Č. 10049.Policejní právo trestní. — školství. 1. Politický úřad je podle čl. 3. odst. 1 zák. č. 125/27 oprávněn zakázati vyhláškou jakoukoliv účast školních dětí na shromážděních, průvodech, schůzích, slavnostech a pod. rázu politického nebo demonstrativního, jakož i užívání školních dětí k rozšiřování politického tisku. — 2. Pod zákaz takový spadá též užívání školní mládeže k rozšiřování praporků s nápisy určenými k agitaci volební.(Nález ze dne 1. října 1932 č. 19557/30.)Věc: Luisa A. v Č. proti zemskému úřadu v Brně o policejní přestupek.Výrok: Stížnost se zamítá pro bezdůvodnost.Důvody: Trestním nálezem okresního úřadu v Č. z 12. listopadu 1929 byla st-lka potrestána podle čl. 3 odst. 1 zák. č. 125/27 pokutou 200 Kč, po případě vězením v trvání 48 hodin pro přestupek vyhlášky okresního úřadu v Č. ze 7. srpna 1929 spáchaný tím, že dne 26. října 1929 jako činitelka politického spolku použila školáka Viléma K. k rozšiřování politického tisku a sice praporků s politickým volebním obsahem mezi školní mládeží v Č.Dovolaná vyhláška o zákazu účasti školní mládeže na politických projevech zní: »Podle čl. 3 odst. 1 zák. č. 125/27 zakazuje se se svolením zem. úřadu v Brně jakákoliv účast školních dětí na shromážděních, průvodech, schůzích, výletech, besídkách, slavnostech a pod. rázu politického neb demonstrativního, jakož i užívání školních dětí k rozšiřování politického tisku. Za přesné dodržování tohoto zákazu jsou zodpovědní pořadatelé shora zmíněných projevů a rodiče dětí, případně osoby, jimž jsou děti svěřeny, které dovolí a připustí tuto účast a užívání školních dětí, ať přestoupení tohoto zákazu se stalo zúmyslně neb zanedbáním povinné pozornosti a péče. Přestupky této vyhlášky trestají se podle cit. zákonného ustanovení bez újmy případného soudního trestání peněžitou pokutou od 10 Kč do 5000 Kč nebo vězením od dvanácti hodin do čtrnácti dnů.«Praporky, o které zde jde, jsou zhotoveny z papíru, barvy černo-červené, ozdobené hákovitým křížem a mají na jedné straně nápis: »Wer fur die nationale Selbstverwaltung ist, wáhlt nationalsozialistisch!«, na druhé straně pak nápis: »Fůr Volkstum, Freiheit und soziale. Gerechtigkeit kámpft jeder, wenn er wahlt nationalsozialistisch!«Nař. rozhodnutím nevyhověl zemský úřad v Brně podanému odvolání, protože skutková podstata přestupku st-lce za vinu kladeného jest prokázána svědeckou výpovědí Viléma K. a vlastním doznáním. Vývody v odvolání uvedené nic nemění na skutkové podstatě spáchaného deliktu, jelikož nejedná se v daném případě o to, zda praporky s tiskem na nich uvedeným byly povoleny, neb byl-li těmito tiskopisy porušen veřejný pořádek, nýbrž o to, že přestoupen byl zákaz okr. úřadu zákonem odůvodněný a řádně vyhlášený.O stížnosti uvážil nss:Předmětem sporu jest jediné otázka, je-li vyhláška okr. úřadu v Č. ze 7. srpna 1929 platnou normou, jejíž přestoupení má za následek trestnost osoby jednající proti předpisům této vyhlášky.Stížnost jest na omylu, má-li za to, že žal. úřad tuto vyhlášku považuje proto za platnou, poněvadž byla řádně vyhlášena, neboť takovýto názor žal. úřad neprojevil, nýbrž vyslovil, že zákaz okresního úřadu jest zákonem odůvodněn a byl řádně vyhlášen. Hlavním a výlučným obsahem cit. vyhlášky jest již podle jejího nadpisu zákaz účasti školní mládeže na politických projevech a v kontextu jejím se pak praví, co jest rozuměti takovouto účastí a zakazuje se zejména též užívání školních dětí k rozšiřování politického tisku. Pro přestoupení tohoto zákazu byla pak st-lka potrestána.Uvedená vyhláška nezakázala rozšiřování politického tisku vůbec, nýbrž toliko rozšiřování jeho určitým způsobem, totiž s použitím školních dětí a jen v této relaci pokládá je za způsobilé vyvolati účinky, které politické úřady vzhledem k direktivě dané jim článkem 2 odst. 1 ve spojení s čl. 3 odst. 1 zák. č. 125/27 mají zameziti. Nezáleží proto na tom, je-li dotyčný politický tisk sám o sobě nezávadný s hlediska veřejného pořádku a byl-li jinak i povolen. Stížnost se také mýlí, má-li za to, že touto vyhláškou bylo zakázáno rozšiřování politického tisku mezi mládeží, resp. mezi školními dětmi, nýbrž zákaz se týká toliko toho, že školní děti nesmějí býti používány k tomuto rozšiřování, tedy se ho zúčastniti, a vyslovuje trestní sankci vůči těm, kteří dají podnět k takovéto — nepřípustné — činnosti školní mládeže. Že by pak zákaz takovéto činnosti školní mládeže, resp. používání školních dětí k rozšiřování politického tisku vybočoval z rámce oprávnění daného politickým úřadům v cit. článku 3 odst. 1 ve spojení s čl. 2 odst. 1, nemohl nss shledati, uváživ, že zatahování školní mládeže do politických a stranických bojů jistě není na prospěch udržení veřejného klidu a pořádku, nýbrž naopak jest s to jej ohroziti. V důsledku toho nemohl nss také uznati, že by cit. vyhláška ve směru, o který se zde jedině jedná, nebyla kryta zákonem.Stížnost vytýká pak dále, že praporky, o které zde jde, nelze subsumovati pod pojem »politického tisku«; avšak neprávem. Nápisy, které tyto praporky nesou a které jsou tištěny, vyzývají obecenstvo voliti určitou politickou stranu a obsahují určitá hesla, jimiž se obecenstvo při volbách má říditi. Shledal-li žal. úřad, že tyto praporky jsou výrobkem tisku, a to politického rázu, nelze shledati, že by jeho závěr byl nelogickým nebo neměl dostatečný podklad právě v obsahu výzvy na praporcích natištěné.