Č. 11719.Pojištění nemocenské, invalidní a starobní: I. * Revise mezd podle § 15 zák. č. 221/1924 Sb. jest činem, přerušujícím promlčení podle § 177 cit. zák., je-li v kausální souvislosti s předpisem pojistného, o jehož promlčení jde. — II. Je přípustná dohoda mezi zaměstnavatelem a nemoc, pojišťovnou o kolektivním předpisu pojistného?(Nález ze dne 5. února 1935 č. 11.205/35.)Věc: Václav J. Cz. v L. proti zemskému úřadu v Brně o dodatečný předpis pojistného. Výrok: Nař. rozhodnutí se zrušuje pro nezákonnost.Důvody: Okr. nemocenská pojišťovna v Mikulově předepsala Václavu J. Cz. v L., dnešnímu st-li, výměry ze 4. listopadu 1931 dodatečně nemocenské, invalidní a starobní pojistné za jeho zaměstnance za léta 1928, 1929 a 1930. Platební výměry tyto byly v instančním pořadí posléze nař. rozhodnutím potvrzeny z těchto důvodů: »St-l číselnou správnost předpisu nepopírá, nýbrž namítá jednak promlčení, jednak tvrdí, že předpis měl se státi způsobem kolektivním, jak to měl s okr. nemoc, pojišťovnou v M. ujednáno. Pokud jde o první námitku, je na sporu pouze otázka, zda revisi mzdových záznamů možno považovati za čin, kterým se podle ustanovení § 177 poj. zák. promlčení přerušuje. Odvolatel tvrdí, že revise mzdových záznamů má jen za účel zkoumati, zda mzdové záznamy jsou vedeny pořádně. Tento názor nemá však opory v zák. Podle § 177 poj. zákona přerušuje se promlčení činem, jenž má za účel vyměřiti pojistné nebo je vymáhati, dozvěděla-li se o tom povinná osoba. Provedení mzdové revise jest však činem, který má za účel vyměřiti pojistné, i když při tom nemoc, pojišťovna zkoumá, zda mzdové záznamy jsou řádně vedeny. Vzhledem k tomu sluší míti za to, že provedením revise mzdových záznamů v roce 1928 a 1931 bylo promlčení přerušeno. Pokud jde o další námitku, jest zdůrazniti, že podle konstantní judikatury nss-u je pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří pojištěním individuelním, nikoliv pojištěním podniku. Proto předpisují se příspěvky individuelně za každého zaměstnance a zaměstnavatel nemá »nároku na kolektivní předpis pojistného«.Stížnost na nss spatřuje nezákonnost v názoru žal. úřadu, že revise v podniku st-lově přerušovala promlčení nároku pojišťovny na vyměření pojistného, neboť prý podle §§ 176 a 177 zák. č. 221/1924 Sb. se přerušuje běh promlčení jen takovými kroky, které sledují účel vyměření a vymáhání pojistného. Revise však podle názoru st-lova sledují jen účel přezkoumávati vedení knih podniku co do jejich správnosti, nespadají tedy pod ustanovení § 177 cit. zák.Nss neshledal námitku tuto důvodnou.Podle § 176 zák. č. 221/1924 Sb. právo pojišťovny vyměřiti pojistné promlčuje se ve třech letech ode dne splatnosti (§ 163). Podle § 177 téhož zák. pak se promlčení přerušuje činem, jenž má za účel vyměřiti pojistné nebo vymáhati je, dověděla-li se o tomto činu povinná osoba.Jaký účel mají revise, jež vykonávají pojišťovny u zaměstnavatelů osob pojištěním povinných, podává se z předpisů §§ 14—16 cit. zák. ve znění zák. č. 184/1928 Sb. V § 14 ukládá se zaměstnavateli povinnost vésti záznamy, kterých je třeba, aby byly vyšetřeny požitky jednotlivých pojištěnců a uschovávati je aspoň po dobu tří let. V § 15 pak přiznává se pojišťovacím ústavům právo nahlížeti svými oprávněnými zmocněnci do mzdových záznamů, pomocných zápisů a dokladů zaměstnavatelových, které se vztahují k přihláškám a odhláškám zaměstnanců, jakož i do úředních povolení stavebních (plánů a pod.) u příslušných stavebních úřadů, a činiti si výpisy o skutečnostech, rozhodných pro pojištění. Pro případ, že zaměstnavatel zúmyslně nebo z hrubé nedbalosti nevyhoví povinnosti