Č. 5309.Ústavní práva politická. — Popisní věci: I. Předpis vl. nař. č. 324/1921 o vnější úpravě místních tabulek neodporuje zákonu. — II. Předpis ten není nařízením policejním. — III. O písmu místních tabulek — věta jako při Boh. 5308 adm.(Nález ze dne 22. ledna 1926 č. 21834/1925).Prejudikatura: Boh. 5308 adm.Věc: Obec: H. (adv. Dr. R. Traub z Č. Brodu) proti ministerstvu vnitra (rada pol. správy Dr. Ant. Šorf) o místní tabulky.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: Výměrem z 12. června 1922 vyzvala osp obec H., aby místní tabulky, které proti předpisům vl. nař. č. 324/1921 v německém textu zhotoveny jsou frakturou, upravila přesně dle tohoto nařízení. Rekurs podaný do tohoto výměru obcí byl v cestě instanční nař. rozhodnutím zamítnut z důvodu, že podle čl. 7 cit. nař. vnější úprava místních tabulek musí přesně odpovídati vzoru, k nařízení tomu připojenému, použití fraktury pak se vzorem tím je ve zřejmém rozporu.Stížnost podanou do tohoto rozhodnutí neshledal nss důvodnou.Stížnost nevytýká, že by nař. rozhodnutí odporovalo vl. nař. č. 324/ 1921, nýbrž napadá je přímo v této jeho právní basi namítajíc, že vl. nař. č. 324/1921 samo odporuje zákonu a je proto neplatno. Bylo se tudíž soudu omeziti jen na zkoumání platnosti tohoto nařízení.§ 55 úst. listiny stanoví, že nařízení vydávati lze jen ku provedení určitého zákona a v jeho mezích. Zákon ze 14. dubna 1920 č. 266 Sb. v § 11 výslovně zmocnil vládu, aby vnější úpravu místních tabulek určila nařízením, aniž by jí dal nějaké bližší směrnice o způsobu této úpravy. Že úprava písma místních tabulek spadá pod pojem »vnější úpravy«, bylo dovoděno v nálezu Boh. 5308 adm.">Boh. 5308 adm. a není stížností popíráno. Stížnost vytýká, že cit. nařízení je neplatné, protože úprava jím provedená sleduje jiné účely, než kterými nesen je zákon č. 266/1920. Dlužno ovšem přiznati, že nařízení drží se po rozumu § 55 úst. listiny »v mezích zákona« jenom tehdy, když nejen nevybočuje z rámce zákonem mu formálně vytčeného, nýbrž i uvnitř tohoto rámce upravuje materii jenom v tom způsobu, jak toho účel a tendence zákona prováděného vyžadují. Nss nemohl však shledati, že by vl. nař. č. 324/1921, pokud stanovilo obligatornč používání latinského písma na místních tabulkách, šlo přes hranice diktované účelem zákona č. 266/1920. Instituce místních tabulek není myšlena jako zařízení sloužící toliko potřebám místního obyvatelstva. Intencí předpisu § 11 zákona č. 266/1920 bylo, aby v zájmu snadné orientace všeho obyvatelstva bylo v celém státním území upraveno označování obcí a osad pomocí úředních tabulek způsobem právně i technicky jednotným s vyloučením všelikého označování prostředky jinými nebo jiným způsobem (§ 21). Této snaze po jednotnosti všelikého označování obcí a osad zajisté plně odpovídá předpis vl. nař. č. 324/1921, že označení má se díti jednotně také co do způsobu a tvaru písma na tabulkách užívaného tak, jak v příloze nařízení vyznačeno. Nelze tedy říci, že by tento předpis šel mimo účel sledovaný §em 11 zák. č. 266/1920. Je-li způsob označování nařízením stanovený jedině vhodným, či bylo-li by možno účelu zákonem sledovaného dosíci také jinou úpravou, není arciť již otázkou zákonitosti sporného předpisu a nemůže proto vzhledem k ustanovení § 102 úst. listiny, dle něhož jest soudu zkoumati toliko platnost, t. j. zákonitost nařízení, nss-em býti zkoumáno. Námitka stížnosti, že vl. nař. č. 324/1921 odporuje § 55 úst. listiny, je tedy bezdůvodná.Další námitka stížnosti opírá se o zásadu úměrnosti' policejních nařízení a dovozuje neplatnost sporného předpisu vl. nař. č. 324/1921 z důvodu, že omezuje volnost obcí v používání písma při místních tabulkách více, nežli je třeba k zjednání stavu policejně přiměřeného, resp. více nežli je v zájmu veřejném nezbytně zapotřebí. Avšak tato námitka jest již proto bezdůvodná, poněvadž sporný předpis vl. nař. 324/21 nelze kvalifikovati jako nařízení policejní. Obsahem jeho není omezení přirozené volnosti jednání jednotlivců, nesměřuje k tomu, zachovati nějaký právní stav a chrániti jej před nebezpečím a škodami mu hrozícími, nýbrž zřizuje a upravuje určité veřejné zařízení k obecnému prospěchu, a ukládá za tím účelem obcím jako nositelům veřejné správy positivní povinnosti, aby toto zařízení provedly a hradily náklad s ním spojený. Pro obsah a rozsah těchto povinností nejsou proto směrodatná hlediska platná pro úpravu povinností policejních, nýbrž toliko úvahy účelnosti, založené na účelu a intenci zákona č. 266/1920.Posléze stížnost namítá, že vl. nař. 324/1921, ukládajíc obligatorně užívati písma latinského, je v rozporu se zákonnými předpisy, zaručujícími německé menšině národní ochranu její národnosti a řeči, a směřuje k násilnému odnárodnění jejímu. Ani tuto námitku neshledal nss důvodnou. — — — — 1Jako v nál. Boh. 5308. adm., posl. odst.)