Žebrota. — Železnice soukromé.
Železnice soukromé.
1 Zakládání soukromých železnic.
Kde se objeví potřeba přiměřeného sprostředkovaní dopravy, sestupují se z pravidla především ti, jimž na zřízení dráhy záleží, nechají vyšetřiti, jaké by byly pravděpodobné poměry dopravy a jakého nákladu by zřízení dráhy vyžadovalo, a uveřejní buď výsledky tohoto šetření resp. kalkulací s vyzváním, aby se utvořila společnost pro zbudování dotyčné dráhy nebo sdělí po případě i soukromě tyto výsledky vhodným osobnostem. Tím neb oním způsobem dojde pak ke zřízení zakládacího výboru (komité), kterýž u vlády zažádá o povolení přípravných prací k dotyčnému železničnímu projektu (t. zv. předběžná koncese). Byla-li předběžná kon- Železnice státní.
953
-cese udělena, postará se komité o trasování nové dráhy, vypracování železničního projektu v základních rysech a vyšetření potřebného nákladu, Na základě takto vypracovaného projektu podá se žádost o definitivní koncesování nové železnice, načež se přikročí k opatření potřebných peněz. Obvyklá forma, ve které železniční podniky se uskutečňují, jest zřízení akciové společnosti. Zakládací komité vydá totiž provolání k upisování určitého akciového kapitálu. Na to se svolá valná hromada majitelů prozatímních akcií, kteráž zvolí potřebné orgány společnosti — správní radu — a jí udělí zmocnění nutná pro stavbu a dopravu. Jakým způsobem jest se domáhati koncese k soukromé železnici, co v tomto směru má se splniti a vykázati a za jakých okolností se může k tomuto cílu utvořiti spolek a akciový spolek zvláště, o tom srv. čl. Dráhy a Společnost akciová.
2 Povinnosti soukromé železnice.
1 Každý podnik oprávněný ku provozování železné dráhy jest povinen zfíditi k vedení dopravy vlastní ředitelství a ministerstvu železnic, jakož i místodržiteli, v jehož obvodu se železná dráha nebo železniční trať nachází, oznámiti jména osob, jež v ředitelství jsou a jež jsou oprávněny firmu ve jménu společnosti podepisovali. Stejným způsobem buďtež oznámeny i změny v tomto směru nastalé. Ředitelství pokládá se vůči státní správě a vůči obecenstvu za zmocněnce spolku, jenž soukromoprávně ručí za všechny skutky i opomenutí jeho; vedle toho jsou i členové ředitelství osobně zodpovědní (§§ 58—60 žel. ř. dopr. ze dne 16. listopadu 1851 č. 1 ř. z.),
2 Doprava poštovní.
Železniční podniky jsou povinny poštu bezplatně dopravovati. Modality této dopravy upraví vzhledem na stávající okolnosti a časové poměry ministerstvo obchodu. Pošta jest oprávněna používati vlastních vozů a má též nárok na bezplatnou dopravu těchto vozů, jakož i sluhů a úředníků poštovní zásylky doprovázejících a dále na náležité uschování a dozor nad těmito vozy v prostorách železničního podniku.
3 Doprava vojska po železnicích. Srv. tento čl.
4. Dozor policejní a důchodkový.
Soukromé podniky železniční jsou dále povinny přispěti státní správě úhrnnou sumou, již stanoví příslušné ministerstvo, na větší náklad eráru z policejního a důchodkového dozoru na dotyčnou dráhu vzcházející. Rovněž mají dopravní podniky postarati se o zřízení a udržování úředních místností k dotyčným úředním úkonům potřebných a po případě, uzná-li toho potřebu příslušné ministerstvo, i slušných bytů pro úředníky a sluhy. Železniční podniky, jakož i jejich úředníci a sluhové jsou povinni šetřiti všeobecných předpisů policejních a podléhají v tomto ohledu dozoru orgánů bezpečnostních a politických úřadů.
3 Železniční zřízenci soukromých železnic. Srv. čl.
Zřízenci železniční.
4 Jízdní řády a sazby. Viz čl. Dráhy, Dopravnictví železniční
a Sazba železniční.
5 Státní dozor. Viz čl. Dráhy.
Citace:
VESELÝ, František Xaver. Železnice soukromé. Všeobecný slovník právní. Díl pátý. Tabák - živnost zlatnická. Příruční sborník práva soukromého i veřejného zemí na radě říšské zastoupených se zvláštním zřetelem na nejnovější zákonodárství a poměry právní zemí Koruny české. Praha: Nákladem vlastním, 1899, svazek/ročník 5, s. 974-975.