Č. 2400.Mimořádná opatření. — Policejní právo trestní:I. Orgán revisního odboru ministerstva financí je příslušný konati revise místností obchodních za účelem kontroly, zda se zachovávají předpisy valutové. — II. Maření revise takové jest trestné.(Nález ze dne 25. května 1923 č. 8446.)Věc: Emil F. v Praze (adv. Dr. Oskar Rosenbaum z Prahy) proti zemskému finančnímu ředitelství v Praze o peněžitou pokutu pro maření revise.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: St-1 byl trestním nálezem berní správy v Praze-II. ze 14. května 1921 uznán vinným přestupku § 5 vl. nař. z 1. března 1919 č. 96 Sb. pro maření úřední revise a odsouzen k peněžité pokutě 1000 K, v případě nedobytnosti k jednoduchému vězení v trvání 3 dnů.Rekurs byl rozhodnutím zem. fin. ředitelství ze 4. října 1922 zamítnut.Stížnost na toto rozhodnutí tvrdí především, že komise, jež se dne 10. července 1920 k st-li z účelem revise dostavila, byla vyslána úřadem pro potírání lichvy, pročež se nemůže na případ daný vztahovati nařízení vlády z 1. března 1919 č. 96 Sb., tvkající se revisního odboru min. financí.Dále vytýká stížnost, že žal. úřad nevzal zřetele k tomu, že účelem dotyčné revise bylo zjištění, zda st-1 obchoduje s cizími valutami, že šetřením byla zjištěna bezdůvodnost této domněnky a že výkon revise se nevztahoval na zjištění okolností, významných pro osobní daně přímé a daň válečnou nebo dávku z majetku, že nelze mluviti o jednání trestném dle § 5 cit. nař., poněvadž orgán, vedoucí komisi, nevystupoval ve vykonávání kontroly v oboru zmíněných dani.Nss nemohl těmto vývodům přisvědčiti.Nařízením vlády z 1. března 1919 č. 96 Sb. (vydaným na základě zmocňovacího zákona z 25. února 1919 č. 84 Sb. ohledně okolkování bankovek a soupisu jmění za účelem uložení majetkové dávky) byl zřízen při min. fin. revisní odbor k vykonávání kontroly v oboru osobních daní přímých, daně z válečných zisků (válečné) a dávky z majetku. Dle § 2 a) téhož nař. přísluší tomuto odboru právo mimo prohlídku obchodních, hospodářských a živnostenských knih, zápisů a veškerých dokladů též prováděti výslech personálu a obhlídku investovaného majetku osob fysických a právnických bez předchozího řízení a ohlášení.Dle § 4 t. nař. jsou veškeré veřejné úřady povinny podávati revisnímu odboru informace jím žádané a jej účinně podporovati v jeho činnosti.Podle § 5 cit. nař. trestá se jakékoliv jednání směřující k tomu, aby činnost revisního odboru byla mařena nebo ztěžována, (pokud nezakládá skutkovou povahu trestního činu stíhaného podle všeob. trest, zákona) pokutou do 100.000 K anebo vězením do jednoho roku.V § 12 vl. nař. z 28. listopadu 1919 č. 644 Sb., které se týče zrušení čsl. devisové ústředny a částečného uvolnění obchodu s cizími platidly (bankami, peněžními ústavy a firmami, povolanými k tomu dle § 2 cit. nař.), jest stanoveno, že řádné plnění předpisů t. nař. rovněž kontroluje revisní odbor min. financí a že banky, peněžní ústavy a firmy jsou povinny, kontrolujícím orgánům na požádání dáti dle pravdy vysvětlivky o obsahu a účelu obchodů a předložiti jim příslušné doklady.V daném případě vychází ze správních soisů, že dne 10. července 1920 dostavil se do podniku st-lova komisař revisního odboru min. financí ještě s dvěma orgány úřadu pro potírání lichvy, představil se jako takový a oznámil st-li jako hlavní účel své návštěvy, že přichází na kontrolu, zda firma provádí zakázaný obchod s cizozemskými platidly, ježto došlo udání, že firma kupovala nebo kupuje zlaté mince. Tyto skutečnosti st-1 v řízení správním doznal, resp. nepopřel.Ze správních spisů dále vysvítá, že úkon revisní prováděl komisař revisního odboru min. financí, ač přibral si dva zřízence úřadu pro potírání lichvy, pouze sám.Z těchto okolností jest patrno, že revisi prováděl toliko orgán revisního