Sociální revue. Věstník Ministerstva sociální péče, 7 (1926). Praha: Ministerstvo sociální péče, 544 s.
Authors:

Kupecké služby.


(Nález z 12. června 1926, č. 12272/26.)
Ten, kdo spolupůsobí při živnostenském provozování obchodů, jehož činnost však nevyžaduje vůbec výcviku, nevyžaduje určitého stupně pohotovosti a znalostí, nekoná služby kupecké, nýbrž jen služby podřízené. Obsluha hostí ve výčepu hostince, třeba by byla spojena s inkassem peněz za nápoje hosti podané, nevyžaduje toho, co se v obchodním světě zove zdatností kupeckou. Vyžaduje, jako každá činnost, pozornosti, ale to jí ještě rázu služeb kupeckých nedodává. Vydáváni piva výtahem do výčepu dodaného sklepníkům a braní korálků za vydané pivo nevyžaduje stejně ničeho jiného, než pozornosti, aby za každé sklepníku vydané pivo korálek byl odevzdán. Je to činnost tak jednoduchá a prostá, že při ní o nějaké kupecké zdatnosti vůbec mluviti nelze. Zákon o obchodních pomocnících, č. 20 z r. 1910 nikde nenaznačuje, že by pro posouzení otázky, jaké kdo při provozování obchodů koná služby, měl býti rozhodujícím význam služeb těch pro konečný cíl obchodního podnikání, t. j. pro zisk. Rozeznává jen práce kupecké, vyšší nekupecké a práce podřízené. Kdo koná práce podřízené, není po rozumu zákona toho obchodním pomocníkem, třeba by práce jeho byla nutným článkem provozu.
Citace:
Kupecké služby. Sociální revue. Věstník Ministerstva sociální péče. Praha: Ministerstvo sociální péče, 1926, svazek/ročník 7, s. 436-436.