Č. 5738.Živnostenské právo: Udílení »právních rad ve věcech daňových, poplatkových a důchodkových s vyloučením sepisování podání k úřadům« nemůže býti považováno za živnost ve smyslu živn. řádu.(Nález ze dne 5. června 1926 č. 11.705).Věc: Josef W. v P. proti ministerstvu obchodu o zrušení živnostenského listu.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: St-l oznámil v roce 1923 zsp-é v Praze, že hodlá ve svém bytě v Plzni zříditi poradnu pro záležitosti daňové, poplatkové adůchodkové a žádal za povolení k této agencii. Žádost byla v cestě instanční min. vnitra zamítnuta a rovněž zamítnuta byla stížnost, již žadatel proti tomu podal k nss-u.Zatím, co konáno bylo řízení o žádosti za povolení agencie, oznámil st-l osp-é v Plzni, že hodlá zříditi ve svém bytě svrchu zmíněnou poradnu a podotknuv, že svoji činnost omezí na udělování rad a pokynů v záležitostech svrchu uvedených a na osobní intervence u fin. úřadů,a že vylučuje z ní vypracování jakýchkoliv podání na úřady, žádal, aby oznámení jeho bylo vzato k úřední vědomosti. Na základě tohoto oznámení vydala osp výměrem z 19. září 1923 st-li živn. list znějící na živnost »právní porada pro záležitosti daňové, poplatkové a důchodkové, jakož i pro věci trestního práva důchodkového s vyloučením sepisování podání k úřadům«.Zsp dověděvši se o tomto úředním aktu, zrušila rozhodnutím z 26. listopadu 1923 v základě § 146 odst. 4 živn. řádu tento živn. list a odepřela vzíti na vědomí jeho opověď, poněvadž opovězená činnost je v plném svém rozsahu, tedy i s omezením v příčině sepisování podání,jednatelstvím vázaným na koncesi dle dekretu dvorské kanceláře ze 16. dubna 1833 sb. z. pol. sv. 61 č. 59, a poukázala k tomu, že žádost st-le o tuto koncesi byla již pravoplatně zamítnuta.St-l podal proti tomuto rozhodnutí odvolání, v němž odvozoval, že v daném případě jedná se pouze o udílení právních porad a nikoliv o zprostředkování mezi stranami a úřady, a že taková činnost poradní je živností svobodnou, ježto se na ni nevztahuje ani dvorský dekret z r. 1833, který ji vůbec neznal, ani advokátní a notářský řád, které zajisténechtěly zadržovati nutnou specialisaci. Min. obch. nař. rozhodnutím toto odvolání zamítlo z důvodů uvedených v rozhodnutí zsp-é a podotklo, že zamýšlenou poradní činnost, i když vyloučeno jest sepisování podání na úřady a zastupování stranpřed nimi, jest považovati za veřejné jednatelství, které zahrnuje v sobě i činnost poradní směřující ku prostředkování styků stran s úřady, a nemůže tudíž býti předmětem volné živnosti.Na toto rozhodnutí podal st-l stížnost k nss-u, o níž soud uvážil takto:Na sporu jest otázka, zda činnost, kterou st-l u úřadu ohlásil, a na niž byl mu vydán živn. list z 19. září 1923, jest činností ustanovením živn. řádu podléhající anebo činností z přepisů jeho vyloučenou. Dle čl. IV. uvozovacího patentu k živn. řádu platí tento řád pro všechna po živnostensku provozovaná zaměstnání, ať se vztahují k výrobě, zpracovánínebo předělávání předmětů obchodu, ku provozování obchodů, nebo ke konání služeb a prací, pokud v následujícím článku V. nejsou stanoveny výjimky. V daném případě jde o samostatný podnik výdělečnýpozůstávající v konání určitých služeb a prací a to v udílení rad v záležitostech daňových, polatkových, důchodkových a ve věcech trestního práva důchodkového s vyloučením sepisování podání k úřadům.Dle svrchu uvedeného může jen tehdy býti uznáno, že podnik ten nepodléhá ustanovením živn. řádu, jestliže možno jej zahrnouti pod některou z výjimek uvedených ve článku V. uvedeného patentu. Žal. úřad shledává výjimku tu v bodu f) tohoto článku, dle něhož nepodléhají ustanovením živn. řádu úkony advokátů, notářů, dohodců, inženýrů ajiných osob, které jsou úřadem zvláště pro určité úkony ustanoveny a povinností zavázány. Z ustanovení toho plyne nejen to, že advokáti, notáři atd. nepotřebují k dosažení svého oprávnění opovědí nebo koncese dle živn. řádu, nýbrž i že živn. úřad nesmí vzíti na vědomí opověď neb uděliti živn. koncesi pro úkony, jež jsou vyhrazeny advokátům, notářům neb osobám, které zvlášť úřadem pro ně byly ustanoveny a povinností zavázány. Jde tedy v podstatě o to, zda udílení právních rad ve věcech daňových atd. je vyhrazeno' některé kategorii svrchu uvedených osob. V tom směru uvážil nss, že udílení právních rad mající povahu trvalé samostatné činnosti výdělečné je skutečně dle platného právního řádu vyhrazeno určitým osobám. I když nehledí se na př. k advokátům a notářům, je činnost ta zejména vyhrazena veřejným agentům ustanoveným ve smyslu dvorského dekretu z 16. dubna 1833 č. 59 sv. 61 sb. zák. pol.Tito agenti nastoupili na místo dřívějších dvorských agentů, jichž úkolem mimo jiné bylo udíleti právní rady každému, kdo se o ně uchází, věrně dle pravdy a ve shodě se zákony (§ 5 instrukce pro dvorní agenty ze 4. října 1798 otištěné na str. 3 a násl. sb. Roth sv. 5). Po zavedení instituceveř. agentů svrchu cit. dvorským dekretem z r. 1833 bylo i těmto agentům vyhrazeno udílení informací ve věcech právních a povoleno jim, aby za tím účelem zřizovali informační kanceláře (bod 6. cit. dekr.).Při udílení dotyčných oprávnění jest dle výnosu stát. min. z 28. února 1863 č. 2306/329 míti zřetel na místní potřebu, zejména na to, aby nebyli poškozeni notáři a jiní veřejní agenti. Poněvadž koncese k veř.agencii mohla býti udělena jen těm, kdož se vykázali určitým předběžným odborným vzděláním, složili předepsanou zkoušku a prokázali svoji mravní bezúhonnost, nutno veř. agenty pokládati za osoby zvlášť pro určité úkony ve smyslu lit. f) čl. V. uv. pat. ustanovené.Z uvedeného patrno, že udílení právních rad po způsobu samostatné činnosti výdělečné nemůže považováno býti za živnost ve smyslu živn. řádu a ovšem ani ne za živnost svobodnou.Bezpodstatná je námitka, že v roce 1833 agencie onoho druhu, o jakou zde se jedná, nebyly a že z důvodu toho nemůže se svrchu uvedený dekret na takovou agencii vztahovati, neboť i kdyby skutečně poradny ony vznikaly teprve později, přece nutno na ně aplikovati všeobecné a dosud platné předpisy dřívější, které postihují jakékoliv udílení porad ve věcech právních.