Č. 10025.Učitelstvo: Zatímní učitel veřejné školy národní, který byl výrokem příslušného úřadu v době mezi 1. lednem 1926 a dnem vyhlášení zákona č. 104/26 ze služby vyvázán, nemůže z ustanovení § 47 cit. zák. (o tom, že personální opatření učiněná v uvedené době jest uvésti v soulad s předpisy cit. zák.) vyvozovati nárok na doplacení požitků za dobu od vyvázání ze služby do opětného ustanovení ve službě školní.(Nález ze dne 23. září 1932. č. 14498.)Věc: Anna B. v P. (adv. Dr. Bedř. Mautner z Prahy) proti ministerstvu školství a národní osvěty v Praze o doplatek služebních požitků.Výrok: Stížnost se zamítá pro bezdůvodnost.Důvody: St-lka byla výnosem okr. výboru škol. pro německé školy v M. z 29. října 1925 ustanovena ode dne 1. listopadu 1925 jakožto zatímní učitelka industriální na obecných školách v P. a A. Výnosem téhož úřadu z 26. června 1926 byla od konce školního roku 1925/26 z této služby vyvázána a výnosem z 22. září 1926 ustanovena ode dne 1. října 1926 počínajíc na těchže obecných školách, jakožto učitelská čekatelka ručních prací.V podání z 28. listopadu 1926 zažádala za poukaz služebních požitků dotud nepoukázaných jí za měsíc září 1926, opírajíc tento svůj nárok o ustanovení zák. z 28. července 1917 č. 319 ř. z. a uvádějíc, že ve vlastnosti zatímní učitelky mohla býti ze služby vyvázána toliko na základě disc. řízení. Tuto žádost zamítla zšr v Brně výnosem z 28. února 1928, a to z těchto důvodů: Podle ustanovení bodu 2. § 47 zák. č. 104/26 personální opatření, učiněná v době ode dne 1. ledna 1926 do vyhlášení zák. č. 104/26, zůstá- — Č. 10025 —vají v platnosti a sluší je uvésti ode dne jejich účinnosti v soulad s ustanoveními tohoto zákona. Dekretem ošv-u pro německé školy v M. z 26. června 1926, jenž žadatelce byl doručen dne 2. července 1926 a proti němuž ne- podala odvolání, byla žadatelka pravoplatně zproštěna služby na obecných školách v P. a A. koncem června 1926, neboť podle platných předpisů před vyhlášením zák. č. 104/26 učitelské síly jen zatímně ustanovené, kteréž ještě nenabyly nároku na definitivum, mohly býti služby kdykoliv zproštěny (§ 25 bod 7 mor. zák. z 12. ledna 1870 č. 3 z. z. a § 3 zák. z 15. července 1914 č. 48 z. z. i § 109 řádu škol. a vyuč. z roku 1905). Druhé větě § 47 zák. č. 104/26 bodu 2. bylo vyhověno tím, že žadatelce byly služební požitky výměrem zšr-y z 22. září 1926 upraveny ode dne 1. ledna 1926 podle obdoby ustanovení dílu V. zák. č. 104/26, a z důvodu, že žadatelka působila ve službě ve vlastnosti zatímní učitelky ručních prací, byly jí přiznány týmž výměrem plné požitky za prázdninové měsíce červenec a srpen roku 1926.Z tohoto výroku se st-lka odvolala. Min. škol. nař. výnosem zamítlo odvolání z důvodů výnosu jím naříkaného.Rozhoduje o stížnosti, řídil se nss těmito úvahami:Jde o propuštění st-lky, v oné době zatímní učitelky industriální, ze služby, jež bylo vysloveno dne 26. června 1926, tudíž — jak obě strany uznávají — o personální opatření po rozumu (2.) odstavce § 47 zák. č. 104/26, učiněné v době ode dne 1. ledna 1926 do vyhlášení tohoto zákona (dne 7. července 1926). Není o tom sporu mezi stranami, že podle tehdejšího právního stavu bylo takové opatření přípustné. V citovaném předpisu jest vyslovena zásada, že personální opatření zmíněného způsobu zůstávají v platnosti. Propuštění učitele ze služby má v zápětí zánik služebního poměru a zánik nároku na služební plat vůbec. Musilo tudíž v konkrétním případě zůstati v platnosti, že st-lka přestala býti koncem školního roku 1925/26 v služebním poměru učitelky a neměla jakožto osobnost mimo tento poměr vůči vydržovatelům školství nároku na pobírání služebních platů.Že by mohl nastati účinek opačný, t. j., že by služební poměr přes to mohl trvati dále a býti předpokladem dalšího pobírání služebního platu, pro to není v citovaném předpisu podkladu. Nelze jej nalézti ani ve druhé části první věty (2.) odstavce cit. § 47, kdež se praví, že personální opatření z oné doby (zůstávající v platnosti i po publikaci učitelského zákona), »sluší uvésti ode dne jejich účinnosti v soulad s ustanoveními tohoto zákona«; neboť zánik služebního poměru, při němž tu musí podle svrchu uvedeného zůstati, nelze podle povahy věci nikdy vyložiti v ten rozum, že by mohla osoba, kteráž již není učitelem, pobírati přes to ještě nadále plat služební. Tomuto nazírání naprosto není na překážku druhá věta (2.) odstavce § 47, kdež se praví, že při onom »uvádění v soulad« má býti postupováno podle obdoby ustanovení V. dílu učitelského zákona; neboť tento V. díl obsahuje jen předpisy o převodu do nových platů, resp. v oddílu »Různá ustanovení« jiné úpravy výše aktivních platů, a předpokládají předpisy V. dílu trvání služebního poměru; podle toho, co bylo uvedeno, není možno bezvýjimečně postupovati při onom »uvádění v soulad« podle obdoby zmíněného V. dílu, když právě jde o osobu, která již není v poměru učitele pobírajícího služební plat. — Č. 10025 —Nejsouc až do nového ustanovení (dnem 1. října 1926) v poměru aktivně sloužící učitelky, nemohla st-lka míti do té doby právního nároku na aktivní plat, tudíž zejména neměla nároku na plat za měsíc září 1926, jehož se domáhá, i nemohla býti dotčena ve svém subj. právu, odepřel-li jí úřad poskytnouti tento plat, ať již s jakýmkoliv odůvodněním.Stížnost, kteráž v rozporu se svrchu uvedenou úvahou dovozuje, že st-lka v důsledku (2.) odstavce cit. § 47 zůstala i nadále v poměru aktivně sloužící učitelky, ježto prý po rozumu učitelského zákona zatímní učitelka není již libovolně vyvazatelnou, jest tudíž bezdůvodná a slušelo ji zamítnouti.