Č. 3517.Školství. — Administrativní řízení. Řízení před nss-em: I. * Politické strany v obci nejsou legitimovány k odvolání z rozhodnutí předsedy zemské školní rady o rozdělení školní obce ve školní obvody dle § 22 zák. č. 292 Sb. z r. 1920 a o zřízení zvláštních místních školních rad dle jazyku dělených. — II. Odmítl-li úřad správní rekurs strany pro nedostatek legitimace a zároveň jej také zamítl z důvodů věcných, může nss ke stížnosti strany zabývati se jenom výrokem prvým.(Nález ze dne 24. dubna 1924 č. 7019.)Prejudikatura: Boh. 3293 adm.Věc: Německé politické strany v O. (adv. Dr. Bedř. Mautner z Prahy)) proti ministerstvu školství a národní osvěty o rozdělení školní obce Velký Olomouc ve 12 školních obvodů a zřízení místních školních rad.Výrok. Stížnost, pokud jest podána politickými stranami: Deutsche Nationalpartei a Deutsche nationalsocialistische Arbeiterpartei v Olomouci, odmítá se jako nepřípustná, jinak se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: Výnosem ze 4. dubna 1922 povolil předseda zšr-y v Brně, aby školní obec Vel. Olomouc byla rozdělena ve smyslu § 22 zák. z 9. dubna 1920 č. 292 Sb. ve 12 školních obvodů a aby každý z nich podřízen byl zvláštní školní radě, a podotknul zároveň, že k žádosti německých politických stran v O., jakož i něm. učitelského spolku v O. z — za řízení místních školních rad pro školy německé nelze blíže přihlížeti, ježto místní poměry ve Vel. O. takového opatření nevyžadují.Z rozhodnutí toho podána byla na min. škol. odvolání německými politickými stranami: sociálně demokratickou, křesťansko-sociální a demokraticko- svobodomyslnou, min. je však zamítlo nař. rozhodnutím pro nedostatek legitimace k podání stížnosti, ježto právo takové pro politické strany nelze opříti o žádné ustanovení zák. z 9. dubna 1920 č. 292 Sb. resp. nař. ze 6. listop. 1920 č. 605 Sb. Zároveň podotklo, že odvoláni tato i po stránce věcné jsou neodůvodněna, ježto v odpor vzaté rozhodnutí učiněno bylo v mezích oprávnění, jež dává předsedovi zšr-y cit. zák. resp. nař., s jejichž ustanoveními je v plném souhlasu.O stížnosti uvažoval nss takto:Pokud jest podána organisacemi politických stran: Deutsche Nationalpartei a Deutsche nationalsocialistische Arbeiterpartei v O. musil ji nss odmítnouti jako nepřípustnou, neboť organisace ty proti rozhodnutí předs. zšr-y ze 4. dubna 1922 opravného prostředku nepodaly, nař. rozhodnutí o nich proto nejedná a nemohou se nyní podle zásad §§ů 2 a 5 zák. o ss dovolávati rozhodnutí tohoto soudu proti výroku, kterým žal. úřad k odvolání jiných organisací politických stran rozhodnutí předsedy zšr-y potvrdil.Než stížnost nemá opory v zákoně ani pokud jest podána organisacemi ostatních politických stran v O. Nař. rozhodnutí obsahuje podle svého znění dva na sobě nezávislé výroky, z nichž prvý se vyčerpává v odmítnutí odvolání st-lů pro nedostatek legitimace jich k vedení správního procesu a druhý v meritorním zodpovědění sporné otázky.Nss nemohl se však zabývati meritem věci a přezkoumati zákonitost nař. rozhodnutí s hlediska materielně právního, neboť tím, že žal. úřad odmítl odvolání st-lů z důvodů formálních, vyslovil implicite, že rozhodnutí prvé stolice vstoupilo vůči nim ve formelní právní moc a vtiskl výroku svému charakter rozhodnutí formálního, jehož podstata nijak se nezměnila tím, že úřad dal straně zároveň vědět, jak posuzuje věcnou stránku sporu.I bylo se nss omeziti výhradně na otázku procesního práva a zkoumati, zda se odepření procesní legitimace st-lů stalo po právu. V tom směru dal se pak soud vésti těmito