úřadu min. financí na základě § 12 nař. z 28. listopadu 1919 č. 644 Sb., že tedy nešlo v prvé řadě o vykonávání kontroly v oboru daní dle § 1 nař. z 1. března 1919 č. 96 Sb. Okolnost, že revisní orgán přibral si dva zřízence jiného úřadu, nemění ničeho na účelu revise; přibrání jich jeví se býti odůvodněno v předpisu zmíněného již § 4 posléze cit. nař.Z toho plyne, že není důvodnou námitka stížnosti, že komise byla vyslána úřadem pro potírání lichvy, jakož i námitka ohledně nepřípustnosti revise ve smyslu § 1 vl. nař. z 1. března 1919 č. 96 Sb. Pokud stížnost dále namítá, že v daném případě není vůbec jednání trestného dle § 5 cit. nař. č. 96 Sb., a že také nebylo tu přímého úmyslunedovoleného jednání, resp. zlého úmyslu u st-le, uvážil soud toto:Ze správních spisů jest zřejmo, že revisní komisař sepsal dne 10. července 1920 se st-lem v jeho podniku protokol, v němž st-1 v podstatě podpisem stvrdil, že byl v únoru, březnu nebo dubnu 1920 nucen koupiti nějaký počet dukátů a zlatých peněz k zpracování ve svém závodě v zájmu dělnictva, že týdně zpracuje asi 2 kg zlata, že nemá v zásobě žádných zlatých ani stříbrných peněz ani jiného zlata kromě malého množství zlomkového zlata pro výrobu. Není také dle spisů sporno, že st-1 vyšel z místnosti, kde protokol se sepsal, do vedlejší místnosti, kde dleli revisním komisařem přibraní dva zřízenci úřadu pro potírání lichvy a tam cosi sdělil svému zaměstnanci F., načež se zase vrátil. Po té snažil se pak tento zaměstnanec, použiv k tomu syna st-lova, z této vedlejší místnosti odstraniti jednu krabičku. Toto odstranění krabičky však jeden ze zřízenců zamezil, v krabičce pak shledáno bylo za přítomnosti revisního komisaře i st-le 55 kusů zlatých dvacetifranků, 26 kusu zlatých desetifranků a 4 zlaté desetikoruny. Proto byl revisním komisařem k protokolu připojen ještě dodatek, v němž st-1 podpisem stvrdil vykonané zabavení nalezených mincí a uvedl, že jím bylo k soupisu přihlášeno 31 kusů zlatých mincí.V trestním řízení hájil se st-1 v podání z 29. listopadu 1920 tím, že dal F. příkaz, aby z krabičky použil k nutnému tavení odstřižků zlatých mincí, a že prohlášením svým v protokole z 10. července 1920, že nemá v zásobě cizích valut (totiž prý k obchodování), nevyloučil skutečnost, že existuje ona krabice s obsahem mincí jakožto materiálu k tavení.Na základě tohoto skutkového děje došly jak úřad prvé instance tak i žal. úřad k závěru, že se st-1 dopustil jednání, kterým měla a mohla býti činnost revisní komise zmařena, totiž jednání, směřujícího k tomu, aby byl odstraněn obsah krabice se zlatými mincemi bez vědomí komise, čímž měla býti potvrzena správnost původního prohlášení st-lova v dotyčném protokole, že nemá v zásobě zlatých mincí.Nař. rozhodnutí uvádí v důvodech svých dále, že st-1 výslovně prohlásil, že žádných zlatých peněz v zásobě nemá a jiného zlata kromě malého množství zlomkového zlata na výrobu není, ačkoli věděl, že v závodě se ralézá krabička s obsahem zlatých peněz. Z nesporné okolnosti, že zřízenec st-lův pokusil se onu krabičku odstraniti a to právě v době konání revise, dedukuje rozhodnutí, že jednal ve srozumění se st-lem, který učinil ono prohlášení, že mezi jednáním zřízencovým a prohlášením st-lovým byla příčinná souvislost, čímž jest dokumentována skutková podstata trestního činu.Dospěl-li žal. úřad, když měl ve spisech také výslovné doznání st-lovo, že dal zaměstnanci příkaz, aby z dotyčné krabičky použil k nutnému tavení odstřižků zlatých mincí, jichž existenci však na počátku revise úplně popřel, na základě vylíčené skutkové podstaty k závěru, že se st-1 dopustil deliktu dle § 5 cit. nař., nelze shledati, že úsudek ten nemá ve vyšetřených a stranou doznaných okolnostech dostatečného základu.Z těchto příčin bylo stížnost zamítnouti jako bezdůvodnou.