Č. 6645.Církevní věci.— Administrativní řízení (Slovensko): Ve sporu o kompetenci správních úřadů (resp. soudů) k rozhodování sporných záležitostí v životě náboženských obcí židovských jde instanční pořad až k ministerstvu školství.(Nález ze dne 15. června 1927 č. 13000.)Věc: Armin R. v O. proti župnímu úřadu v Nitře o služební poměr.Výrok: Nař. rozhodnutí zrušuje se pro vady řízení.Důvody: Podáním z 10. února 1925 zažádal st-l, okresní rabín v O., u okr. úřadu v Prievidzi, aby uznal židovskou náboženskou obec v P. za povinnou, by st-li vyplatila plat, zastavený od 1. října 1923. Okresní úřad v Prievidzi rozhodnutím ze 14. září 1925 na základě pravomoci, založené nařízením býv. min. kultu č. 97929/04 (sbírka nařízení 1904 str. 1594) zamítl žalobu st-lovu proti náboženské obci židovské v P. o vyplacení platu a ustálení smluvního poměru a odkázal st-le na soukromoprávní cestu. Žal. úřad nař. rozhodnutím zamítl odvolání st-lovo jako neodůvodněné a schválil rozhodnutí okr. úřadu. K tomu bylo připojeno poučení, že proti rozhodnutí tomu není dalšího odvolání.O stížnosti, vytýkající, že správní úřady k. rozhodování sporného případu příslušnými byly, uvážil nss takto:Než se nss může pustiti do zkoumání otázky, zda přítomný spor mezi náboženskou obcí a st-lem patří do kompetence úřadů správních anebo do kompetence řádných soudů (zák. čl. I : 1911), musí nss zkoumati především, zda je v daném případě splněn předpoklad jeho vlastní příslušnosti ve smyslu § 5 zák. o ss, zda totiž adm. pořad instanční byl vyčerpán.Okr. úřad dovolal se ve svém rozhodnutí, schváleném úřadem žal. co do své kompetence min. nař. z 23. listopadu 1904 č. 97929. R. T. 1904 č. 208 a prohlásil se pak za nepříslušného k meritornímu rozhodování sporu.Podle cit. min. nař., které mělo podle svého úvodu za účel uvésti kompetenční předpisy min. nař. z 21. června 1888 č. 1191 prez., Rend. Tára 1888 č. 114 v soulad s § 1 zák. čl. XX : 1901, rozhodují se sporné záležitosti židů v životě náboženských obcí, patřící k adm. řízení, když se strany nechtějí podrobiti zvoleným soudům (smírčím) ..., v prvé stolici úřady služnovskými a v druhé stolici adm. výbory, avšak se zachováním apelace, resp. revisionální žádosti k min. vyuč. Působnost hlavního služného a adm. výboru přešla od 1. ledna 1923 podle zák. č. 126/1920 a vl. nař. č. 310/1922 na nové okresní a župní úřady. Cit. nařízení č. 97929/1904 nezaložilo tedy sice konkrétní příslušnost úřadů právě uvedených k meritornímu rozhodování určitých sporů (a contrario příslušnosti řádných soudů), vyslovilo však, že, pokud adm. úřady rozhodují, má se tak státi ve třech instancích (okr. úřad, župní úřad, ministerstvo).V přítomném případě nerozhodovaly okr. a župní úřad o meritu věci, nýbrž jenom o kompetenci k rozhodování a prohlásily sebe za nepříslušné v meritu; základ pro toto rozhodování svoje shledaly úřady ty však právě a výslovně v cit. nař. č. 97929/1904, takže jde v daném případě přec jenom o rozhodování podle tohoto nař. Pak nutno však shledati, že i v daném případě platí k rozhodování otázky kompetence instanční postup stanovený cit. nařízením, který — jak uvedeno — jde až k ministerstvu. Žal. úřad však připojil svému rozhodnutí právní poučení, že proti němu není dalšího odvolání; při tom neuvedl předpis, o který tento svůj výrok opírá. Pokud snad žal. úřad má za to, že proti jeho rozhodnutí není dalšího odvolání podle § 2 odst. 1 zák. čl. XX : 1901, poněvadž nař. rozhodnutí souhlasí s rozhodnutím prvé stolice, nebylo by lze stanovisko takové uznati správným, neboť podle § 12 zák. čl. XX : 1901 neplatí § 2 zák. toho v oněch věcech, které náležejí před správní soud; na základě zák. č. 2/1918 lze se však i v přítomné věci dovolati kognice nss-u; omezení instančního postupu podle § 2 odst. 1. zák. čl. XX : 1901 na přítomný spor tedy neplatí (srovnej nál. Boh. 3261/24 adm.); naopak platí i při souhlasných rozhodnutích prvé a druhé stolice instanční postup uvedený v min. nař. č. 97929/1904, který — jak shora uvedeno — připouští apelaci i revisionální žádosti (§ 2, resp. 3 zák. čl. XX : 1904) k ministerstvu.Podle toho nebyl tedy v daném případě adm. pořad instanční vyčerpán a nemůže se nss podle § 5 svého zák. stížností zabývati. Poněvadž však podání stížnosti na nss na místo odvolání k min. bylo způsobeno shora uvedeným nesprávným právním poučením, připojeným k nař. rozhodnutí, musil nss v tomto nesprávném poučení shledati podstatnou vadu řízení podle § 6 odst. 2 zák. o ss.