úvahami:Zák. z 9. dubna 1920 č. 292 Sb., jímž se upravuje správa školství, určuje v § 22, že školní obec, v níž je značnější počet škol, lze se svolením župní rady školní rozděliti v několik obvodů školních, z nichž každý lze podříditi zvláštní radě školní. Vl. nař. ze 6. listopadu 1920 č. 605 Sb. svěřuje pak v § 12 tento úkol, dokud nebudou zřízeny župní rady školní, předsedovi zem. škol. rady.Ani zák. ani cit. nařízení neobsahují žádných procesních předpisů a nezavádí žádného řízení, které by předcházeti mělo výrok o rozdělení školní obce v několik obvodů a jehož účelem by bylo zjednávati materiál pro výrok ten za účasti oněch činitelů, kteří jsou jinak zákonem povoláni k součinnosti ve školské správě.Z toho jest zřejmo, že při rozdělování školní obce v několik obvodů a zřizování pro ně zvláštních školních rad není žádných procesních stran, jež by hájiti mohly svých práv aneb právně chráněných zájmů, nýbrž že běží o organisační akt správní, který se vymyká jakékoliv ingerenci stran. Jde tedy při dělení školní obce v školní obvody o otázku veřejného zájmu a zůstává řešení i úprava její součástkou výhradné pravomoci školského orgánu, k úkonu tomu zákonem povolaného. Je-li tomu tak, pak nepřísluší ani stranám politickým, aby se účastnily jako strany procesní při úkonu, kterým se dělí školní obec v obvody a zřizují místní školní rady a nemohou se proto strany ty domáhati v řízení správním opravnými prostředky zrušení nebo změny výroku, jímž rozdělení zmíněné bylo provedeno. Z § 22 cit. zák. nedá se tudíž dovoditi procesní postavení politických stran při určování školních obvodů a zřizování školních rad.Ale ani z předpisu § 21 dříve uvedeného zákona, ani z § 10 vl. nař. č. 605/1920, jichž se stížnost pro posílení svého právního stanoviska dovolává, nelze ničeho vyčísti pro kladné zodpovědění sporné otázky legitimace st-lů. Je sice pravda, že podle § 21 zák. č. 292 má obec volbu zástupců obce v místní školní radě vykonati podle §§ 63 resp. 64 řádu volení v obcích z 31. ledna 1919 č. 75 Sb., které určuji, že se volba koná buď dle zásad nadpoloviční většiny nebo dle zásad poměrného zastoupení v tomto zákoně provedených a to dle toho, bylo-li obecní zastupitelstvo samo zvoleno podle zásady relativní většiny či podle zásady poměrného zastoupení. Nemůže býti pochyby o tom, že tímto ustanovením měl býti zachován i pro vysílání zástupců občanstva do místních školních rad základní princip volebního řádu a zajištěn politickému rozvrstvení občanstva vliv na záležitosti školské. Tím je však také vyčerpán obsah práv, jež chtěl zákonodárce v § 21 zák. č. 292 z r. 1920 poskytnouti politickým stranám při složení místních školních rad, a nelze z ustanovení toho čerpati žádné pomůcky pro zodpovědění otázky, mají- li politické strany procesní postavení při dělení školní obce v školní obvody.Totéž platí také o vývodech stížnosti založených na předpisu § 10 vl. nař. č. 608/1920 o legitimaci organisaci politických stran v okrese k podání rozkladu proti jmenování zástupců občanstva do okr. škol. výboru. Předpis ten je singulérní povahy a upravuje procesní postavení organisaci pol. stran v určitém, přesně určeném řízení a nemůže ho již s hlediska všeobecných pravidel vykládacích použito býti na řízení od dříve řečeného zcela odlišné, jakým jest nesporně rozdělení školní obce ve školní obvody. Ze všeho toho jde, že politické strany v obci nejsou legitimovány k odvolání z rozhodnutí předsedy o rozdělení školní obce ve školní obvody a o zřízení zvláštních místních školních rad dle národnosti dělených.