Právní prakse, měsíčník československých právníků , 1 (1936-37). Praha: Právnické knihkupectví a nakladatelství V. Linhart , 320 s.
Authors:

Rychlejší úřadování


stalo se aktuálním problémem projevem min. předsedy Dra Hodži v rozhlase a jednáním právní rady. Zajímavé postřehy k této otázce podává J. Kladivo v článku »Je možno úřadovati rychleji« (Přítomnost, r. 14., 1937, str. 76 a n.), z něhož uvádíme:
»Výchova ke lhostejnosti je v naší úřadovní soustavě velmi vyvinuta. Lhostejnost je to, co nejvíce ochromuje bystrý chod správy ... lhostejnost je také následkem oslabeného sebevědomí. A sebevědomí je třeba úředníkovi, aby se ubránil postranním vlivům, na něž doplácí občan i stát... Dnes se rozhodování o kdekteré maličkosti vyhrazuje ústředním úřadům, jež se pak nedostanou ke své pravé působnosti kontrolní ... Kdyby se tedy ponechalo nižším instancím více práva rozhodovati, nejen že by se vyřízení značně uspíšilo, ale pozvedlo by se i sebevědomí a zájem úřednictva. Pozvedla by se odpovědnost. Odpovědnost ničí také jiná znamenitost našeho úřadování: velký počet aprobací... — Není snad oboru veřejné správy, kde bychom neslyšeli nářek nad nedostatečnou úrovní nového úřednictva. Je toho několik příčin. Vliv poválečné nivelisace... Ale hlavní pramen je bezpochyby v žalostném způsobu, jak se zaučuje úřednický dorost. Žalostné je totiž, že se vlastně vůbec nezaučuje... — V některých oborech státní správy jsou pro úřední praksi důležité výnosy, vyjasňující provádění zákona. Úředníci by potřebovali, aby koncem každého roku byl vydán seznam těchto výnosů. To se však neděje leckdy proto, aby je mohl vydati jako výklad k zákonu ten či onen ministerský úředník. Některé z těchto výnosů nejsou ani uveřejněny v úředním věstníku ministerstva. — Vzájemný dobrý styk, který je rovněž na prospěch hladšího chodu úředního, by konečně nesmírně usnadnila vlídnost, která není dosud domovem ve všech úřadovnách. Nemá se projevovati jen v osobním styku. Úhledné tiskopisy a zdvořilé, přátelské úřední dopisy by jistě nesnížily vážnost úřadu. A konečně stojí za zmínku i vnitřní úprava kanceláří. V kobkách, podobných spíše středověkým mučírnám, temných a nezdravých, uhasne často vlídnost nejvřelejší, je-li tam odsouzena na léta. Je tam otráven úředník i občan-strana. Nejhůře jsou na tom snad soudy a berní úřady a správy. Soudní kancelář by mohla poskytnout! řadu příkladů, jak vhodnější organisací by se zrychlila agenda. Nepraktické, chceme-li to říci mírně, jsou zápisy do rozličných rejstříků. Jsou to veliké knihy, v nichž už pouhé listování je utrpením.. Berní kancelář je asi nejkrásnější příklad starobylosti... Největší omyl je, že se finanční úřady považují za úřady ryze správní. Jsou to přece úřady především hospodářské, jejichž činnost zasahuje hluboce do celého hospodářského života. To vše jsou jen příklady, vybrané namátkou, které mají ukázati, že by se dalo veřejné úřadování zrychliti při dobré vůli v mnohých ohledech pouhými úpravami organisačními a technickými, než se dostaneme k důkladné obecné reformě,«
Citace:
Rychlejší úřadování. Právní prakse, měsíčník československých právníků . Praha: Právnické knihkupectví a nakladatelství V. Linhart , 1936-37, svazek/ročník 1, s. 210-211.