Č. 4428.Veřejní zaměstnanci. — Administrativní řízení (Slovensko): Ministr pro Slov. není příslušný rozhodovati o opravném prostředku proti výroku župního správního výboru o existenci nároku býv. měštanosty města s regul. magistrátem na požitky služební a výslužební.(Nález ze dne 20. února 1925 č. 3236.)Prejudikatura: Boh. 1016, 1376 a 2060 adm.Věc: Josef F. v P. proti ministru s plnou mocí pro správu Slovenska o služební požitky a pensi.Výrok: Nař. rozhodnutí se zrušuje pro nezákonnost.Důvody: Vynesením z 25. dubna 1919 sprostil býv. župan župy šarišské Josefa F., měštanostu města Prešova, úřadu až do dalšího rozhodnutí, neučiniv žádného opatření ve příčině výplaty požitků resp. výslužného. Rozhodnutím z 28. července 1920 pak vyslovil, že má býti jmenovaný dán do výslužby dnem 1. května 1919.V důsledku tohoto rozhodnutí dala městská rada města Prešova usnesením ze 17. září 1920 Josefa F. dnem 1. května 1919 do výslužby a vyměřila mu od tohoto dne výslužné částkou 9636 K pod podmínkou, že složí slib věrnosti.K odvolání Josefa F. nařídil adm. výbor župy šarišské usnesením z 23. listopadu 1920 městské radě města Prešova, aby jmenovanému vyplatila všechny splatné peněžní i naturální požitky až do dne 31. října 1920 a pensi dnem 1. listopadu 1920 vyměřila. Výrok svůj odůvodnil adm. výbor tím, že podle § 12 zák. čl. 65:1912 nemůže býti úředník své služby sproštěn, aniž by se mu určila jeho pense aneb odbytné a nedoručilo o tom znějící usnesení. Poněvadž Jos. F. byl suspendován ještě býv. županem jako vládním komisařem bez určení požitků, a pense teprve v měsíci září 1920 byla městskou radou ustanovena, kteréžto usnesení bylo v měsíci říjnu doručeno, musí se jmenovanému vyplatiti požitky do konce října 1920 a pense od 1. listopadu 1920 poukázati.Správní výbor města Prešova, vyhovuje předeslanému rozhodnutí, poukázal usnesením ze 4. května 1921 Josefu F. plat a všechny požitky i naturální až do konce měsíce října 1920 a upravil znova pensi jeho po rozumu rozhodnutí toho částkou 10774 K, počínajíc 1. listopadem 1920.K odvolání městského hlavního fiškála zrušil ministr pro Slov. rozhodnutím ze 4. srpna 1921 dříve řečené usnesení adm. výboru župy šarišské z 23. listopadu 1920 jako nezákonné a vyslovil, že má Josef P. nárok na řádný plat až po 1. květen 1919 a od 1. června 1919 na pensi. V důvodech uvedl, že býv. župan byl nesporně na základě § 2 zák. č. 64/1918 oprávněn, sprostiti úřadu (vyzdvihnouti) státní, autonomní a podobné zaměstnance a na místo nich jmenovati jiné. Župan tohoto svého práva použil ve svých nařízeních č. 94/1919 p. a 94/2 pres., na nich spočívalo právo adm. výboru městského, vztahující se na výpověď, pensionování a jsou tedy dotčené části usnesení nižších stolic bezpředmětné. Ale chybují, vlastně se rozcházejí údaje o té otázce, do kdy Josef F. sloužil, jaký byl jeho poslední započítatelný požitek, kdy mu bylo doručeno usnesení župana, na základě čeho mu byly započteny válečné roky dvojnásobně, drahotní přídavky atd.Rozhoduje o stížnosti, vytýkající předeslanému rozhodnutí nezákonnost, musil soud především z povinnosti úřední obrátiti svou pozornost k otázce, dostávalo-li se ministru pro Slov. pravomoci k tomu, aby ve sporném případě meritorně rozhodoval a pochodí-li tedy nař. rozhodnutí od orgánu k výroku takovému ze zákona povolaného.Jak svrchu vzpomenuto, vyvolán byl výrok žal. úřadu odvoláním hlavního městského fiškála města Prešova a přezkoumával tudíž úřad ten na základě opravného prostředku jako vyšší instance správní rozhodnutí župního správního výboru.Nss vyslovil však v ustálené judikatuře, tak zejména v nál. Boh. 1016, 1376 a 2060 adm. právní názor, že ministr pro Slov. není oprávněn vystupovati ani pořadem instančním ve věcech, kde proti rozhodnutí župního správního výboru připouští se stížnost k nss. —Z toho je patrno, že otázka příslušnosti žal. úřadu k nalézání práva a tím i otázka zákonitosti výroku jeho závisí na tom, zda spor, jejž úřad svým výrokem chtěl řešiti, náleží k oněm, kde se proti výroku župního správního výboru připouštěla pouze stížnost k správnímu soudu čili nic.V tom směru slušelo uvážiti, že podle § 27 zák. čl. 26:1896 o uh. správnímu soudu, zařaděného do 2. hlavy tohoto zák., náleží do pravomoci správního soudu spory o požitky, zaopatření a příspěvky (pensi, odbytné, vdovský, výchovný příspěvek a pohřebné) obecních (obvodních) notářů a jiných zaměstnanců obcí nebo měst s regulovaným magistrátem, jakož i příslušníků jejich, pokud je spornou otázka, zda zaměstnanci ti neb jejich příslušníci mají právní nárok na ony platy nebo jaká suma jim náleží z titulu za základ vzatého.A podle § 20 cit. zák. článku nemůže ministr činiti žádných opatření ani z titulu práva dozorčího ve sporných otázkách, týkajících se věcí v 2. hlavě tohoto zákona vypočtených. V přítomném sporu tvrdil st-l v celém průběhu řízení správního, že mu náležejí aktivní služební požitky spojené s místem měštanosty města Prešova, města to s regulovaným magistrátem až do té doby, kdy bude pravoplatným způsobem dán do výslužby resp. činné služby spro štěn a uplatňoval tedy právní nárok na platy, vyplývající z jeho služ. poměru k městu Prešovu. Byla tudíž na sporu otázka existence nároku st-lova na požitky jako zaměstnance města s regulovaným magistrátem a byl proto podle dříve uvedených §§ 27 a 20 zák. čl. 26:1896 župní správní výbor župy šarišské konečnou správní instancí, která ve sporné věci mohla rozhodovati.Je-li však rozhodnutí župního správního výboru ohledně požitku st-lových výrokem konečným po rozumu § 27 cit. zák. článku, použil hlavní městský fiškál, odvolávaje se ve věci té k žal. úřadu, nepřípustného opravného prostředku, žal. úřad nemohl o opravném prostředku tom pro naprostý nedostatek své pravomoci meritorně rozhodovati, a jest jeho výrok rozhodnutím úřadu absolutně nepříslušného, tudíž zmatečným.I nezbylo než zrušiti je podle § 7 zák. o ss, aniž se soud mohl zabývati věcně obsahem výroku toho a námitkami stížnosti, týkajícími se merita věci.