— Č. 12.068 —1201ve formách řádného správního procesu. Jeví se tedy námitka, vytýkajícíprocesní vady zmíněnému výroku, v nař. rozhodnutí obsaženému, bez-důvodnou.Druhému výroku žal. úřadu vytýká stížnost nezákonnost, namítajíc,že min. žel. rozhodlo o tom, zda vyvlastnění je nezbytně nutné, což všakprý spadá do kompetence zemi. úřadu. Námitka tato příčí se však texto-vání nař. rozhodnutí, jímž bylo zúčastněné straně uděleno stav. povo-lení pro projektovanou vlečku, kdežto rozhodnutí o vyvlastnění se vý-slovně vyhrazuje zemskému úřadu.Je sice pravda, že udělením stav. povolení dává se pevný podkladpro řízení vyviastňovací, neboť zjištění předmětu a rozsahu vyvlast-nění, k němuž je povolán úřad zemský, vychází od (schváleného (min.žel.) projektu dráhy. Ale tento postup je v plné shodě s platným práv-ním řádem, zejména s § 19 min. nař. č. 19/1879 ř. z., podle něhož pří-sluší min. žel. stav. povolení uděliti. Stav. povolení (schváleni projektu)je pak nezbytným podkladem pro vydání nálezu vyvlastňovacího, kterýpředpokládá schválený již projekt. Je proto zem. úřad podle § 17 odst. 2vyvl. zák. povinen schválení projektu úřadem železničním vyčkati.V další námitce vytýká stížnost, že stav. komise i žal. úřad nezabý-val se náležitě alternativními návrhy, jež st-lé v průběhu komis, jednánípředložili, chtějíce tím zřejmě ve smyslu § 16 nař. č. 19/1879 ř. z. uiplat-ňovati, že vyvlastnění jejich majetku není veřejným zájmem odů-vodněno.Žal. úřad však zevrubně odůvodnil, proč pokládá alternativní návrhyst-lů za méně příznivé, nežli projekt předložený stavebníkem. Stížnostovšem namítá, že vhodnost a účelnost alternativních návrhů nebylazkoumána za účasti znalců, jejichž slyšení st-lé navrhli. Než žal. úřadzamítl návrh znaleckého důkazu, vysloviv, že podle předpisů železnič-ního práva stavebního není slyšení zvláštních znalců v řízení o stav-bách železničních předepsáno. Proti tomu neformátuje stížnost žádnýchnámitek. Avšak i kdyby se ve Vývodech stížnosti dala spatřovati ná-mitka proti právě uvedenému stanovisku žal. úřadu, musela by býtiuznána bezdůvodnou, poněvadž právní předpisy o stavbách železnič-ních vskutku neznají důkazu znaleckého, a to patrně v úvaze, že úřadyželezniční, obsazené odbornými silami, jsou samy způsobilé řešiti od-borné otázky bez pomoci znalců. Č. 12.068.živnostenské právo (Slovensko): I. Rozvádění elek-třiny k osvětlování atd. vyžaduje podle živn. zák. č. 259/1924 Sb. kon-cese, kterou udílí úřad zemský. — II. Podle předpisů starších bylo pro-vozování elektrárny živností svobodnou.(Nález ze dne 9. října 1935 č. 18.636/35.)Bohuslav-Janota, Nálezy správní XVII.76 — Č. 12.068 —1202V ě c: Firma Válcový mlýn a elektrárna, Bratří K. v Ť. proti minister-stvu obchodu o povolení k rozvádění elektrického proudu.Výrok: Stížnost se zamítá pro bezdůvodnost.Důvody: V r. 1920 zřídili Josef A. a J. M. ve mlýně v Ť. elektrárnuna základě výměru hlavnoslužnovského úřadu v Ťačově z 28. května1920, kterým jim ve smyslu § 25 zák. čt. XV11:1884 bylo povoleno, abyv uvedeném mlýně zbudovali elektrický závod, z něhož proud bude jed-nak sloužiti k osvětlení města, jednak dá provozní sílu pro válcovýmlýn na mletí a lisování. Z tohoto podniku, který oba jmenovaní začalitaké od r. 1920 provozovati, vystoupil v r. 1926 Jan M. a na místo jehovstoupili Josef D. a Zoltán K., v témže roce ještě vystoupil Josef D. ana jeho místo nastoupil Illeš K., a v r. 1928 se konečně odstěhoval Jo-sef A. a v r. 1930 zemřel, od kteréžto doby převzali elektrárnu bratříZoltán a Illeš K. sami a vedli ji jako veřejná obchodní společnost podejménem »Válcový mlýn a elektrárna, Bratří K.