Všehrd. List československých právníků, 11 (1930). Praha: Spolek českých právníků „Všehrd“; Český akademický spolek „Právník“, 320 s.
Authors:
II. Prof. Dr. Elemér V. Hantos: Mitteleuropäische Wasserstrassenpolitik. Vídeň—Lipsko 1928, 8°', 196 stran, cena brož. výt. ca. RM 6.. Jest to vlastně soubor refeiátů a usnesení Středoevrospké vodocestní konference, konané ve dnech 11. až 13, května 1929 v Budapešti za předsednictví autorova. Kniha obsahuje referáty, které přednesli na konferenci tito její účastníci: J'. Czerviňski, Krakov, G. v. Domándy, Budapest, R. Erben, Krems, K. v. Ereky, Budapest, R. Firle, Bremen, E. Hantos, Budapest, Z. Jovanovič, Zemuň, ř'. Krieg, Regensbürg, J. v. Maurer, Budapest, C. Michalopol, Bucarest, J. Schwarzi, Bielitz, Prof. Ing. A. Smrček, Brno, A. Stern, Bratislava, A. Szan, Bratislava a V. V. Végh, Budapest. Střední Evropy, jejíž převážný díl vzhledem na svoji velmi vzdálenou polohu od moře jest odkázán ve zvýšené míře ha říční provoz, jest typickým územím poříční plavby. Nikde na celém světě neprotínají říční toky tolikrát hranice různých států, nikde nejsou do té míry odkázány na zahraniční mořské přístavy, jako jest tomu právě v případě středoevropském. Rýn, Dunaj, Labe a Visla jsou těmito typickými drahami říčního světového dopravnictví. Mírové smlouvy, jakož i usnesení konference konané v Barceloně, považují Dunaj a projektované vybudování průplavů s připojením ke středoevropské přirozené říční síti za výhodnou základnu, na jejímž podkladě, pomocí jednotného systému, bylo by možno provésti vyrovnání různých právních nároků středoevropských národů a států. Avšak i hospodářské a dopravně technické skutečnosti posunuly středoevropský vodocestný problém do popředí a učinily dunajskou dráhu základní linií pro zjednodušení a zamýšlené usnadnění středoevropského transitního dopravnictiví. Za di.ešní politické tvářnosti střední Evropy měl b.y býti Dunaj páteří veškerého dopravnictví a obchodu, zatím co se osvědčil pouze jako prostředek národnostní politiky uzavřených hranic. 14 pojednání tohoto díla náleží ku nejlepším pracím, jimiž se může soudobá literatura vnitrozemního vodocestného dopravnictví vykázati.
Citace:
II. Prof. Dr. Elemér v Hantos: Mitteleuropäische Wasserstrassenpolitik. Všehrd. List československých právníků. Praha: Spolek českých právníků „Všehrd“; Český akademický spolek „Právník“, 1930, svazek/ročník 11, číslo/sešit 4, s. 151-152.