Č. 4708.Stavební právo: I. Jestliže obec ve stavebním řízení odporovala projektu nástavby dvou pater jenom z toho důvodu, že jde o přístavbu vyžadující předchozího určení stavební čáry, nemůže ve stížnosti k nss-u s úspěchem namítati, že rekursní úřad vyřizuje rekurs stavebníkův, jenž v petitu se omezoval na povolení nástavby toliko jednoho patra, sám nástavbu jednoho patra povolil, nevrátil věc k novému stavebnímu řízení první stolici, leč by vytýkala, že schválením projektu takto restringovaného zasahuje se do práv jejích v jiném směru, než tun, že nepředcházelo určení čáry stavební. — II. Kdy je a kdy není nástavba dalšího patra přístavbou?(Nález ze dne 16. května 1925 č. 1894).Prejudikatura: Boh. 2211 adm.Věc: Obec hlavního města Prahy proti zemské správě politické v Praze stran přístavby čtvrtého patra na domě.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: Výnosem magistrátu z 2. června 1924 zamítnuta byla žádost majitele domu čp. —, aby mu dle zákona o stav. ruchu byla povolena nástavba 4. patra a obytného podkroví na tomto domě dle předložených a komisí dne 15. dubna 1924 zkoušených plánů, poněvadž uvedený dům na nároží ulice J. a N. jest platnou regulační čarou v ulici posléze uvedené řezán na hloubku 2,80 m, takže tvoří při názoží silně frekventované ulice J. značné překážky komunikační, projektovaná změna jest dle § 25 stav. řádu přístavbou, která vyžaduje předchozího určení stav. čáry, a předložený projekt platné regulaci nevyhovuje, takže nástavba je dle § 17 stav. řádu nepřípustnou.Když se stavebník odvolal a — jak konstatuje nař. rozhodnutí — dodatečným prohlášením u odvolací stolice upustil od žádosti za povolení obytného podkroví setrvávaje na rekursu pouze pokud jde o stavbu čtrvtého patra — zrušil žal. úřad nař. rozhodnutím výměr v odpor vzatý a udělil mu povolení k přístavbě čtvrtého patra dle plánů zkoušených při stav. komisi za podmínek položených při komisi stavebním znalcem, m. j. s podmínkou, že vydá obci pražské revers ohledně zcenění domu přístavbou a pro případ vyvlastnění domu za účelem rozšíření ulice, jak mu bude sdělen hospodářským úřadem města Prahy. Povolení k stavbě částečného pátého patra odpadá, poněvadž stavebník od něho upustil, a proto provedeno býti nesmí. V odůvodnění uvedeno: Podle § 14 stav. řádu třeba stanovení stav. čáry pro novostavby, přístavby a přestavby projektované při veřejné ulici. Projekt, o nějž jde, není však přístavbou ve smyslu § 25 stav. ř., nýbrž pouhou podstatnou úpravou. Neboť přístavbou sluší rozuměti jen ono stavební dílo, které by, kdyby se nepřipojovalo k stavbě již trvající, mohlo býti pojímáno jako stavební projekt samostatně existující a určitému hospodářskému a stavebnímu účelu sloužící. Tomu by tak bylo, kdyby se dosavadní zdi zvyšovaly na tolik, aby jen v této nově přistavěné části bylo zřízeno nové patro, není tomu tak však v daném případě, kde se ke zřízení nové etáže — jak z plánů patrno — použije celé již trvající původní podezdívky. Poněvadž nejde tedy o přístavbu, není předchozího určení stavební čáry, a zamítavý nález magistrátu není odůvodněn.Stížnost podanou do tohoto rozhodnutí obcí pražskou nss neuznal důvodnou. Stížnost namítá na prvém místě, že, když stavebník v odvolací instanci upustil od žádání za povolení stavby podkrovní, je tu podstatně jiný projekt, nežli o kterém jednala první komise, a že tudíž zsp nebyla příslušná rozhodovati o něm sama per saltum, nýbrž měla jej vrátiti první stolici k novému provedení stav. řízení. Námitka ta není odůvodněna. Předmětem rozhodování první stolice byl projekt předložený úřadu žádostí z 27. března 1924 a zkoušený při komisi stav. 15. dubna 1924. První stolice tento projekt zamítla. Stavebník se ze zamítavého nálezu in toto odvolal, dodatečně však, jak nař. rozhodnutí konstatuje, od svého