Právník. Časopis věnovaný vědě právní i státní, 77 (1938). Praha: Právnická jednota v Praze, 596 s.
Authors:
Obvodní lékař nemá mimo rámec paušální náhrady podle § 39 vlád. nař. č. 24/1923 Sb. nárok na zvláštní náhradu cestovného a stravného za účast na místním šetření provedeném podle § 17 zák. čl. XII:1894 a § 17 nař. býv. uh. min. orby č. 48.000 R. T. 183:1894 za účelem určení močidla konopí a lnu.
Na sporu byla otázka, zda účast na místní prohlídce místa určeného k močení lnu a konopí na území býv. Uherského království jest služební povinností státního obvodního lékaře, takže případné výlohy s účastí tou spojené má hraditi z paušálu, jemu podle § 39 vlád. nař. 24/23 Sb. příslušejícího, či jde-li o úkony, za které je oprávněn účtovati zvláštní cestovné a diety.
Zákon č. 332/1920 Sb. ve znění zákona č. 236/1922 Sb. je zbudován na myšlence, že je povinnosti státu, aby sám pečoval o výkony zdravotní policie, obstarávané dosud obcemi, a dbal o řádné rozvětvení této zdravotně-policejní služby i na nejnižším jejím organisačním stupni. Důsledně provedl uvedený zákon (arg. §§ 2, 8, 9) i postátnění orgánů, kteří na tomto stupni posavadní organisace vykonávali úkony zdravotně-policejní, a upravil jejich služební a právní poměry. Tak určil v § 8, že smlouvou se budou říditi služebni požitky či jiné služební poměry, pokud nebudou upraveny instrukcí služební, a v § 12, že obvodnímu lékaři přísluší za služební cesty konané do obcí v jeho obvodu roční náhrada, úhrnem vypočtená podle vlád. nař., jež o tom bude vydáno. Podle § 39 nař. č. 24/1923 Sb. vypočte se tato paušální náhrada podle průměrného počtu cest služebních a stanoveného čestného a je splatna čtvrtletně předem. Z toho vysvítá, že předeslané právní předpisy poskytují obvodnímu lékaři vedle nároku na služební plat jako úplatu za konanou službu zdravotně-policejní také nárok na náhradu hotových výloh při služebních cestách paušálně vyměřenou. Tento způsob náhrady cestovních výloh nebyl, jak patrno z § 15 nař. č. 23/1927 Sb., změněn ani úpravou platových poměrů obvodmícli lékařů, jak ji provedl zákon č. 105/1926 Sb. a nař. č. 23/1927 Sb., a sluší proto míti za to, že obvodní lékař nemá při služebních cestách, jež koná z povinnosti svého úřadu ve svém obvod,u, nárok na to, aby mu poskytnuta byla zvláštní náhrada čestného a stravného.
Rozsah služebních povinností obvodních lékařů určen je po rozumu § 5 zák. č. 332/1920 Sb. ve znění § 2 zák. č. 236/1922 Sb. v ni. částí vlád. nař. č. 24/1923 Sb. a služební instrukcí (výnos min. veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy ze dne 10. dubna 1925, č. 10991, Věstník min. veř. zdrav, a těles, výchovy roč. VII., str. 120). Podle § 25 cit. nař. č. 24/1923 Sb. náleží obvodním lékařům v oboru služby správně-zdravotní »z povinnosti služební působili po stránce odborné při vykonáváni veškeré policie zdravotní podle ustanovení § 4 zák. č. 332/1920 Sb. a účastniti se místních ohledání a úředních řízení .... Shodně s tímto ustanovením určil i § 2 v bodu 8. shora citované instrukce, že obecním a obvodním lékařům náleží v oboru služby správně-zdravotní »z povinnosti služební* účastniti se k úřednímu vyzvání v mezích své působnosti, je-li to předepsáno nebo je-li toho třeba z důvodů zdravotně-policejních, místních ohledání a úředních řízení v obcích, pro něž jsou ustanoveni, tak zvláště při komisích stavebních ... při řízeních parceiačních, vodoprávních, kanalisačníoh a t. p. Ze souvislostí předeslaných předpisů vysvítá, že úřední řízení, jichž se musí obvodní lékař účastniti z povinnosti služební, nejsou vypočtena taxativně.
Podle § 17 zák. cl. XII: 1894 jest dovoleno močití len a konopí jen na takových místecb, které k tomu účelu označí úřad, a za podmínek tímto stanovených. Jelikož je podle § 17 prov. nař. býv. uh. min. orby č. 48000/1894 močení konopí a lnu v tekoucích vodách a ve vodách uvnitř obcí nebo v bezprostřední blízkosti obcí se nalézajících se stanoviska veřejného zdravotnictví a rybářství vůbec nepřípustno .... mají úřady působiti k tomu, aby byla na vhodných místech, případně pro výrobce vícero obcí zřízena umělá močidla. Nařízení uvádí dále vody, v nichž močidla nemohou býti dovolena, a stanoví konečně, že má okresní úřad vykázali v každé obci, řídě se dalším obsahem cit. nařízení, močidlo na močemi konopí a lnu, a to každoročně do konce května, vyslechna obecního a obvodního lékaře. Současně vyhlásí, že bude dle zákona pokutován, kdo by na místech předem nepovolených a nevykázaných močil konopí nebo len.
Z toho plyne, že určení místa pro močení konopí a lnu se dotýká účelů, jež chrániti přísluší okresnímu úřadu s hlediska zdravotně-policejního ve příčině vod tekoucích (srov. § 4 zák. č. 332/1920 Sb.) a že v řízeni, předcházejícím vydání dotyčného aktu povolovaciho, musí býti slyšen obecní resp. obvodní lékař. Spolupůsobí tedy v základě positivního předpisu obvodní lékař po stránce odborné i v právě uvedeném řízení a spadá posudek jeho do rámce jeho služební povinností v oboru služby správně-zdravotní. Za tohoto stavu je splněn předpoklad shora uvedených předpisů o rozsahu služební povinnosti obvodního lékaře i co do řízení pro určení močidla konopí a lnu. Je-li však podání vyjádření obvodního lékaře v právě uvedeném řízení součástí jeho služební povinnosti, nelze ani služební cestu, které bylo 'třeba, aby mohl splniti tuto svou služební povinnost, vylučovali co do otázky náhrady výloh s ní spojených z cest, jejichž výlohy sluší hraditi z paušálu, určeného podle § 39 vlád. nař. č. 24/1923 Sb.
Nález ze dne 18. prosince 1937 č. 3441/35/7.
Citace:
Obvodní lékař nemá mimo rámec paušální náhrady podle § 39 vlád na. č. 24/1923 Sb. nárok na zvláštní náhradu cestovného a stravného .... Právník. Časopis věnovaný vědě právní i státní. Praha: Právnická jednota v Praze, 1938, svazek/ročník 77, číslo/sešit 1, s. 131-133.