Č. 4704.Státní zaměstnanci (Slovensko): Bývalý městský notář, který byl teprve po 31. prosinci 1922 jmenován notářem ve službě státní, nemá nároku na drahotní přídavky na ženu a dítě, třeba dříve ve službě městské přídavků těch požíval.(Nález ze dne 15. května 1925 č. 9982).Věc: Desider V. v L. (adv. Dr. Bedř. Mautner z Prahy) proti ministru s plnou mocí pro správu Slovenska o drahotní přídavky.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: St-l byl až do 30. března 1920 obvodním notářem, od 1. dubna 1920 pak se stal městským daňovým notářem v L. Dne 24. ledna 1923 žádal, odvolávaje se na předpisy vl. nař. z 23. listopadu 1922 č. 335 Sb. o přijetí do státní správní služby resp. do stavu státních notářů a byl výnosem min. vnitra ze 4. května 1923 jmenován definitivně do 9/3 hodn. třídy v systemisovaném stavu obecních a obvodních notářů na Slovensku.Ježto však mu vedle služného 9108 Kč a místního přídavku 2340 Kč vyplácen byl drahotní přídavek ročních 3945 K 60 h vedle 50% slovenského drahotního přídavku měsíčních 68 Kč, t. j. jen drahotní přídavek pro svobodné zaměstnance, žádal podáním z 9. listopadu 1923 s poukazem na to, že jest ženat a má 1 dítko a s poukazem na to, že v městských službách v L. bezprostředně před vstupem do státní služby měl drahotní přídavek a rodinný přídavek i pro manželku a dítko, a tedy na přídavek ten měl nabyté právo, aby mu i ve státní službě přiznán byl drahotní přídavek pro zaměstnance ženaté s 1 dítkem.Nař. rozhodnutím bylo vysloveno, že žádosti této vzhledem na ustanovení § 7 zák. z 22. prosince 1922 č. 394 Sb. vyhověti nelze.Stížnost neshledal nss důvodnou, uváživ toto:Stížnost namítá, že ustanovení § 7 zák. č. 394/22 se vztahuje jen na takové zaměstnance, kteří před státní službou ve službě veřejné nebyli, nikoli však na takové zaměstnance, kteří před vstoupením do státní služby byli v jiné službě veřejné, a na které se vztahovalo ustanovení § 19 cit. zák. Není tedy možno, aby právo na základě § 19 cit. zák. nabyté dle § 7 téhož zák. ve státní službě nebylo uznáváno. St-l byl 1. ledna 1923 ve službách města L., tedy ve službě veřejné, byv županem býv. župy novohradské do služby této dne 14. března 1920 jmenován a, kdyby byl v městské službě zůstal, bylo by nabyté jeho právo na drahotní přídavek dle 3. třídy nedotčeno.Námitka tato není důvodnou. V § 7 zák. č. 394/1922 jest stanoveno, že státním zaměstnancům, kteří nastoupí státní službu po 31. prosinci 1922, přísluší vedle služného a místního přídavku toliko jednotný drahotní přídavek ve výměře pro svobodné zaměstnance. Zákon tento nečiní žádného rozdílu mezi zaměstnanci, kteří po 31. prosinci 1922 do státní správy vstupují z jiných služeb veřejných, a těmi, kteří v žádných veřejných službách dosud nebyli. Ze jmenovacího dekretu st-lova není zřejmo, že by se bylo ustanovení st-lovo stalo na podkladě vl. nař. z 23. listopadu 1922 č. 335 Sb. Leč i kdyby se tak bylo skutečně stalo, nemohl by st-l z nařízení tohoto nárok jim tvrzený dovoditi. Neboť ani uved. nařízením, jehož se st-l dovolává, nebylo postavení oněch úředníků přeměněných měst municipálních a měst se zřízeným magistrátem, kteří do státní služby byli převzati, upraveno způsobem vhodnějším než úředníkům do státní služby nově přijatým. Zejména plyne z § 12 cit. nař., že o převzetí do státní služby rozhoduje, resp. návrhy činí ministr v dohodě s min. pro Slov. dle volného uvážení. Dle posl. odstavce § 12 cit. vlád. nař. nastává účinnost převzetí do státní služby dnem doručení ustanovovacího dekretu anebo dnem v dekretu uvedeným. Z toho všeho plyne, že ustanovení ve státní službě i podle předpisů vlád. nař. č. 335/1922 jest aktem, kterým se poměr úředníka ke státu teprve zakládá, a ježto není positivního předpisu, podle něhož by práva ve službách městských nabytá i ve státní službě musila býti respektována, nelze při takovém ustanovení, kterým se zakládá služební poměr od dřívějšího úplně odlišný, mluviti o právech nabytých. O nabytých právech nemůže býti řeči ani s hlediska § 19 zák. č. 394/22, jehož se st-l dovolává, ježto toto zákonné ustanovení nemá jiného smyslu, než že od 1. ledna 1923 nesmějí býti služební požitky zaměstnanců obecních vyšší než požitky zaměstnanců státních.Otázka, jaká by byla právní posice st-lova v případě, že by do státní služby nebyl býval převzat, nemůže padati na váhu, ježto st-l do státních služeb převzat byl, a zákon nikde nezaručil, že by převzatým úředníkům dosavadní služební požitky musily býti zachovány neztenčeny. Jest tedy námitka svrchu uvedená bezdůvodnou.St-l nemůže se také dovolávati toho, že do státní služby žádal na základě imperativního předpisu zákona, maje tu na mysli § 11 vlád. nař. č. 335/1922. Neboť předpisem tímto bylo jen stanoveno, že žádosti o přijetí do státní služby mají se podati do určité lhůty, dále jak mají býti instruovány, a konečně byla vyslovena sankce, že k žádostem po lhůtě podaným nebude přihlíženo. Má-li st-l na mysli následky nepodáni takové žádosti o přijetí do státní služby, nemohou následky takové pojímány býti jako donucení stěžovatele k přestoupení do státní služby. — —