Č. 4729.Urbarialisté. — Honební právo. — Administrativní řízení (Slovensko): Kterým úřadům a v jakých směrech přísluší dozorčí pravomoc v příčině výkonu honebního práva na urbariálním majetku?(Nález ze dne 23. května 1925 č. 10 447). Věc: Předsednictvo u-ského urbariálného spolumajitelstva v P. proti exposituře ministerstva zemědělství v Bratislavě o postup při pronájmu honitby.Výrok: Nař. rozhodnutí se zrušuje pro nezákonnost.Důvody: Župní úřad v Lipt. Sv. Mikuláši hlásil žal. úřadu, že býv. urbariální spolumajitelstvo obce P. se zdráhá předkládati podmínky pronájmu honitby, a že dražbu samovolně vypisuje a honitbu pronajímá, ačkoli podle dosavadní prakse při provádění zák. čl. 19 : 1898 vyvinul se usus, že před dražbou honitby dražební podmínky byly předkládány k schválení státnímu lesnímu úřadu resp. nyní lesnímu oddělení župního úřadu, a ačkoli i po provedené dražbě pronájemní smlouva byla admin. hospodářskému podvýboru, resp. nyní župnímu úřadu k schválení předkládána. Župní úřad proto prosil o pokyn, jak se má v této záležitosti zachovati.Nař. výnosem bylo župnímu úřadu sděleno:»Právo schvalovati jak dražební podmínky tak i smlouvy vyplývá již z § 62 č. 7 pravidel dotčené urbariální obce a sice za účelem dozoru nad tím, zda tato pravidla byla zachována, ježto jinak by se mohly (patrně podmínky a smlouva) příčiti nařízení býv. min. orby, jímž pravidla ta byla schválena a které dosud je platné. Jest tedy zřejmo, že nadřízená vrchnost má právo kontroly, zda podmínky pronájmu a v dalším průběhu i pronájemní smlouva odpovídá pravidlům, která jen v těch mezích jsou platná, ve kterých byla min. orby schválena.« Žal. úřad nařídil, aby urbariální obci v P. bylo s odvoláním na toto rozhodnutí nařízeno, předkládati dražební podmínky i pronájemní smlouvu s poukazem na právo stížnosti s výhradou, že by jinak pronájem honitby musil býti zrušen.Výnos tento byl v celém obsahu stěžujícímu si urbariálnímu spolumajitelstvu v P. sdělen.Maje rozhodovati o stížnosti obrátil nss především z moci úřední svoji pozornost k otázce, zda nař. výnos žal. úřadu tak, jak st-lům byl intimován, se proti st-lům jeví jako rozhodnutí neb opatření žal. úřadu ve smyslu § 2 zák. o ss a pakli ano, zda žal. úřad byl příslušný rozhodnutí takové vydati.Svým obsahem jest nař. výnos pouhým pokynem žal. úřadu, daným župnímu úřadu v Lipt. Sv. Mikuláši na jeho dotaz z 22. srpna 1923, příkaz však v něm obsažený, aby urbariální obci v P. bylo s odvoláním se na toto rozhodnutí s poukazem na právo stížnosti a s výhradou, že by jinak pronájem honitby musil býti zrušen, nařízeno předkládati úřadu dražební podmínky a smlouvy o pronájmu honitby, propůjčuje výnosu tomu proti st-lům charakter autoritativního, závazného výroku, tedy charakter rozhodnutí žal. úřadu po rozumu § 2 zák. o ss.V otázce kompetence bylo pak uvážiti toto:Předmětem sporu jest postup při zadávání honitby p-ského urbariálního spolumajitelstva v P. Uspořádání hospodářského provozování lesů a holých ploch, které jsou v nedílném vlastnictví komposesorátů a býv. urbárníků a jsou společně užívány, upraveno jest v druhém oddílu zák. čl. 19 : 1898. Podle § 25 cit. zák. čl. hospodaření na takovém majetku spravuje shromáždění společných majitelů na základě stanov, které se ve smyslu tohoto zákona mají vydati. Dle stanov p-ského urbariálního spolumajitelstva, schválených výnosem býv. uh. min. orby z 31. března 1912, náleží k hospodaření na majetku těchto urbárníků i správa honitby, jak plyne zejména i z ustanovení § 62 těchto stanov, podle něhož se má právo honební zpeněžiti cestou veřejné licitace. Jest tedy i zpeněžení práva honitby na majetku st-lů záležitostí, kterou dlužno posuzovati dle předpisů zák. čl. 19 : 1898.Nař. rozhodnutí bylo vydáno na dotaz župního úřadu bez přímého podnětu neb zákroku st-lů a jeví se proto jako rozhodnutí z moci úřední, tedy jako opatření úřadu dozorčího. Jest tedy zkoumati, ve kterých případech a které úřady jsou ve smyslu zák. čl. 19 : 1898 povolány vykonávati funkce úřadů dozorčích.Min. orby, resp. min. zemědělství přiznává zákon právo resp. povinnost zásahu jen v případech v zákoně výslovně uvedených (§ 31, odst. 2 o mimořádných lesních těžbách, §§ 46 a 47 o schvalování a změnách stanov, § 51 o vydání nových stanov). O žádný z těchto případů však in concreto nejde. Jinak funkce úřadu dozorčího vykonával státní lesní úřad resp. župní správní výbor (§§ 34, 36, 39, 40, 41, 42, 43, 45, 46 a j.). V § 54 cit. zákona pak jest stanoveno, že proti rozhodnutím župního správního výboru má místo stížnost ke ss, jsou tedy rozhodnutími konečnými, takže by žal. úřad nemohl rozhodovati ani jako instance rekursní.Z předeslaného plyne, že expositura min. zeměd. nař. rozhodnutím vykonala dozorčí právo ve směru, ve kterém jí zák. čl. 19 : 1898 práva dozorčího neposkytuje, a že tudíž překročila zákonné meze svoji působností. Následkem toho musilo nař. rozhodnutí býti zrušeno dle § 7 zák. o ss.