Č. 5740.Školství. — Administrativní řízení: I. * Předpis § 2 zák. z 12. května 1896 č. 101 ř. z. o podacím místě pro rekursy do rozhodnutí politických úřadů platí též pro rekursy vysokoškolských profesorů, podávané do rozhodnutí zsp-é v požitkových věcech těchto profesorů. — II. O tak zvané služební cestě ve styku vysokoškolských profesorů s nadřízenými úřady. (Nález z 5. června 1926 č. 11.820.)Věc: Dr. Robert Z. v Praze (adv. Dr. Josef Maas z Prahy) proti ministerstvu školství a národní osvěty (odb. r. Dr. Frt. Havelka) o odmítnutí rekursu.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: Zsp v Praze započetla rozhodnutím ze 4. listopadu 1920 st-li pět válečných půlletí a přiznala mu osobní přídavek ročně 2100 K.Rozhodnutím z 5. dubna 1923 vyslovila se však zsp, že st-li přídavek ten nepřísluší, poněvadž dne 1. října 1918 nebyl ve smyslu ustanovení § 9 vl. nař. ze 14. května 1920 č. 349 Sb. v nejvyšším tehdejším stupni platovém. Zároveň vyslovila zsp, že příplatek takto vzniklý za dobu od 1. září 1919 do konce února 1921 per 31 50 K bude srážen v měsíčníchsplátkách do konce roku 1923. Rozhodnutí bylo opatřeno právním poučením, že lze se z něho odvolati do 4 neděl, počínaje dnem po doručení následujícím k min. škol., a že odvolání bylo by podati u zsp-é.Rozhodnutí to bylo st-li doručeno cestou děkanství práv. fakulty něm. university v Praze dne 3. května 1923. Dne 29. května 1923 podal st-l rekurs, svědčící min. škol., který byl presentován dne 30. května 1923 na děkanství něm. práv. fakulty, došel podle presentáta dne 1. června 1923 k min. škol., které jej zaslalo výnosem ze 4. června J1923 zsp-é, kamž došel dle presentáta dne 12. června 1923. Žal. úřad odmítl rekurs nař. rozhodnutím jako opožděný, poněvadž třeba že zsp poučila st-le, že odvolání jest u ní podati, st-l podal odvolání přímo u min. a odvolání byvši postoupeno zsp-é jakožto příslušnému v I. instanci rozhodnuvšímu úřadu, došlo jí opožděně.Stížnost nepopírajíc správnost dat shora uvedených tvrdí nezákonnost nař. rozhodnutí v podstatě z toho důvodu, že prý 1. st-l podal rekurs včas u svého nadřízeného úřadu u děkanství práv. fakulty, 2. že pro profesory vysokých škol jest podle § 27 služ. pragmatiky úřednické a podle § 28 služ. pragmatiky profesorské jakož i podle min. nař.z 24. února 1849 č. 28 ř. z. (míněn jest patrně výnos z 24. listopadu 1849 č. 38 ř. z.) předepsána služební cesta, takže je tu právě zvláštnípředpis o podacím místu ve smyslu § 2 zák. č. 101 ř. z. z r. 1896, 3. že i kdyby toho nebylo, platí podání u služ. úřadu jako podání na poštu ve smyslu § 1 odst. 3 cit. zák., 4. že rekurs došel včas na min., tedy na úřad, který měl o něm rozhodovati a 5. že st-l nemůže býti stížen následky toho, že akademické úřady dopravily jeho rekurs na eventuelně nesprávné místo podací.Nss neshledal stížnost důvodnou z těchto úvah:Stížnost nepopírá, že rozhodnutí, proti kterému st-lův rekurs směřoval, bylo rozhodnutím zsp-é. Je-li tomu tak, pak platí na přítomný případ předpisy zák. z 12. května 1896 č. 101 ř. z. Dle tohoto zákonapodléhalo tedy rozhodnutí zsp-é rekursu na min. škol., který podle § 1 odst. 1 cit. zák. měl býti podán ve lhůtě čtyř neděl, počítaje odedne následujícího po dnu doručení. Co do místa podacího, stanoví pak § 2 cit. zák., že »rekursy jest — pokud stávající zákony neustanovují výslovně jinak, podávati u úřadu, který v prvé stolici rozhodl.« Dle toho měl tedy rekurs v daném případě býti podán u zsp-é, leč by tu měla místa výhrada právě zmíněná.St-l spatřuje takovýto zvláštní zákonný předpis v ustanoveních uvedených shora sub 2. Avšak neprávem. I kdyby se totiž připustilo, že lze předpis § 27 služ. pragm. úřednické a § 28 služ. pragmatiky profesorské o tak zvané služební cestě aplikovati též na případy formálníchopravných prostředků proti rozhodnutím příslušného úřadu, nelze přehlédnouti, že profesoři vys. škol předpisům služ. pragmatiky ani úřednické ani profesorské nepodléhají a že ani analogicky nebylo by lze vztahovati předpisy § 27 resp. 28 služ. pragm. na přítomný případ, poněvadž by tu šlo o rozšiřování výjimky ze zásady § 2 zák. č. 101/1896, což cestou analogie není přípustno.Pokud pak se stížnost dovolává min. výn. z 24. listopadu 1849 č. 38 ř. z., tedy— nehledě ani k tomu, že tu nejde o »zákon«, nýbrž jen o min.výnos mající patrně jenom povahu instrukcionelní, — upravuje se výnosem tím jen úřední styk akademických úřadů s min. a se chefem zsp-é a nejsou tedy ustanovení výnosu toho »výslovným ustanovením zákona«, o jakém mluví § 2 odst. 2 zákona č. 101/1896.Je tedy bezdůvodná námitka ad 2. a bylo podacím místem pro rekurs v daném případě zsp.Pak ovšem bylo lze rekurs st-lův pokládati za včas podaný jen tehdy, kdyby ve lhůtě rekursní byl k zsp-é došel anebo kdyby v téže lhůtě byl s určením pro zsp-ou býval odevzdán poštovní dopravě (§ 1 odst. 3 zák. č. 101/1896). Ani jedno ani druhé se nestalo.Dovolává-li se stížnost toho, že podání rekursu u nadřízeného akademického úřadu se rovná podání na poštu, nelze jí ovšem dáti za pravdu, poněvadž předpis § 1 odst. 3 zák. č. 101/1896 je zřejmě výjimečným a nemůže tedy býti rozšiřován analogicky na případy dopravy jiné. Je tedy bezdůvodná též námitka uvedená shora sub 3.Stejně jsou bezdůvodný námitky uvedené shora sub 1. a sub 4., poněvadž rozhoduje podle zákona podání na příslušném místě podacím, a poněvadž zákon jasně rozlišuje mezi úřadem rekursním t. j. úřadem, k němuž si lze stěžovati a úřadem podacím, t. j. úřadem, u něhož rekurs jest podati.Zachování kogentních předpisů zákona č. 101/1896 jest věcí rekurenta; nešetření předpisů těch jde k jeho tíži a je zcela lhostejno, zdaopožděné dojití rekursu na příslušné místo podací bylo způsobeno přímou vinou nebo nedbalostí rekurenta anebo po př. okolnostmi jinými. Není proto důvodná ani námitka ad 5.Z těchto úvah dospěl nss k zamítnutí stížnosti.