rekursu z části upustil, spokojuje se s odepřením povolení stavby podkroví a setrvávaje na rekursu pouze pokud jde o povolení nástavby 4. patra. Za tohoto stavu odvolací instance neměla vůbec procesní možnosti zabývati se onou částí výměru první stolice, kterým se odepíralo povolení ke zřízení podkroví, a mohla přezkoumávati nález jen pokud šlo o nástavbu čtvrtého patra. Je tedy řešiti otázku, mohla-li za tohoto procesního stavu rozhodovati meritorně, či měla-li vrátiti věc první stolici k novému stavebnímu řízení a rozhodnutí. Odpověď závisí na tom, zda se následkem restrikce rekursního petitu změnil stav. projekt, o němž bylo druhé stolici rozhodovati, do té míry, že tu byl projekt kvalitativně jiný, nežli projekt přezkoumávaný v první instanci, takže by vyžadoval nového zkoumání přípustnosti s hlediska předpisů stav. řádu.Zásadně vycházeti jest ovšem z toho, že i pouhé kvantitativní omezení původního stav. projektu znamená jeho kvalitativní změnu, která činí nutným opětně jeho projednání první stolicí v předepsaném řízení. Neboť i takové pouze kvantitativní omezení může způsobiti jinaké jeho posuzování s hlediska stav. řádu, nežli k jakému vedlo jednání o projektu původním, po případě může činiti nutným, aby byl posouzen také v relacích jinakých, nežli které přicházely v úvahu při projektu původním. Nss může však vzhledem k předpisu § 2 zák. o ss také tuto otázku a procesní důsledky její posuzovati jenom s hlediska porušení subjektivních práv stěžující si stranou uplatňovaných.V daném případě obec při stav. řízení potírala projekt jenom proto, že nebyla předem stanovena stav. čára, ačkoli jde o přístavbu. S tohoto hlediska však nemá restrikce projektu, zahrnujícího původně nástavbu dvou pater, na nástavbu pouze jednoho patra, žádného významu, neboť pokud jde o otázku, jedná-li se vůbec o přístavbu, a je-li tedy určení stav. čáry nutno, není mezi oběma alternativami žádného kvalitativního rozdílu. Že by se restringovaný projekt v určitých jiných směrech dotýkal práv stěžující si obce jinak než projekt původní a že by proto vyžadoval podle stav. řádu jiného posouzení nežli projekt původní, stížnost nenamítá, ač st-lce schválený projekt musil býti znám. Nelze tedy uznati, že by tím, že o restringovaném rekursním petitu žal. úřad rozhodl hned in merito, aniž vrátil věc k novému řízení a projednání první stolicí, byla st-lka porušena ve svých uplatněných právech subjektivních.Námitka rozhodování per saltům jeví se tedy bezdůvodnou.Ve věci samé stížnost brojí proti názoru nař. rozhodnutí, které projektovanou nástavbu kvalifikuje jako pouhou podstatnou změnu, a dovozuje, že jde o přístavbu resp. přestavbu ve smyslu § 25 stav. ř. Ani v tomto bodě nebylo lze stížnosti dáti za pravdu.Nss vyslovil již ve svém nál. Boh. 2211 adm. právní zásadu, že přístavbou ve smyslu §§ 25 a 14 stav. ř. pro Prahu rozuměti sluší jen ono stavební dílo, které by — kdyby se nepřipojovalo k stavbě již trvající — mohlo týti pojímáno jako stavební objekt samostatně existující a určitému stav. a hospodářskému cíli sloužící. Není proto přístavbou, když zdi stávající budovy se jen nepatrně zvyšují, třebas by se současně s tím — ale jen přeměnou stavby dosavadní a s použitím stavby staré — pořídilo nové patro. Setrvávaje na tomto právním názoru, nemohl nss nař. rozhodnutí shledati nezákonným, když jinak stížnost správnost skutkového podkladu rozhodnutí — že se totiž k zřízení nového patra použije celé již trvající půdní podezdívky — nepopírá.Pokud však stížnost namítá také, že jde o přestavbu, nemohl se nss těmito vývody jejími zabývati, poněvadž tato námitka nebyla ani st-lkou při stav. komisi konané dne 15. dubna 1924 (§ 33 stav. ř.) ani ve výměru první stolice uplatněna a je tedy dle §§ 5 a 6 zák. o ss nepřípustná.Z uvedených důvodů bylo stížnost zamítnouti.