Právník. Časopis věnovaný vědě právní i státní, 77 (1938). Praha: Právnická jednota v Praze, 596 s.
Authors:
1. Z rozhodnutí, jímž okresní výbor neschválil předložené účty obecního hospodaření (§ 16, odst. 5 zák. č. 329/21 Sb.), je přípustno odvolání obce k zemskému výboru.
2. Tříměsíční lhůta § 16, odst. 5 zák. č. 329/21 Sb. počíná běžeti teprve ode dne, kdy byly předloženy bezprostřednímu úřadu dohledacímu účty obecního hospodaření, vyhovující po stránce formelní i věcné náležitostem stanoveným v odst. 1—3 cit. předpisu.

Na sporu byl výklad ustanovení odst. 5, § 16 ob. fin. nov. č. 329/21 Sb., normujícího v odst. 1—5 revise účtů hospodářské správy obcí bezprostředním úřadem dohlédacím.
Obec, již přísluší v důsledku její samosprávy obhajovati svá hospodářská usneseni v cestě instanční proti všem zásahům, má právo brániti se v postupu instančním i proti neschválení předložených účtů bezprostředním dohlédacím úřadem podle cit. § 16. Z celého znění tohoto § 16, který i v odst. 3 stanoví obdobnou platnost odst. 2 až 5, § 6 ob. fin. nov., plyne, že zákon počítá revisi účtů obecního hospodaření k záležitostem rozpočtovým. O záležitostech rozpočtových rozhodují pořadem správním podle § 3 zák. 77/27 Sb. ve znění zák. č. 169/30 Sb. okresní a zemské výbory. Je proto naříkaný výměr instančním rozhodnutím kompetentního úřadu.
Odst. 5 cit. § 16 stanoví, že, nedojdou-li starosty obce do tří měsíců od dohlédacího úřadu žádné výtky proti předloženým účtům, je účty pokládati za schválené. Běží tu o t. zv. rozhodnutí fingované, kde mičení úřadu po určitou dobu znamená fikci určitého vyřízení pro stranu příznivého (Hoetzel, Spr. právo II. vyd., str. 355.), v daném případě schváleni účtů. Od kdy počíná lhůta ta běžeti, zákon nestanoví; dlužno však souditi, že počíná běžeti teprve ode dne, kdy dohlédacímu úřadu byla dána možnost, aby zahájil revisní činnost podle odst. 1—5 cit. § 16, tedy kdy mu byly předloženy účty obecní, instruované způsobem vyhovujícím předpisům odst. 1—3, § 16. Podle odst. 1 má starosta obce předložití dohlédacímu úřadu k revisi veškeré doložené účty o příjmech a vydáních důchodů obecních, jakož i ústavů, podniků a fondů obecních a obcí spravovaných, projednané a prozkoumané obecní radou i finanční komisí a usnesené obecním zastupitelstvem, a připojiti opis celkové účetní závěrky. Podle odst. 2 je účty veřejně vyložiti, podle odst. 3 platí i tu odst. 2 až 5, § 6 obdobně. Je tedy třeba, aby s doloženými účty o příjmech byl podán průkaz o tom, že účty byly projednány obecní radou, prozkoumány finanční komisí a usneseny obecním zastupitelstvem, jakož i průkaz o vyloženi účtů a vyhlášení usneseni obecního zastupitelstva, a spolu s opisem účetní závěrky předložena byla podána odvolání, resp. bylo potvrzeno, že odvolání podáno nebylo. Teprve takto instruované účty lze pokládati za účty ve smyslu 1. odst. § 16 předložené, a od této doby je teprve počítati 3měsíční lhůtu v odst. 5 uvedenou.
Nález z 1. března 1938 č. 5592/35-4.
Citace:
1. Z rozhodnutí, jímž okresní výbor ne.schválil předložené účty obecního hospodaření (§ 16, odst. 5 zák. č. 329/21 Sb.), je přípustno odvolání obce k zemskému výboru.. Právník. Časopis věnovaný vědě právní i státní. Praha: Právnická jednota v Praze, 1938, svazek/ročník 77, číslo/sešit 5, s. 334-335.