Č. 6037.Veřejní zaměstnanci. — Zemědělská rada: I. Úředníci zemědělské rady pro Čechy jsou úředníky zemskými. — II. Parifikace zaměstnanců samosprávných se zaměstnanci státními, nařízená § 3 zák. č. 495/1921 a § 19 zák. č. 394/1922 netýče se předpisů o služebním pořadí. — III. Podle čeho řídí se služební pořadí úředníků zemědělské rady?(Nález ze dne 8. listopadu 1926 č. 22695.)Věc: Ing. Otakar H. v Praze (adv. Dr. Arn. Straka z Prahy) proti zemědělské radě pro Čechy (odb. předn. Kar. Mandl) o služební pořadí.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: Prováděje ustanovení § 3 zák. č. 495/1921 a § 19 zák. č. 394/1922 a opíraje se o souhlas zsv-u z 19. února 1925, usnesl se ústřední sbor rady zemědělské pro Čechy, v sezení, konaném dne 23. února 1925, aby služ. poměr st-lův jakožto vrch. stav. rady zemědělské rady byl se zpětnou účinností od 1. ledna 1923 upraven a aby mu byly přiznány hodnost a plat páté hodn. třídy, třetí stupnice platové, a určeno služ. pořadí v této hodn. třídě dnem 1. ledna 1916 s dodatkem, že, pokud toto služ. pořadí se nekryje s pořadím, ve kterém byl až dosud veden v úředním seznamu zaměstnanců, není tím dosavadnímu stavu zadáno, vyjímaje ovšem změny v pořadí nastalé podle zák. č. 462/1919 nebo následkem individuelních povýšení mimo pořadí. (Dekret z 27. února 1925.)Obdobného dekretu dostalo se i ing. Janu R. s tím rozdílem, že mu bylo určeno služ. pořadí v V. hodn. třídě od 1. 1edna 1917.Již před vydáním této úpravy žádal st-l podáním z 19. prosince 1924, řízeným na ústřední sbor zeměd. rady, za určení svého pořadí, uváděje: že »v dosavadních výkazech a seznamech byl řaděn za inž. Jana R., že má však za to, že to bylo neprávem ...« Vylíčiv průběh své a R-ovy služby u Zeměd. rady, potvrdil, že ve všech dřívějších stadiích bylo jeho i inž. Jana R. jmenování současné, že dosáhl o celý rok dříve (vzhledem k svému dřívějšímu nástupnímu termínu) páté hodn. třídy, a že konečně nějakým výslovným rozhodnutím ani v dekretu ani jiným způsobem mu služ. pořadí nikdy stanoveno nebylo a žádal, aby se tak stalo nyní a to tím způsobem, aby mu přiznáno bylo pořadí před inž. Janem R.Ústřední sbor zeměd. rady učinil v sezení dne 23. února 1925 v příčině vzájemného pořadí zaměstnanců ústředního sboru toto usnesení: Pokud služ. pořadí určené zaměstnancům při provádění ustanovení § 3 zák. č. 495/1921 a § 19 zák. č. 394/1922 nekryje se s pořadím, ve kterém ten který zaměstnanec veden jest až dosud v úředním seznamu zaměstnanců, není tím dosavadnímu stavu zadáno, vyjímaje ovšem změny v pořadí nastalé podle zák. č. 462/1919 nebo následkem individuelních povýšení mimo pořadí; předsednictvo se zmocňuje k individuelnímu provedení tohoto usnesení. Provádějíc toto usnesení, nevyhovělo předsednictvo, slyševši komisi pro osobní věci úřednictva technického, žádosti, aby st-li bylo přiznáno služ. pořadí před vrch. stav. radou inž. Janem R., jelikož v úředním seznamu zaměstnanců jest veden za jmenovaným úředníkem a v tomto pořadí nenastala změna ani podle zák. č. 462/1919, ani individuelním povýšením mimo pořadí.«Stížnost naříká usnesení ústředního sboru zeměd. rady z 23. února 1925, intimované st-li dekretem z 27. února 1925, a dále výnos předsednictva zeměd. rady z 23. dubna 1925 pro vadnost a nezákonnost.O stížnosti uvážil nss toto: — — —Stížnost namítá především, že stanovení pořadí, jak bylo provedeno nař. rozhodnutími, jest v rozporu se zákony z 21. prosince 1921 č. 495 a z 20. prosince 1922 č. 394 Sb., jež vztáhly na úředníky zemské také předpis § 37 služ. pragmatiky stát. zaměstnanců z r. 1914 o určení služ. pořadí, a hledí dovoditi, že dle zásad vyslovených v tomto předpisu přísluší st-li nárok na pořadí před inženýrem R.Tu třeba uvážiti:Podle zák. z 20. března 1891 č. 20 z. z. česk. jest Zemědělská rada pro Čechy ústavem zemským (§ 1). Jak ústřední sbor tak i oba odbory mají vlastní kancelář, jmenují její úředníky a vykonávají nad nimi moc disciplinární. Kanceláře ty jsou podřízeny předsedovi zeměd. rady, resp. předsedovi odboru (§§ 17 a 21). Náklad správní zapraví se z prostředků zemských a systemisace míst úřednických náleží sněmu (§ 37). Dle těchto předpisů jsou tedy úředníci Zeměd. rady úředníky země, jsou placeni z prostředků země a jejich místa byla systemisována sněmem zemským. Jest proto přisvědčiti názoru stížnosti, že se st-le jakožto úředníka technické kanceláře Zeměd. rady týkají předpisy § 3 zák. č. 495/1921 