Přirážky okresní.


I. Článek XXI. zák. ze dne 5. března 1862 č. 18 ř. z. stanoví zásadně: K úhradě vydání neuhražených z příjmů základního jmění může okresní, župní a krajské zastupitelstvo uložiti a vymáhati do určité výše přirážky k přímým daním. Přirážky nad tuto výši a jiné přirážky potřebí mají zemského zákona. Provádějíce toto zásadné ustanovení stanovila zemská zákonodárství toto: Obecní zastupitelstvo (okresní rada v Haliči) může uložiti a vymáhati přirážky ku přímým daním v Čechách do 10%, v Haliči do 20%, ve Štýrsku do 27%, v Tyrolsku až do 50%· Přirážky převyšující výši tuto může povoliti v Čechách až do 30% přímých daní zemský výbor, v Haliči až do 40% k usnesení okresní rady zemský výbor, ve Štýrsku až do 35% zemský výbor a v Tyrolsku až do 100% zemský sněm, a nezasedá-li zemský sněm, má právo povoliti zvýšení přirážek k daním přímým až do 100% zemský výbor. K přirážkám nad tuto míru а k jinakým okresním přirážkám potřebí jest v Čechách a v Tyrolsku zemského zákona ve Štýrsku a v Haliči usnesení zemského sněmu a císařského schválení (zák. ze dne 13. března 1888 č. 32 z. z. pro Čechy, zák. ze dne 17. června 1874 č. 51 z. z. pro Halič, zák. ze dne 17. prosince 1874 2 z. z. z roku 1875 pro Štýrsko a zák. ze dne 29. listopadu 1868 č. 56 z. z. pro Tyroly).
Opomene-li mimo to okresní výbor neb okresní zastupitelstvo zařaditi do okresní předlohy veřejné dávky připadající okresu po zákonu dle kompetentního výroku nebo peněžité exekučně vydobytelné platy na soukromoprávním titulu se zakládající, jest zemský výbor království českého oprávněn i povinen ve srozumění s místodržitelstvím takovéto likvidní pohledávky zařaditi do okresního rozpočtu a uložiti dle takto zjištěné potřeby přirážky ku přímým daním v okresu. V tomto případu nevyhledává se k okresním přirážkám vyššího schválení jinak zákonem předepsaného (zák. ze dne 19. září 1883 č. 51 z. z. pro Čechy).
Opomene-li rovněž okresní rada v Haliči do svého rozpočtu pojmouti ony poplatky, kteréž povinen jest zapraviti okres ať po zákonu ať po rozsudku nebo po dokladu hodícího se dle zákonných předpisů k exekuci, jest zemský výbor haličský oprávněn i povinen zařaditi tyto dávky do okresního rozpočtu а k úhradě jich uložiti přirážky k daním (zák. ze dne 17. června 1874 č. 52 z. z. pro Halič).
II. Poskytnouti okresní přirážky zavázáni jsou toliko příslušníci okresu. Obec vyloučená z obvodu určitého okresního zastupitelstva nemůže býti přidržována přispívati k potřebám okresu, které vzrostly před vyloučením jejím, nevzala-li při vyloučení závazku tohoto na sebe (nál. spr. dv. soud. ze dne 18. května 1888 č. 1556 sb. »Budwinski« č. 4114). Přirážky ku přímým daním, vůbec okresní přirážky neplatí v Tyrolsku:
1. úředníci a sluhové státní, zemští a při fondech veřejných, dále vojenské osoby, jich vdovy a sirotci, pokud jde o jich služební příjmy a pense, provise, příspěvky na vychovávání a požitky z milosti, kterých se jim dostává následkem služebního poměru.
2. Správcové duší a učitelé na školách veřejných, pokud jde o jich služné a pense, nikoli však pokud jde o jich držbu pozemkovou, převyšuje-li výnos z pozemků spolu se služným kongruu. Přirážky státní.
3. Osoby, které v okresu nebydlí, pokud jde o příjmy, které jim neplynou ani z držby nemovitosti ani z podniku živnostenského (§ 20 zák. ze dne 29. listopadu 1868 č. 56 z. z. pro Tyroly).
V jiných zemích není ustanovení o osvobození od okresních přirážek. Leč spr. dvůr soudní uznal nálezem svým ze dne 3. června 1880 č. 1062 pro Čechy osvobození nařízené v § 81 česk. obec. zřízení ohledně přirážek k daním, které vysloveno bylo ve prospěch státních úředníků a sluhů již nejvyš. rozhodnutím ze dne 16. února 1853 č. 48 ř. z. odnáší se i k přirážkám okresním. Že opomenul § 54 zákona o okresním zastupitelstvu pojmouti ono ustanovení, vysvětliti se dá prý tím způsobem, že okresní zastupitelstvo posuzováno jako vyšší orgán správy obecní.
III. Dobývání přirážek.
Co se tkne vymáhání okresních přirážek, stanoveno jest v Haliči toto: Okresní přirážky k daním vymáhati mají tytéž orgány a těmitéž prostředky, jakož tomu jest při daních zeměpanských. Ve Štýrsku vybírají přirážky k daním tytéž orgány, jimž přísluší vybírati zemské přirážky a to způsobem tímtéž; přirážky tyto požívají těchže výhod, jako daně zeměpanské. Ježto pro ostatní země takovéhoto ustanovení nestává, dlužno dovozovati, že vymáhati okresní přirážky jest věcí okresního zastupitelstva samého.
Z důvodu tohoto uznal spr. dvůr soudní, že obec není dle práva správního práva z toho, zpronevěří-li její zřízenci okresní přirážky, které k příkazu byly vybírány okresním zastupitelstvem, nikoli však zastupitelstvem obecním (nál. ze dne 25. září 1885 č. 2436 sb. »Budwinski« č. 2687). Okresní přirážky předepsané dle shora cit. zákona ze dne 19. září 1883 č. 51 z. z. pro Čechy přísluší vybírati c. k. berním úřadům.
IV. Exekuce.
Nucené dobývání okresních přirážek koná se cestou politické exekuce. Okresní přirážky požívají jakožto konkurenční příspěvky ve smyslu dek. dv. kanceláře ze dne 21. prosince 1826 č. 35126 a dle dek. dv. kanceláře ze dne 4. ledna 1836 č. 113 sb. zák. soud. při vymáhání týchž výhod, jako daně zeměpanské.
Po zákonu nedopouští se zabaviti okresní přirážky k tomu účelu, aby vymohly se dávky okresu připadající, ku př. náklady ubytovací (nál. ze dne 26. listopadu 1890 č. 3744, sb. »Budwinski« č. 5575).
Citace:
VESELÝ, František Xaver. Přirážky okresní. Všeobecný slovník právní. Díl třetí. Padělání peněz - pych vodní. Příruční sborník práva soukromého i veřejného zemí na radě říšské zastoupených se zvláštním zřetelem na nejnovější zákonodárství a poměry právní zemí Koruny české. Praha: Nákladem vlastním, 1898, svazek/ročník 3, s. 953-954.