«. Veškeré tyto změnyv osobách, tvořících členy společnosti provozovavší uvedenou elek-trárnu, byly po každé také oznámeny hlavnoslužnovskému úřadu v Ťa-čově a ten je vždy také vzal na vědomí a nařídil vyznačení jich v živn.rejstříku, při čemž se vždy odvolával jen na uvedený výměr z 28. května1920, který označoval jako koncesní listinu.Mezitím oznámili dne 15. prosince 1926 Josef A., Zoltán a Illeš K.hlavnoslužnovskému úřadu, že hodlají se po živnostensku zabývati roz-váděním elektrického proudu k osvětlování, převodu síly a k jinémuživn. i domácímu používání, a žádali, jelikož prý živn. koncese z r. 1920zní pouze na elektrárnu, aby jim tato koncese byla doplněna. Při tomjako vedoucího tohoto odvětví uvedli Illeše K., který na základě před-ložených vysvědčení je oprávněn takovéto práce vykonávati. Žádostitéto hlavnoslužnovský úřad vyhověl výměrem z 20. ledna 1927, kterýmžadatelům — užívajícím tehdy ještě firmy A. a spol. — povolil na zá-kladě elektrárenské koncese z r. 1920 rozváděti elektrický proudk osvětlování, ku převodu síly a k jinému živn. a domácímu používání,jakož i všechny mechanické práce s tím související.V r. 1929 provedl zemi. úřad v Užhorodě na základě došlého udáníšetření o právním základě koncese stěžující si společnosti, a když zjistilshora uvedený stav, st-lé pak přes opětovné vyzvání nebyli s to před-ložití jiné povolení k živn. provozu elektrárny než onen výměr z 28.května 1920, a také úředně se nedalo zjistiti, že by st-lé, resp. jejichpředchůdci byli kdy obdrželi platné živin, oprávnění k provozu elek-trárny, vydal výměr z 25. září 1931, jímž ve smyslu ustanovení § 243odst. 4 živn. zák. z moci úřední zrušil shora uvedený výměr hlavnosluž-novského úřadu v Ťačově z 20. ledna 1927 pro inkompetenci úřadu,ježto podle § 239 odst. 2 živn. zák. je k udělení koncese podle § 22pol. 24 téhož zák. kompetentní živn. úřad II. stolice. Současně pak za-kázal st-lůrn další provozování elektrárny po živnostensku s upozorně-ním na následky ustanovení § 27 lit. a), § 227, resp. 250 živn. zák.Odvolání, jež st-lé z výměru toho podali, bylo pak nař. rozhodnutímzamítnuto. — Č. 12.068 —1203Jednaje o stížnosti, do rozhodnutí toho podané, vycházel nssz těchto úvah:Výměr zem. úřadu z 25. září 1931, jenž byl nař. rozhodnutím v cestěinstanční potvrzen, obsahoval dva výroky: jednak jím byl výměr hlav-noslužnovského úřadu v Ťačově z 20. ledna 1927 zrušen, jednak jímbylo stěžující si společnosti zakázáno elektrárnu dále po živnostenskuprovozovati.Námitky stížnosti, pokud směřují proti prvému z těchto výroků, jsouzřejmě bezdůvodný. Výrok zrušeného výměru z 20. ledna 1927, třebasnení zcela jasný, má přece povahu výroku, kterým se koncese na roz-vádění elektřiny k osvětlování, ku převodu síly a k jinému živn. i do-mácímu používání uděluje nebo aspoň rozšiřuje, tedy výroku, k jehožvydání podle § 239 odst. 2 případ 8 živn. zák. byl příslušný výhradněúřad župní, resp. zemský, nikoli však úřad hlavnoslužnovský. Přísluš-nost tohoto úřadu byl žal. úřad oprávněn v cestě dozoru z moci úředníkdykoli zkoumati a akt nepříslušností stižený odstraniti, aniž měl za-potřebí dovolati se za tím účelem ustanovení § 243 odst. 4 živn. zák.Pokud tedy stížnost vytýká, že v daném- případě nebyly dány podmínkyposléze uvedeného ustanovení, není třeba se námitkou tou věcně vůbeczabývati. Právu zem-, úřadu odstraniti formálně uvedený akt vydanýúřadem nepříslušným nemohla však brániti ani st-li tvrzená okolnost,že k provozování elektrárny po živnostensku byli- oprávněni již předvydáním posléze uvedeného výměru na základě koncese udělené v roce1920 fě A. a spol. I kdyby předpoklad, na němž st-lé tuto svoji námitkuzakládají, byl správný — o čemž bude pojednáno níže —, nemohlo tobýti zákonnou překážkou zrušovacího výroku zem. úřadu, neboť za si-tuace st-li tvrzené by bylo sice vydání nového výměru z r. 1927 bývalozbytečné, avšak ani tato zbytečnost by výměru tomu neodnímala cha-rakter aktu správního, který nadřízený úřad pro nepříslušnost úřadu zru-šiti směl.Avšak zmíněná vadnost výměru z r. 1927 sama o sobě ještě nedo-stačovala k tomu, aby zem-, úřad zakazoval st-lům další provozováníelektrárny -po živnostensku. Směl tak učiniti jen