Všehrd. List československých právníků, 8 (1927). Praha: Spolek českých právníků „Všehrd“; Český akademický spolek „Právník“, 288 s.
Authors:
Maggiore: Čistá právní věda a její meze. Stručný článek obsahuje několik myšlenek autorových o právu a právní vědě: Není práva přirozeného, jest pouze právo positivní. To obsahuje nejen ius scriptum, nýbrž i právo, které existuje ve vědomí toho kterého národa. Pojem práva měnil se s rozvojem právní vědy. Právní věda počíná teprve s dogmatikou, Iheringem. Vadou dogmatické metody je, že vidí objektivní právo pouze v zákonech, a dále, že pracujíc s abstraktními a všeobecnými pojmy, ztrácí s dohledu konkrétní obsah práva. Dogmatika, čistá právní věda vzdaluje se praktického života. Právní věda však musí zachycovati právo v plné jeho životnosti, musí to býti ars aequi et boni. Tuto úlohu má právní filosofie, která se obírá právem jednak jako vnitřním projevem vědomí, jednak jako vnějším projevem dějin. Teprve pomocíí právní vědy filosofické či právní filosofie dostane se abstraktní právní věda dogmatická do styku s konkrétním životem. Filosofie právní je zároveň teorií i praxí, systemem pojmů a systémem života.
Citace:
Maggiore: Čistá právní věda a její meze.. Všehrd. List československých právníků. Praha: Spolek českých právníků „Všehrd“; Český akademický spolek „Právník“, 1927, svazek/ročník 8, číslo/sešit 3, s. 98-98.