ex. ř. Vykonatelnost nezaplacených přirážek, zákonitě povolených jest dle jejich povahy závislou na vykonatelnosti předepsaných daní přímých, na základě nichž jest je vybírati. Je proto nezbytno, aby tato poslední vykonatelnost byla příslušným úřadem potvrzena. Úřadem tím jest nyní dle zákona ze dne 20. března 1919, čís. 153 sb. z. a n. okresní berní správa. Této podmínce předložené výkazy o nedoplatcích, obsahující pouze potvrzení herního úřadu, že daň jest správne do výkazů přenesena, nevyhovují a nevyhovuje jí ani vysvědčení berní správy, poněvadž potvrzuje pouze, že byl platební rozkaz na všeobecnou daň výdělkovou na rok 1518 až 1919 doručen, neuvádí však ani výše této daně číselně, dokonce pak nepotvrzuje, že dotyčný platební rozkaz, jehož rovněž ani blíže neoznačuje, nabyl moci práva a stal se vykonatelným, jak toho žádá § 1 čís. 13 ex. řádu.