a § 19 zák. č. 394/1922.Shora uvedená námitka stížnosti jest vybudována na základní myšlénce, že těmito právě cit. předpisy nastala úplná parifikace těchto zaměstnanců samosprávných korporací s obdobnými zaměstnanci státními a že tudíž právní poměry jejich třeba posuzovati dle norem platných pro státní zaměstnance a to především dle služ. pragmatiky č. 15 ř. z. z r. 1914. Stížnost dospívá k závěru, že sluší právní postavení st-lovo upraviti dle normy posléze uvedené i co do otázky služ. pořadí. Stížnost se mýlí.. Z citovaných předpisů nelze vyvoditi ničeho více, než-li že služ. požitky a právní nároky zaměstnanců tam uvedených autonomních korporací jest uvésti k 1. lednu 1922, resp. 1923 na míru práv a požitků obdobých zaměstnanců státních, což znamená jedině, že normy ty nařizují redukci právních nároků zaměstnanců autonomních na míru práv a nároků zaměstnanců státních, ponechávajíce jinak v platnosti normy pro zaměstnance autonomní dosud platné a neomezují ani do budoucna právo autonomních korporací upravovati samostatně právní postavení svých zaměstnanců v mezích shora vytčených. Tím padá shora vylíčené stanovisko stížnosti a závěr z něho čerpaný, že pro posouzení služ. pořadí st-lova jsou směrodatnými toliko předpisy služ. pragmatiky stát. zaměstnanců a to § 37.Ani obdoby tohoto § 37 nemůže se stížnost dovolávati, ježto obdoba jest vyloučena tam, kde dotyčný právní poměr jest normativně regulován. A tomu je tak v daném případě, jak dále bude vyloženo. Za tohoto stavu netřeba se více zabývati dalšími vývody stížnosti, opírajícími se o tento nesprávný závěr.Zeměd. rada jakožto korporace autonomní, nejsouc vázána ani předpisem § 37 služ. pragm. ani jinou normou k tomu, aby vůbec upravila služ. pořadí svých zaměstnanců, respektive aby je upravila dle určitých zásad, má nepochybně na vůli, zda a jak otázku tu upraví. Po této stránce jest usnesení ústř. sboru Zeměd. rady z 23. února 1925 první normativní úpravou a sice toho obsahu, že pro služ. pořadí úředníků Zeměd. rady jest rozhodným ono pořadí, v němž ten který zaměstnanec jest veden v úředním seznamu zaměstnanců Zeměd. rady.Že existuje takovýto úřední seznam a že v něm jest veden st-l za ing. Janem R., st-l sám připouští. — — — —Stížnost míní však, že seznam takový, jenž nebyl st-li nikdy intimován, takže nemohl jím býti naříkán, nemůže míti účinku pravotvorného.K tomu třeba poznamenati, že dle hořeních úvah přísluší žal. úřadu právo, aby při stanovení zásad pro služ. pořadí svých zaměstnanců postupoval dle volné své úvahy a to právě proto, že v tom směru nebyl nijak omezen ani nějakou normou, ani nějakou dřívější pravoplatnou a závaznou úpravou; mohl tedy i zmíněný úřední seznam bez ohledu na jeho provenienci a právní povahu položiti za podklad pro úpravu služ. pořadí zaměstnanců a není proto nezákonností, když tak učinil. — —Nss ani neshledal, že postup žal. úřadu trpí podstatnými vadami. V tom směru vytýká stížnost, že nař. výnos ze 27. února 1925 obsahuje v sobě odpor, jímž prý je stižen i výnos ze dne 23. dubna 1925, který není než parafrasí výnosu prvého, ježto přiznává st-li pořadí v V. hodn. třídě dnem 1. ledna 1916, kdežto obdobný výnos přiznává ing. J. R-ovi pořadí v téže hodn. třídě dnem 1. ledna 1917, tedy pořadí pozdější. Dle konečného odstavce výnosu rozhoduje však pořadí dle úředního seznamu, tedy ing. R. řadí před st-lem. Tato dvě ustanovení nelze dle náhledu stížnosti uvésti v soulad.Určení pořadí od určitého dne nemá ovšem smyslu tam, kde den tento neurčuje zároveň vzájemné pořadí zaměstnanců. V takovémto případě jest uvedené datum pro určení vzájemného pořadí bez významu. Tak tomu jest i v daném případe, kde nař. výnosy samy tomuto datu odnímají rozhodující význam pro vzájemné pořadí jinak určené, klausulí: »Pokud služ. pořadí shora uvedené (t. j. od 1. ledna 1916) nekryje se s pořadím, ve kterém Jste veden až dosud v úředním seznamu zaměstnanců, není tím dosavadnímu stavu zadáno.« Nelze proto mluviti o vnitřním rozporu nař. rozh., jenž by je činil nesrozumitelnými a tudíž podstatně vadnými, ježto zmíněný dodatek nenechává vzejíti pochybnosti o pravém smyslu rozhodnutí, t. j. o tom, že nikoli uvedené datum, nýbrž řazení v úředním seznamu určuje vzájemné pořadí.Tím padá i námitka nezákonnosti nař. rozhodnutí, vybudovaná na názoru, že pořadí určené st-li dnem 1. ledna 1916 a ing. R-ovi dnem 1. ledna 1917 má pro stanovení vzájemného pořadí rozhodný význam.