Právní prakse, měsíčník československých právníků, 2 (1937-38). Praha: Právnické knihkupectví a nakladatelství V. Linhart , 320 s.
Authors:

Osnova zákona o obchodně hospodářských konsulentech.


S odůvodněním, že o poskytování právní pomoci není prý dostatečně u nás postaráno, navrhuje se, aby byla zřízena zvláštní svobodná živnost »obchodně hospodářských konsulentů«. Pro tuto živnost mají býti zřízeny komory na podobných základech jako jsou komory advokátní. Konsulentem může býti podle osnovy (§ 2) kdo vykonal s úspěchem zkoušku obchodně hospodářsko konsulentskou (§ 84), ke které jest zapotřebí (§§ 75, 83):
a) buď absolutorium vysoké školy obchodní nebo právnické fakulty nebo vysoké školy zemědělské a 3letá prakse konsulentská,
b) nebo vzdělání předepsané pro učitele na vysokých obchodních školách a dvouletá prakse konsulentská,
c) nebo nostrifikované absolutorium na některém vysokém odborném učilišti v cizině a 4letá prakse konsulentská,
d) nebo obchodní akademie či abiturientský kurs při obchodní akademii a 6letá prakse konsulentská.
Podle § 83, 2 odst. místo průkazu o praksi vykonané u obchodně hospodářského konsulenta bude uznána a započtena do doby prakse shora uvedené i praktická činnost vykonávaná v oborech konsulentských ve smyslu § 9 ve službách veřejného úřadu nebo veřejné korporace, případně může býti uznána a započítána i taková činnost konaná ve službách jiných zaměstnavatelů, na př. autorisovaných komerčních inženýrů, nebo v samostatném povolání, mohl-li žadatel v těchto případech osvojiti si znalosti a zkušenosti, jež se kladou na kandidáty obchodně-hospodářského konsulentství. Postačí tudíž pro konsulenta i jen obecná škola.
Činnost obchodně hospodářských konsulentů jest popsána v § 9 takto:
(1) Obchodně hospodářský konsulent jest oprávněn vykonávati práce, udíleti porady a zastupovati strany v záležitostech souvisejících s vedením podniku nebo se správou jmění 1 po stránce obchodně hospodářské, nikoliv technické.
(2) Zejména jest oprávněn:
a) sestavovati, zkoumati a revidovati účetní zápisy, účetní uzávěrky a revisní elaboráty všeho druhu, kalkulace, statistická data jakož i majetkový a finanční stav podniku; zakládati a vésti obchodní a hospodářské knihy;
b) vésti evidenci a prováděti kontrolu jakož i revisi majetku a jeho provozu ve všech oborech podnikání;
c) zhotovovati a zkoumati všechny práce v záležitostech daní, dávek a poplatků;
d) spolupůsobiti při zakládání, správě, přeměně, fusi, likvidaci 2 a sanaci podniku a při finančních transakcích všeho druhu;
e) raditi stranám, zastupovati je před úřady, podávati posudky a prováděti hospodářské odhady, vykonávati činnost znaleckou pro strany, úřady, soudy a korporace, pokud jde o otázky související s vedením podniku nebo se správou jmění po stránce obchodně hospodářské;
f) vydávati listinné doklady a osvědčení o své činnosti stranám, soudu nebo úřadu.
Tento návrh zákona, přesto, že je vypracován ministerstvem obchodu, není ničím jiným než formulací maximálních požadavků určitých zájemců, a jest s podivem, jak nekriticky se dnes již i tak nepřiměřená maximální přání odpovědnými místy přijímají.
  1. *) Podle důvodové zprávy míněno je i řízení pozůstalostní.
  2. *) Podle důvodové zprávy míněno je i řízení pozůstalostní.
Citace:
Osnova zákona o obchodně hospodářských konsulentech.. Právní prakse, měsíčník československých právníků. Praha: Právnické knihkupectví a nakladatelství V. Linhart , 1937-38, svazek/ročník 2, číslo/sešit 2, s. 74-75.