uložené mu v § 14, nebo že plní ji jenom nedostatečně, takže mzda nemůže býti zjištěna, nebo že odepře zaměstnavatel předložití záznamy zmocněncům pojišťovacích ústavů, stanoví zákon v § 16 tu sankci, že pojišťovna je oprávněna předepsati z úřední moci pojistné podle dat dřívějších příspěvkových období nebo na základě jiného vyšetření.Z ustanovení těchto plyne, že právo nahlížeti do mzdových záznamů atd. má za účel opatřiti pojišťovně podklad pro případné vyměření pojistného a nikoliv, jak st-l za to má, zjistiti jen správnost vedení těchto záznamů. Ale pak jest takové nahlížení a vypisování ze záznamů (revise) činem směřujícím k případnému vyměření pojistného. Bylo-li na základě takové revise pojistné předepsáno, jest pak revise činem přerušujícím promlčení, je-li ovšem v příčinné souvislosti s předpisem pojistného, o jehož promlčení jde. Že by v daném případě nebylo takové souvislosti mezi revisí, provedenou v roce 1928 a předpisem pojistného za rok 1928, st-l netvrdí a bylo proto námitku promlčení pojistného za rok 1928 zamítnouti pro bezdůvodnost.Dále shledává stížnost nezákonným názor žal. úřadu, že je přípustné pouze individuelní vyměření pojistného; po názoru st-lově jest ustanovení o individuelním vyměření pojistného povahy dispositivní, může tedy úmluvou býti vyloučeno. Taková úmluva prý se tu vskutku stala a mělo se proto vyměření pojistného státi kolektivně. Stížnost pak spatřuje vadu řízení v tom, že nebylo zjištěno, že se taková úmluva stala. O této námitce uvážil nss toto:Je pravda, že pojištění pro případ nemoci, invalidity a stáří je podle stálé judikatury nss-u pojištěním individuelním a nikoliv podnikovým, avšak tím ještě není řečeno, že by nebyla přípustná dohoda mezi pojišťovnou a zaměstnavatelem o podkladech vyměření pojistného. Jeť pojišťovna podle § 23 zák. č. 221/1924 ve znění zák. č. 184/1928 Sb. právnickou osobou, schopnou nabývati práv a zavazovati se a nelze jí proto upírati právo činiti se zaměstnavateli ujednání. Nss pak vyslovil v nál. Boh. A 10.204/32 všeobecně právní názor, že v oboru práva veřejného, pokud to připouštějí veřejné zájmy a nebrání tomu imperativní předpis zákonný, lze sporné otázky řešiti dohodou zúčastněných stran, zejména pak, že i v oboru sociálního pojištění nebrání zákon dohodě o skutkových předpokladech pro předpis pojistného a tedy i o výši jeho. Na tomto právním názoru trvá nss i v tomto případě.V daném případě tvrdil st-l v řízení správním, že se mezi ním a pojišťovnou stala dohoda o kolektivním předpisu pojistného na podkladě vyplacené úhrnné mzdy. Bylo proto věcí žal. úřadu, aby zjistil, zda tvrzení to odpovídá skutečnosti, v kladném případě pak, aby posoudil, zda dohoda ta se zřetelem k tomu, co bylo shora řečeno, je přípustná.Žal. úřad se však námitkou touto v nař. rozhodnutí vůbec nezabýval a tím způsobil podstatnou vadu řízení. Poněvadž se však tak stalo v důsledku nesprávného právního názoru, že dohoda o předpisu pojistného na podkladě vyplacené úhrnné mzdy vůbec je nepřípustná, bylo nař. rozhodnutí zrušiti podle § 7 zák. o ss.Pokud pak jde konečně o námitku vadnosti řízení, kterou spatřuje stížnost v tom, že žal. úřad nepřihlédl k tvrzení st-lovu o nesprávnosti individuelního předpisu pojistného a s ní souvislou námitku, že průkazní břemeno správnosti tohoto předpisu náleží pojišťovně, není výrok v nař. rozhodnutí, že st-l číselnou správnost předpisu nepopírá, v souhlase s obsahem spisů, zejména s obsahem podaného odporu i odvolání. Bude proto na žal. úřadě, aby se námitkami těmito věcně zabýval, dospěje-li k názoru, že jedině individuelní předpis pojistného odpovídá zákonu.