Č. 12948.Samospráva obecní: Poplatník je legitimován napadnouti odvoláním rozhodnutí dozorčího úřadu, kterým bylo rozpočtové usnesení obecního zastupitelstva změněno k odvolání jiných poplatníků.(Nález ze 17. června 1937 č. 13305/37.)Prejudikatura: Boh. A 4054/24, 5428/26, 6339/37.Věc: Tomáš K., Václav K., Jan K. a Petr B. ve Svrčovci proti rozh. zem. výboru v Praze z 22. srpna 1934 o legitimaci ke stížnosti proti usnesení o obecním rozpočtu.Výrok: Stížnost se zamítá pro bezdůvodnost.Důvody: K odvolání dnešních st-lů jako poplatníků v obci Srčovci okr. výbor v Klatovech výměrem z 13. dubna 1934 změnil usnesení obec. zastupitelstva ve Svrčovci z 2. února 1934 o obec. rozpočtu na r. 1934 v ten smysl, že do rozpočtu toho jako další položku výdajovou vložil 100 Kč na udržování, čištění a náboženské úkony v obecní kapli sv. Anny ve Svrčovci.K odvolání jiných poplatníků — zúčastněných Jana Ch. a spol. — žal. zem. výbor nař. rozhodnutím zrušil výměr okr. výboru a odvolání dnešních st-lů proti rozpočtovému usnesení obec. zastupitelstva zamítl jako neodůvodněné.Stížnost k tomuto soudu podaná vytýká rozhodnutí tomu v prvé řadě nezákonnost, kterou spatřuje v tom, že žal. úřad přiznal Janu Ch. a spol. legitimaci k odvolání z výměru okr. výboru. Tuto námitku opírá o právní názor, že poplatník není legitimován napadati odvoláním rozhodnutí dozorčího úřadu, kterým bylo rozpočtové usnesení obec. zastupitelstva k odvolání jiných poplatníků změněno, a tento názor dovozuje z toho, že v § 7 odst. 5 obec. fin. nov. č. 329/1921 Sb. je právo rozhodnutí takové napadati odvoláním přiznáno pouze obci a nikoli také poplatníkům. Názor ten je mylný. Stačí tu poukázati na opačný názor, jejž nss vyslovil již v nálezu Boh. A 4054/1924, kde proti rozpočtu doplněnému dozorčím úřadem přiznal poplatníkům postavení procesní strany. Při názoru tom setrval soud i v daném případě a odkazuje podle § 44 jedn. řádu na odůvodnění v náiezu tom obsažené. K tomu jen poznamenává, že sice v případě, v cit. nálezu řešeném, rozhodoval nadřízený úřad jako úřad ryze dozorčí, kdežto v daném případě jako úřad odvolací, leč rozdíl ten pro řešení sporné otázky nemá právního významu.Ve věci samé zrušil žal. úřad nejprve výrok okr. výboru, pokud jím položka st-li reklamovaná byla do obec. rozpočtu přímo vložena. Vycházel tu z názoru, že by tak okr. výbor směl učiniti jen po provedení připomínkového řízení, a to ještě jen, kdyby šlo o veřejné plnění obci po zákonu příslušející nebo o nějaký peněžní plat, zakládající se na vykonatelném titulu. Proti tomuto právnímu názoru, který jest ostatně ve shodě se stálou judikaturou tohoto soudu (viz na př. Boh. A 5428/26, 6339/27 a j.), stížnost žádných námitek neformuluje, vytýká pouze jako vadu řízení, že si zem. úřad aspoň prejudiciálně neřešil otázku, zda obec skutečně patronem obecní kaple jest a jaké závazky ji z tohoto titulu stihají. Při kladném zodpovědění této otázky by se prý bylo objevilo, že běží o plat zakládající se na vykonatelném titulu neb o zákonnou povinnost obce. Námitka tato je bezdůvodná.Otázka, zda obec stihá po zákonu nějaká veřejná povinnost či nic, nedá se vůbec zjišťovati nějakým úředním šetřením, ta musí vyplývati přímo ze zákona. S předpokladem vykonatelného titulu je pak požadavek nějakého šetření v rozporu, neboť pravoplatnost předpokládá právě, že celeé řízení a tedy i šetření o sporné otázce bylo již definitivně ukončeno.Dospěv ke zrušení rozhodnutí okr. výboru, žal. úřad se zabýval odvoláním, jež dnešní st-lé podali proti usnesení obec. zastupitelstva, a třebas ve výroku svého rozhodnutí praví, že odvolání to zamítá pro bezdůvodnost — ve skutečnosti, jak to vyplývá z jeho odůvodnění, odmítl je pro nedostatek legitimace tehdejších odvolatelů, kterým vytkl, že v odvolání tom zároveň neprokázali, že nezařazení shora uvedené položky vyvolá nepříznivé účinky pro jejich povinnost jako poplatníků obce. Proti tomu namítají st-lé jednak, že v odůvodnění jejich odvolání bylo implicite již poukazováno na to, že by neudržování kaple mohlo přivoditi povinnost obce k náhradě škody, jednak že vytýkali také nezákonnost usnesení obec. zastupitelstva, čímž zřejmě chtěli vyjádři ti, že v takovémto případě nebylo třeba, aby prokazovali ohrožení svých zájmů poplatnických. Námitka ta je v obou svých částech bezdůvodná.Jest ovšem pravda, že poplatník je legitimován vytýkati obec. rozpočtu nejen neúčelnost, nýbrž i nezákonnost (srov. Boh. A 11652/35), z toho však nevyplývá, že v tomto případě je jeho legitimace neomezená, naopak, zásada, že se poplatník odvoláním může domáhati změny obec. rozpočtu jen tenkráte, hrozí-li úprava jím napadená dotknouti se jeho zájmů poplatnických, platí absolutně, tedy nejen v případě, kde poplatník vytýká rozpočtu neúčelnost, nýbrž i tam, kde namítá jeho nezákonnost. Pro nějaké rozlišování v tomto směru neskýtá zákon žádné opory.Stejně bezdůvodné je však i tvrzení st-lů, že již ve svém odvolání proti rozpočtovému usnesení prokazovali, že vytýkané nezařazení shoraBohuslav-Dusil. Nálezy správní XIX. 37 uvedené položky vyvolá nepříznivé účinky na jejich poplatnické povinnosti. V tom, že poukazovali na důvody zdravotní a bezpečnostní, bylo lze naopak spatřovati jejich úmysl hájiti pouze zájmy veřejné, k čemuž arci legitimováni nebyli. Nějakou obranu vlastních zájmů poplatnických však vzhledem k tomu, že se domáhali zvýšení rozpočtových výloh, beze zvláštního odůvodnění, kterého však v odvolání nebylo, nebylo lze poznati.