tenkráte, jestliže st-lésvoje -právo k provozování takto vymezené živnosti nemohli opirati o jinéplatné úřední povolení, resp. o jinou právně relevantní skutečnost. Toovšem žal. úřad rovněž popřel a tento svůj předpoklad odůvodnil opětdvojím způsobem, jednak dovodil, že výměr hlavnosl-užnovského úřaduz 28. -května 1920, jehož se st-lé na doklad svého opačného tvrzenídovolávají, je pouhým živnostenskopolicejním schválením- provozovnypodle § 25 zák. či. XVII: 1884, nikoli však povolením k provozu živnostisamé, a že st-lé také nejsou s to vykázati se jiným takovýmto povo-lením, jednak poukázal na to, že i kdyby se v r. 1920 Josefu A. a IvanuM. bylo dostalo živn. povolení k provozu elektrárny po živnostensku,nem-ohlo -přejiti na stěžující si- společnost jako jejich právní nástupkyni,poněvadž původní společnost vystoupením jednoho ze společníků za-nikla, následkem čehož v době, kdy stěžující si společnost elektrárnu76* — Č. 12.069 —1204a její provoz od svých předchůdců přejímala, byla podle § 72 odst. 2živn. zák. povinna opatřiti si živn. oprávnění nové.Pokud jde o prvý z těchto důvodů, má sice žal. úřad pravdu v tom,že již za účinnosti zák. čl. XVII:1884 nestačila k provozu živnosti reálníkoncese ('konsens) podle § 25 tohoto zák., nýbrž že vedle toho byloještě třeba oprávnění osobního, o němž pojednávají §§ 1 až 24, tedyu živnosti svobodné, jakou provoz elektrárny až do účinnosti živn. zák.z r. 1924 v zemích dříve uherských byl, opovědění této živnosti podle § 4cit. zák. Přes to však nelze se žal. úřadem souhlasit!, že tohoto opráv-nění předchůdci dnešních st-lů nenabyli. Jest ovšem pravda, že ve vý-měru z 28. května 1920 je výslovně obsaženo jen udělení reálního kon-sensu (koncese) ke zřízení a provozu živn. provozovny podle § 25 zák.dl. XVII: 1884, leč uváží-Ii se, že v době vydání výměru toho byla —jak jíž uvedeno — živnost elektrárenská živností svobodnou a že k tétoopovědí stačilo každé neformální oznámení úřadu o tom, že určitá osobabude na určitém místě provozovat! určitou živnost, což vše bylo podlevýměru z r. 1920 zřejmě již také obsaženo v žádosti tvořivší podkladpro vydání výměru toho, dlužno dospěti k závěru, že tím předchůdcist-lů splnili již také zákonný předpoklad opovědění svobodné živnostia že úřad opovědění to vzal také na vědomí.Přes to nemohl nss nař. rozhodnutí zrušiti, neboť druhý, samostatný,resp. subsidiární důvod, o nějž žal. úřad toto rozhodnutí opřel, nepoda-řilo se st-lůrn vyvrátit!. Jak již uvedeno, prohlásili tu žal. úřad, že vy-stoupením jednoho společníka z původní společnosti, kterou tvořili JosefA. a Jan M., společnost ta jako právní subjekt a tedy také jako nositelživn. oprávnění zanikla, že živn. oprávnění nelze jednáním mezi živýmina jiné subjekty převáděti, že proto také živn. oprávněni, získané pů-vodními společníky, zánikem této společnosti uhaslo a že v důsledkutoho byla stěžující si společnost povinna opatřiti si oprávnění nové.Proti tomuto odůvodnění lze ve stížnosti nalézti jako jedinou námitkutvrzení, že elektrárnu provozuje stále táž firma, která dosáhla živn.oprávnění již v r. 1920.Nss nemusil zkoumati, zda tvrzení toto má vůbec podklad ve spisech,neboť i kdyby tomu lak bylo, nebyla by námitka ta vůbec způsobilá nař.rozhodnutí zvrátili. Firma jako pouhé jméno právního subjektu, provo-zujícího živnost, není s tímto subjektem do té míry spjata, že by jehoexistenci nerozlučně sdílela, naopak, firma může zaniknouti, aniž se todotkne právní existence subjektu jí označovaného, stejně jako firmamůže beze změny trvati i když právní subjekt živnost provozující sezměnil. Ježto tedy tato jediná námitka není s to zvrátiti názor, na němžje tento druhý důvod nař. rozhodnutí založen, a stížnost proti tomutodůvodu dalších námitek nemá, slušelo ji zamítnouti.Č. 12.069.Zaměstnanci veřejní. — Řízení před nss-eni: »Jme~novánk ve smyslu § 3 lit. f) zák. o ss?(Nález ze dne 10. října 1935 č. 17.188/33.)