Č. 3368.Administrativní řízení. — Stavební právo (Slovensko): Kompetence, která podle právního stavu před 1. lednem 1923 náležela administrativnímu výboru v 3. stolici ve věceh, v nichž rozhodoval v 2. stolici župan, nepřešla po 1. lednu 1923 na ministerstvo.(Nález ze dne 15. března 1924 č. 3712).Věc: Jiří M. a Josef M. v Dolních P. (adv. Dr. Hynek Stolz z Prahy) proti ministru s plnou mocí pro správu Slovenska o stavební věc.Výrok: Naříkané rozhodnutí se zrušuje pro nezákonnost.Důvody: Jan M. žádal v únoru 1922 u hlavního služného v N., aby mu bylo uděleno povolení k stavbě komory na obecním pozemku v obci P. při mlýnském náhonu. Při komisionelním jednání konaném dne — vznesli proti této stavbě námitky nynější st-lé Jiří M. a Josef M.Hlavní služný rozhodnutím z 22. února 1922 udělil Janu M. povolení k stavbě jednak s podmínkou, že se stavbou může se započíti, neprokáží-li Jiří M. a Josef M. do 15 dnů u služnovského úřadu, že zahájili z ohledů soukromoprávních nároků spor u soudu, jednak pak s podmínkou, že břehy mlýnského náhonu a vůbec odtok vody v mlýnském náhonu nebudou stavbou na úkor třetích osob dotčeny. Župan bývalé župy hontské rozhodnutím z 29. března 1922 zamítl odvolání st-lů a potvrdil rozhodnutí 1I. stolice.Podáním ze 16. května 1922 obrátili se st-lé na župní úřad se žádostí, aby byla rozhodnutí obou stolic zrušena a věc znovu projednána.K tomuto podání zrušil župan své dřívější rozhodnutí a nařídil nové místní šetření. Rozhodnutím z 20. června 1922 vyslovil župan, že k odvolání st-lů podanému do rozhodnutí hlavního služného z 22. února 1922 potvrzuje částečně toto rozhodnutí s dodatkem, že šířka stavby může býti pouze 4 m 70 cm, tak že by vzdálenost stavby od společného domu Jana a Josefa M. činila 7 m 70 cm, vzdálenost pak od domu Jiřího M. 9 m 40 cm. K svému rozhodnutí připojil župan poučení, že z rozhodnutí toho jest přípustným odvolání.Nař. rozhodnutí zamítl žal. úřad další odvolání st-lů a potvrdil rozhodnutí županovo z 20. června 1922.Maje rozhodovati o stížnosti podané do rozhodnutí žal. úřadu musil se nss nejprve z povinnosti úřední zabývati otázkou, zda žal. úřad byl v daném případě vůbec příslušným vydati naříkané rozhodnutí. V tomto směru dospěl pak soud k tomuto závěru:Jak patrno z nař. rozhodnutí i ze spisů správních vystupoval v daném případě žal. úřad vydávaje dne 27. dubna 1923 nař. rozhodnutí jako stolice odvolací v záležitosti povolení stavby v obci P. a přezkoumával v této své funkci v 3. stolici meritorně rozhodnutí, které vydal dne 20. června 1922 v 2. stolici župan bývalé župy hontské, který změnil částečně rozhodnutí vydané v 1. stolici hlavním služným.V době před 1. lednem 1923 byl pořad stolic správních v záležitostech povolení staveb v malých a velkých obcích bývalé župy hontské upraven v §§ 7 a 18 stav. statutu této župy z roku 1897, schváleného výn. bývalého uh. min. vnitra č. 95 179 z roku 1899. Podle těchto ustanovení cit. stavebního statutu rozhoduje v těchto záležitostech v 1. stolici hlavní služný, v 2. stolici podžupan (župan); jsou-li rozhodnutí 1. i 2. stolice shodná, jest další odvolání vůbec vyloučeno; změnil-li však podžupan (župan) v 2. stolici rozhodnutí, které v 1. stolici vydal hlavní služný, jest z rozhodnutí podžupanova (županova) přípustným ještě další odvolání k administrativnímu výboru, který tedy v těchto případech rozhoduje v 3. stolici. Z těchto ustanovení cit. stavebního statutu jde tedy zcela nepochybně na jevo, že ministerstvo v době před 1. lednem 1923 nebylo vůbec instancí v uvedených záležitostech.Pořad stolic správních v uvedených záležitostech upravený v cit. stavebním statutu doznal změny dnem 1. ledna 1923, kdy podle §§ 1 a 2 vl. nař. z 26. října 1922 č. 310 Sb. nabyl na Slov. účinnosti zák. z 29. února 1920 č. 126 Sb. o zřízení župních a okresních úřadů. Vzhledem k ustanovení § 6 cit. zák. přešla totiž dnem 1. ledna 1923 pravomoc, která náležela v 1. stolici hlavnímu služnému, na nový okresní úřad, pravomoc pak, která náležela v 2. stolici podžupanovi (županovi), jakož i pravomoc, která náležela v 3. stolici administrativnímu výboru, na nový župní úřad; v důsledku toho odpadla ovšem v uvedených záležitostech dnem 1. ledna 1923 vůbec 3. stolice, pokud podle ustanovení cit. stavebního statutu bylo se jí lze v době před 1. lednem 1923 vůbec dovolati.Cit. zák. č. 126 z roku 1920 nemá však ani v § 6, ani na jiném místě ustanovení, z něhož by bylo lze dovoditi, že ministerstvo jest po 1. lednu 1923 instancí v uvedených záležitostech, zejména, že dnem 1. ledna 1923 přešla na min. ona pravomoc, která před tímto dnem příslušela podle cit. stavebního statutu administrativnímu výboru jako úřadu 3. stolice.Z těchto úvah plyne tedy, že v daném případě nebyl min. pro Slov. ani po 1. lednu 1923 vůbec příslušným, aby v 3. stolici přezkoumával meritorně rozhodnutí županovo z 20. června 1922, kterým bylo v 2. stolici změněno rozhodnutí, jež vydal v 1. stolici hlavní služný ve věci povolení stavby v obci ležící v bývalé župě hontské. Učinil-li tak, pak překročil meze své úřední příslušnosti a jest výrok jeho aktem úřadu nepříslušného, tedy aktem zmatečným ...